Lehtikankaan terveiset

Luomme uutta arkea yhdessä. Syksyllä koulu alkoi meillä opettajilla ja oppilailla uusista askelmerkeistä. Entinen Lehtari muutti kesän aikana saman katon alle Hauholan koulun kanssa. Näiden seinien sisällä toimii perusopetuksen lisäksi myös päiväkoti ja kirjasto. Yhteiselo vaatii yhteiset käytänteet. Yhteisten käytänteiden luominen ja sisäistäminen on suuressa roolissa myös meidän mentoreiden arjessa. Alakoulun puolella tvt-laitteita ja Office365 käytetään jo kolmatta vuotta. Nyt myös yläkoulu on uuden OPS:n myötä sisäänajamassa Officen ja erityisesti OneNoten tuomia mahdollisuuksia.

Ensimmäinen mentoriviikkoni meni pääsääntöisesti OneNoten parissa. Teimme ennestään Notea käytäneiden opettajien kanssa uudet muistikirjat. Parin open kanssa aloitimme aivan perusteista. Huippua on ollut huomata, että riippumatta edeltävästä kokemuksesta, kaikki ovat olleet innokkaasti oppimassa uutta ja he aidosti miettivät kuinka hyödyntää OneNotea oman luokkansa kanssa. Kuviksen ja kädentaitojen dokumentointi on koettu helpoimmaksi tavaksi aloittaa muistikirjan käyttö. Oppilaat harjoittelevat kuvaamista, sekä omien tuotosten arviointia. Opet taas saavat treenata muistikirjan jakamista ja palautella mieliin viime vuonna opittua.
Tänä syksynä omat ykköseni ovat opetelleen kuvaamisen lisäksi tiedonhakua. Osa hakee kirjoittamalla hakusanat ja osa taas käyttää äänihakua. Onnistunut ja innostava tehtävä oli hakea Googlen kuvahaulla Suomen luontoon liittyviä asioita. Olin koonnut monisteelle kuvia luonnosta ja oppilaiden piti värittää kuvat hakutuloksen avustamana. Samantyyppistä mallin hakemista käytettiin myös kuviksessa, jossa oli aiheena metsän eläimet.

 

Toisella mentorointiviikolla OneNoten käyttöönotto on jatkunut ykköstiimin opettajilla. Vaikka OneNote on viime vuodesta tuttu, niin muisteltiin yhdessä muistikirjan luominen ja materiaalin jakaminen oppilaille. Viimeistään seuraavalla mentoriviikolla olisi tarkoitus saada ykkösen oppilaat Officeen sisälle ja sitä myötä dokumentoimaan omaa oppimista.

Animaatiot ovat kiinnostaneet ja innostaneet. Alin nelosten kanssa tehtiin heti syysloman jälkeen koko päivän kestävä animaatioprojekti. Sovelluksen oli Stop Motion ja aiheen oppilaat saivat valita itse. Pienen yhteisen harjoittelun jälkeen oppilaat pääsivät tosi toimiin. He työstivät itse taustat ja hahmot omaan animaatioon. Nopeimmat ennättivät tehdä myös taustamusiikin Garageband-sovelluksella. Pientä hankaluutta oli musiikin lisäämisessä, mutta hetkisen hikoilun jälkeen se onnistui. 🙂

 

Koodausta ja ohjelmointia on makusteltu pelien ja ja leikkien sekä sovellusten lisäksi myös BeeBot- roboteilla. Luokassa oli käytössä muutamia alustoja, joille aseteltiin sanoja, tavuja, pieniä laskutoimituksia tai liikuntaohjeita. Pareittain tai pienissä ryhmissä oppilaat ratkaisivat sen tehtävän, johon BeeBot pysähtyy.

Yläkoulussa  tvt-mentoritoiminta on ottanut kuluneen syksyn aikana ensiaskeleitaan. Alkuun on päästy ja suunta on  rohkeasti eteenpäin, joten kuluva lukuvuosi tuo varmasti mukanaan monenmoisia digiloikkia- ja hyppyjä. Kysymykseen, miten teknologia voi hyödyntää ja tukea oppimisprosessia, on taatusti useita vastauksia ja käytänteitä. Tässä muutamia tuokioita oppimisen ilosta.

Uuden opsin teesit heijastuivat ensimmäisenä digitaaliseen dokumentointiin, josta taideaineiden käsityö ja nyt myös kuvaamataito ottivat koppia. Tarve uudelle työkalulle oli todellinen.

Käsityön opet Sirpa ja Hannu lähtivät uranuurtajina rohkeasti luomaan yhdessä uutta. Seitsemännellä luokalla käsityöprosessien lähtökohtana on muotoilu, ilmaisu ja teknologia. Kaikki käsityön tuotokset dokumentoidaan sähköisesti, jolloin oppilas esimerkiksi kuvaa ja videoi tekemänsä työprosessit. Lopputuloksista muodostuu myös upea galleria. Tähän tarkoitukseen muistikirja soveltuu hyvin ja uuden työvälineen käyttö aloitettiin luomalla uusi käsityön muistikirja. Yhteistyössä on aina voimaa!

 

 

 

Fysiikan työkokeissa käytetään jos jonkinlaisia vempaimia. Seiskaluokkalaiset tekivät heilurin värähdysajan mittaamisen työselosteensa sähköisesti. Varsinaisen työprosessin jäsentämisen lisäksi tulivat kerratuksi, ah, niin hyödyllisen tekstinkäsittelyohjelman työkalut. Tämäpä ei ollutkaan niin tuttujuttu, joten hyvä oli palautella mieleen kuvan lisääminen ja tekstin rivitykset sekä asiakirjan muotoilut. Tiedoston jakaminen osoittautui hieman kimurantiksi, joten seuraavalla kerralla muistikirjan toiminnot helpottaisivat tallentamista. Samalla sisäisen sähköpostin määrä vähenisi open koneelta huomattavasti.
Vastaavasti 9-luokkalaisilla kotitaloudessa oli teemana erimaiden ruokakulttuurit, jotka oppilaat työstivät myös sähköisesti. Kannettavat olivat molemmissa kova sana! Muistikirjan käyttöä opettelemme myös kotsan tunneilla; 7- lk:n kanssa ruoanvalmistuksen lomassa 🙂 ja valinnaisen kotitalouden 8-lk:n ryhmillä oli yhteiset vaatehuollon tunnit, jolloin kokeilimme Johanna-open kanssa yhtäaikaisopetusta tiimityönä. Pisteopetuksessa oli käytössä luokan muistikirjat ja iPadit yhtenä työvälineenä. Jälleen yhdessä tekeminen kannatti!

 

Koodausta yläkouluun! Tästä ensimmäisiä maistiaisia olivat geometriset kuviot, jotka oppilaiden mielestä eivät olleet ollenkaan vaikeita….  Valmiista kuvapankista haettua kuviota ”tuunataan” ja liikutetaan koodauksen voimalla. Varmasti helppoa, kun sen vain osaa 🙂 Ohjelmana oli DrRacket.

Oppilaanohjauksessa on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön Opastin-digikirja kahdeksasluokkalaisille. Erityisesti erilaisten ammattialojen osuus on todettu tarpeelliseksi ja hyväksi. Opinto-ohjaaja Marjatta Koistinen kertoi, että viime vuosina on käytetty koululla olleita työkirjoja koko yläkoulun ajan ja siksi nyt haluttiin jotain muuta. Koska digitalisaatio on opsin keskeinen teema, uusi kokeilu toisi tähän toteumaa. -”Toiselle asteelle siirryttäessä tarvitaan tietotaitoa käyttää digitaalista materiaalia opinnoissa. Mielenkiintoista on seurata, miten digikirja toimii.”, toteaa Marjatta-opo.

Digiaskeleet jatkuvat olipa kumppanina sitten kannettavat, chromebookit, iPadit tai uutukaiset viakramerit. Näitä kaikkia laitteita on nyt käytettävissä koulumme eri kerroksilla tasapuolisesti, kun lukukauden alettua saimme laitteet ”mentoroitua” oikeille paikoilleen. Uusista oppimisen hetkistä kerromme lisää, kun olemme juhlavuotemme juhlineet. Tapaamisiin tammikuussa!

Blogiterveisin Emmi ja Elisa, Lehtarin mentorit

 

 

Jaa tämä:

1 comment on “Lehtikankaan terveiset”

  1. Martti Hyvärinen Vastaa

    Tervehdys täältä maapallon toiselta puolelta Malawista.
    Onnittelut uudesta koulusta, tiedän että sitä odotettiin;)

    Onnittelut myös hienosti käynnistyneestä mentoritoiminnasta.

    Malawin maaseudulla on koulukäynti todella erilaista, tunnilla opetus on lähinnä kuorolaulua.
    Ei puhettakaan yksilöllisestä opetuksesta. Luokassa istuu useimmiten 80 -100 oppilasta,
    siis jos on luokka. Ulkona ison puun varjossa istuen opetellaan asioita.

    Hyvää jatkoa alkaneelle lukuvuoelle. Nauttikaa uudesta koulusta.

    T. Martti

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *