Projektipäällikön 2. hankekatsaus

Teksti: Päivi Dahl

Helmikuu oli hyvin opettavainen projektipäällikölle. Työpäivien tunnit kuluvat nopeasti ja päivät sekä viikot hurahtivat vauhdilla.

Hankkeessa on viitekehyksen rakentaminen vielä kesken. Olemme keränneet kokemuksia muista hankkeista hyödynnettäväksi PIKA Kainuussa. Näistä nousee esiin mm. osallistujen rekrytoimiseen liittyvä  seikka, että yrityksiin tulee olla henkilökohtaisesti yhteydessä. Näin olen myös tehnyt sähköpostien lähetysten jälkeen, mutta tätä työtä vielä riittää jatkossakin.

Markkinointi on maratonmatka

Hankkeen markkinointi ja ihmisten tietoisuuteen nostaminen on maratonjuoksua. Tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä; somejulkaisujen valmistelua, ajattelua, kirjoittamista, näkökulmien pohdintaa, aineistojen lukemista. Sitten vielä markkinointikanavien hahmottamista, mistä ja miten tavoitan kohderyhmäni eli Kainuun alueen yrittäjät?

Olen saanut kohderyhmän tavoittamiseen apuja mm. Kainuun yrittäjät ry:ltä, kuntien yritysasiamiehiltä, kunnissa toimivilta yritysyhdistyksiltä sekä muilta KAMKin projektipäälliköiltä. Mutta silti yritysten mukaan saaminen on haasteellista. Se vaatii sitkeyttä ja puhe- sekä kirjoitustaitoja.

Tietosuoja

Projektipäällikkönä olen päässyt perehtymään tietosuoja-asioihin. Nämä ovat tärkeitä ymmärtää myös hanketyössä. Jos projektissa tehdään vaikkapa tutkimuskyselyä tai kerätään ilmoittautumisia tapahtumiin, niin hankkeella tulee olla ajantasainen tietosuojaseloste sekä -ilmoitus saatavilla. Selosteessa avataan mm. kuinka kerättyjä henkilötietoja käsitellään ja säilytetään.

PIKA Kainuu -hankkeen tutkimuskysely on avattu ja se on lähetetty yli 50 kainuulaiseen yritykseen. Tutkimuskyselyyn toivotaan vastauksia mahdollisimman laajasti eri toimialoilta. Kyselyyn voi vastata 4.3. saakka!

Hankehumppaa

Hankepuolella helmikuussa pidettiin ohajusryhmän kokous, jossa käsiteltiin ensimmäisen neljänneksen (syys-joulukuu 2021) ajalta hankkeen etenemistä. Tässä on myös perehdytty EURA2014-hankejärjestelmään seurantaraportin kirjoituksen ja muutoshakemuksen täyttämisen muodossa. Rahoittajan edustajan kanssa on käyty monta kehittävää keskustelua ja kiva huomata, että apua ja neuvoja saa silloin, kun niille on tarvetta.

Hankinta- ja kilpailutusasiat ovat myös olleet tapetilla helmikuussa. Tämä prosessi on sellainen, että hankintojen selvityksiä tulee ennakoida paljon ennen tarpeita ja niihin tulee varata riittävästi aikaa. Täytyy tehdä selvityksiä ja vertailuja sekä päätöksiä. Lisäksi tätyy muistaa pysyä selvillä hankebudjetista.

Verkostoituminen toisen projektien kanssa antaa mahdollisuuden myös vertaistuen saamiseen. On mukava käydä keskusteluja erilaisten hankkeiden projektihenkilöstön kanssa, aina keskusteluista saa jotain uutta näkökulmaa tai tiedon murusia myös itselleen.

Viikoittain tätyy ihan pysähtyä tekemään reflektointia ja katsoa mitä oppia on tarttunut mukaan. On se vain tärkeää huomata, että koko ajan jotakin oppia tarttuu myös itselle mukaan hanketyöskentelystä.

*************