Kuulumisia Kuluntalahden ja Teppanan koulujen tvt-rintamalta

Lukuvuoden aikana olemme  käyttäneet sopivan uutisen sattuessa kohdalle YLE:n Triplet-uutispalvelua luokkani kanssa. Tripletissä on valmis uutispaketti tehtävineen, joka on helppo ottaa välipalana tarpeen tullen tai vaikka ihan asiankin vuoksi. Palveluun kannattaa tutustua ainakin alakoulun ylemmistä luokista alkaen, toki joskus sieltä voi löytyä sopivaa aihetta nuoremmillekin. Luokkani kanssa olemme keskustelleet uutisaiheista ja joskus olen tehnyt Padlet-seinänkin, jolloin hiljaisemmatkin saavat helpommin mahdollisuuden mielipiteensä esittämiseen. Jos nämä työvälineet eivät ole vielä tuttuja, voin suositella niihin tutustumista.

 

Moni esitys saa mukavasti lisää ulottuvuutta ja syvyyttä lisäämällä siihen ääntä. Kuluntalahden 5.luokkalaisten kanssa harjoiteltiin Audacity-ohjelman käyttämistä äänen käsittelyyn. Alku oli tavalliseen tapaan varsin sekavaa ja hetkittäin toivottoman oloista, mutta tilanteen ennenkin kokeneena en antanut sen vaikuttaa suunnitelmaani. Oppilaillakin oli jotenkin sellainen tuntu, että ”tästähän kyllä mennään!” ja toinen opiskelukerta olikin jo paljon jäsentyneempi ja tulostakin syntyi  oikein kivasti. Valmiit äänitiedostot syntyivät kahden oppitunnin aikana. Tietotekniikka-asioissa kaikkien on vain opeteltava sietämään turhautumista, sillä väistämätöntä ei voi välttää. Turhautumiseen ei kannata jäädä, muutoin oppiminen ja oppimisen ilokin jää saavuttamatta. Sitä paitsi turhautumisen sietäminen kasvattaa sitkeyttä!

Audacityn käyttöliittymä on ehkä aluksi vaikean näköinen, mutta käyttäminen on oikeasti helppoa pienen opiskelun jälkeen. Kuvassa on englanninkielinen versio, mutta koululla käytimme ohjelmaa suomenkielisenä. Kuva:https://www.audacityteam.org

Chromebookit ovat varsin käteviä esimerkiksi PowerPoint -esitysten luomisessa. Kuluntalahden tokaluokkalaiset pääsivät nopeasti kiinni esityksen valmistamiseen. Peruskikat opittiin ja varsin mukavan oloisia esityksiä suomalaisista eläimistä syntyikin ryhmätyöskentelyn voimin. PowerPoint on helposti opittava ohjelma perusasioiltaan ja ryhmätyöskentelyssä on se voittamaton etu, että aina joku ryhmäläisistä muistaa tai oivaltaa keinon, jolla esitys saadaan toimimaan toivotulla tavalla. Vertaisoppiminen on hauskaa ja tehokastakin – parhaimmillaan.

 

OneNote-muistikirjojen työstäminen on tärkeä asia kajaanilaisessa koulutyössä. OneNoten käyttömahdollisuudet ovat niin laajat, että uusia käyttötapoja ja -tarkoituksia on varmasti pilvin pimein. Onneksi muut keksivät niitä niin, että voin rauhassa keskittyä hyödyntämään niitä. OneNoten peruskäyttö on onneksi yksinkertaista ja toimii kaikissa laiteympäristöissä kivasti. OneNote-työskentelyä on treenattu useiden opettajien ja luokkien kanssa syksyn aikana. Kulloinenkin laitevalinta kannattaa tehdä tilanteen ja tarpeen mukaan, ts. kirjoitustyöt tehdään näppäimistöä käyttäen, kuvausasiat tabletti-tyyppisillä laitteilla ja muut sitten milloin milläkin. Oma suosikkilaite ei ole aina paras valinta kaikissa työskentelytilanteissa. Koulujen vanhanaikaisia tietokoneluokkiakaan ei kannata ajaa alas, sillä kunnon tietokoneelle on vielä paljon käyttöä. Se vain tulee hauskasti ilmi, että lapset ovat tabletti-ihmisiä, sillä tavallinen tietokonehiiri on joillekin melkeinpä uusi tuttavuus. Rohkeasti kiinni vain – ei hiiri pure, vaikka hirmuisen näköinen onkin!

Kuva: https://www.flickr.com/photos/ikayama/117848873

 

Lukuvuoden pääasioihin tvt-mentoreilla kuuluu uusien Office365-tunnusten luominen koulujen ekaluokkalaisille. Homma on aikaa vievää, vaikka koululaiset ovatkin jo oppineet lukemaan ja kirjoittamaan. On ollut varsin viisasta lykätä ekaluokkalaisten mentorointitunteja alkusyksyä tuonnemmaksi. Luku- ja kirjoitustaito on tosi tärkeä näissä tilanteissa.  ”Oikean” tvt-työskentelyn alkamista ei kannata aloittaa liian aikaisin, ilman perus-perustaitoja. On se hienoa, että alkuopettajat huolehtivat lukemisen ja kirjoittamisen oppimisesta – ovat ne niin tärkeitä taitoja nykymaailmassa! Niin, että kiitosterveiset vain kaikille alkuopettajille!

 

Tunnusten luominen on kuitenkin tärkeää myös ekaluokkalaisille, koska jossakin vaiheessa hekin saavat vähitellen tvt-juonesta kiinni ja sitä hetkeä varten ovat mahdollisuudet jo luotuina. Pienestä aloitetaan, sillä alkeista on kaikkien aloitettava tietotekniikkapolkunsakin. Kajaanissa käyttöön otettu malli on hyvin toimiva, ja alakouluissa tehdään jo mukavasti monenlaista tietoteknistä osaamista vaativaa oppimistyötä.

 

Keskusteluissa alkuopettajien kanssa tuli omasta näkökannastani poikkeava aikataulullinen ajatus esille. Tvt-mentoriviikko sattuu koulun kohdalle noin 10:n viikon välein. Jos luokalle ei heti alkuun osu mentorin vuoroa, joutuu odottamaan aika pitkään uutta mahdollisuutta. Ensimmäiset vuorot menevät helposti ylemmille luokille ja alkuluokat jäävät odottamaan vuoroaan jopa kevätlukukauden puolelle. Alkuopetuksessakin olisi käyttöä tvt-taidoille vaikka kuvaamisen muodossa, koska siihen ei lukutaitoa tarvita. Kuviahan voi toki ottaa iPadeilla mielin määrin, mutta olisi se tärkeää saada ne näppärästi oikealle paikalleen ekaluokkalaisenkin omaan OneNoteen. Tulevina syksyinä kannattaisikin ehkä miettiä, kuinka  kaikkien luokkien OneNote-muistikirjat saataisiin nopeasti käyttökuntoon – myös alkuopetusluokkien. Yksinkertaisimmillaan kysymyksessä on ehkä vain toisenlainen tapa jakaa tvt-mentorin aikaa syksyn ensimmäisellä mentorikierroksella. Luku- ja kirjoitustaidottoman lapsen saaminen Office365-käyttäjäksi on melkoisen haasteellinen juttu, oikeastaan ongelmallinen. Siihen tarvittaisiin ehkä taikatemppuja, QR- tai viivakoodeja tai jotain muuta…, kun vain tietäisikin mitä!

 

Teppanan koululla ekaluokkalaiset pääsivät heti tunnusten luomisen (tammikuussa!) jälkeen tietokoneiden kimppuun ja ”kolmen sormen aloitus ja -lopetus” tulivat  tutuiksi. Kysymys on Windowsin ctrl+alt+del- aloituskomennosta, jolla työskentely on järkevää myös lopettaa, ainakin näin alkuvaiheessa. Salasanan kirjoittamista treenattiin vähän joka välissä välituntien vuoksi, ja salasanahan jää mieleen vain käyttämällä sitä ahkerasti. Jo yhdenkin opiskelupäivän aikana oli havaittavissa tarpeellisen rutiinin syntymistä – päivän lopulla kirjautumisavun tarvetta ei ollut enää kovinkaan paljoa.

 

Oikeaa tietokonetyöskentelyäkin ehdittiin tehdä tekstinkäsittelyohjelmalla. Word Online– sovelluksella kirjoiteltiin joululomatekemisiä muistiin ja sitten se jaettiin vielä oman opettajan sähköpostiin – jotkut halusivat lähettää sen oman vanhemmankin luettavaksi sähköpostin kautta. Intoa oli ja tulosta syntyi. Ilmassa ja sormissa oli oikeaa tekemisen meininkiä! PowerPoint Onlineenkin ehdittiin vähän tutustua, ainut harmi oli se, että kukaan ei saanut käynnistettyä esitystä syystä tai toisesta. Joskus työskentely tökkii, mutta harvemmin siihen maailma kuitenkaan kaatuu. Onneksi!

 

Tokaluokkalaisten kanssa harjoiteltiin omien töiden kuvaamista ja dokumentointia OneNoteen. Työhän on muuten näppärää, mutta yhteiskäytössä olevien iPadien Onenote-sovellukseen kirjautuminen on alkuvaiheessa työlästä ja uloskirjautuminen on (edelleenkin) sitten tuplasti työläämpää. Treeniä tarvitaan. Tietokoneilla tutustuttiin PowerPoint Onlineen vuodenaika-tehtävän avulla ja tällä kertaa esityksetkin saatiin käyntiin. Sovelluksesta tulee vielä oikea työkalu näillekin tyytyväisen näköisille koululaisille.

 

Niin, Teppanan ja Kuluntalahden koulujen tvt-rintamalle kuuluu aivan hyvää. Taistelu aika ajoin kenkkuilevien sovellusten kanssa jatkuu.

 

 

Tuomo, Teppanan ja Kuluntalahden koulujen tvt-mentori

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *