Elämäni ensimmäiset viikot TVT-mentorina

Viime kesänä minulle soitettiin, että haluaisinko toimia TVT-mentorina tulevana lukuvuonna. Minulla ei ole yleensä tapana kieltäytyä minua kiinnostavista asioista. En kuitenkaan ikinä arvannut mihin olen ryhtymässä. Nyt, kun kaksi ensimmäistä mentorointiviikkoa on takana, alkaa toimenkuva hiljokseen hahmottua.

Ensinnäkin olen saanut koko syksyn pyrkiä pitämään oman teknisen, ja joidenkin mentorikaverieni mukaan insinöörimäisen, lähestymistavan taka-alalla. Vaikka tästä ehkä voisi päätellä minun olevan aikaisemmalta koulutukseltani insinööri, sitä en ole. Voisinkin tässä vaiheessa lyhyesti kertoa taustastani.. Olen ollut käytännössä aina kiinnostunut tekniikasta ja sen lisäksi niin sanotusti joka paikassa päällään. Osin tästä syystä varmaan minusta monet sanoivat lukioaikoina, että lähden opiskelemaan tekniikkaa. Kiitos kuitenkin nykyisestä alavalinnastani kuuluu silloisille lukion opettajilleni, jotka kävivät lakkiaisissani. Heistä toinen laukaisi sanat, joiden merkitystä tulevaisuudelleni tuskin kukaan olisi siinä vaiheessa suoraan voinut arvata. Hän nimittäin sanoi, että minusta voisi tulla opettaja. Tämä ajatus jäi minulle kytemään ja päädyin työskentelemään kevääksi lähikoululle avustajan hommiin ja siitä sitten hieman kokemusta hakeneena hain armeijan jälkeen luokanopettajaopintoihin. Luokanopettajaopintojen ohella tein kesätöitä verkkosivustojen ja pelialaan liittyvien projektin parissa. Päädyin tosin välillä ”sivuraiteelle” ja toimimaan nelisen vuotta ohjelmistoalan hommissa. Tein verkkosivustoja ja -järjestelmiä sekä silloisen ohjelmistoalan uran loppupuolella työskentelin myös ajoneuvotietokoneita valmistavassa yrityksessä pääasiassa järjestelmäylläpidollisissa tehtävissä. Tästä sitä nyt on sitten päädytty toimimaan pari vuotta ICT-pilottiluokan luokanopettajana ja nyt TVT-mentoriksi. Koko elämäni olen kuitenkin jatkanut tietokoneiden ja tekniikan parissa harrastamista. Tietokoneisiin liittyen olen mukana järjestämässä erilaisia verkkopelaamiseen liittyviä tapahtumia ja toimintaa. Näiden lisäksi myös radioamatööritoiminta on lähellä sydäntäni.

Kuten kahvipöytäkeskusteluissakin puheliaana ihmisenä minulla on paha tapa ajautua sivuraiteille, niin palataanpas nyt sitten taas itse aiheeseen. Eli TVT-mentorointia on nyt takana kaksi viikkoa. Tutuksi ovat tulleet Keskuskoulu ja Jormuan koulu. Ensimmäisellä viikolla ihan tietosesti halusin toimia Keskuskoululla ja samalla tutustua samalla koulun muihin opettajiin, toimiihan Keskuskoulu ”kotikoulunani” tämän lukuvuoden. Keskuskoululla ensimmäinen viikko meni pääosin Office 365 -tunnusten käyttöönoton ja luokan muistikirjojen käyttöönotossa. Oppilaat toisin sanoen testasivat toimivatko heidän tunnuksensa vielä kesäloman jäljiltä. Suurin osa onneksi muisti vielä omat salasanansa ja muutamia jouduttiin vaihtelemaan. Pääosin tunnusten käyttöönotto kuitenkin sujuihin jopa yllättävn kivuttomasti. Tämän jälkeen pääsimmekin usein luokan kanssa tekemään pieniä harjoitustehtäviä OneNoten puolelle. Toinen ensimmäiselle viikolle ominainen asia oli Kainuu 100 -peli. Kävimme sitä parin luokan kanssa testaamassa kävellen ympäri Kajaanin kaupungin keskustan aluetta ja keräsimme kohteita. Peli osoittautui muuten ihan mukavaksi ja kohtuullisen innostavaksikin, mutta oikeastaan ainut haaste sen suhteen on, että se vaatii Internet-yhteyden toimiakseen ja koulun iPad:ssä ei ole mobiiliyhteyksiä, vaan ne ovat normaalisti yhdistettynä koulun Wifi-verkkoon. Onneksi minulla oli tarjota oman puhelimeni kautta Internet-yhteys ja kierros pystyi jatkumaan. Viikkoon kuului myös Näppistaituri-harjoituksia ja hieman lisätehtäväluonteisesti myös ohjelmointia hyödyntäen Code.org:n Tähtiensotatehtäviä. Edellä mainitut tehtävät olen todennut riittävän helpoiksi ja kiinnostaviksi oppilaille ohjelmoinnin aloitteluun.

Toisella viikolla ohjelmointi muodostuikin sitten pääpainoksi. Useampi ryhmä samalla viikolla halusi, että ohjelmoisimme ja kävisimme ohjelmointia läpi. Ohjelmoinnin ollessa lähellä sydäntäni keskustelemme yleensä ohjelmointituntien aluksi hieman oppilaiden kanssa ohjelmoinnista. Pohdimme esimerkiksi, että missä ohjelmointia hyödynnetään ja miksi ohjelmointia opetetaan peruskoulussa? Oman ajatusmaailmani mukaan peruskoulun ohjelmoinnin tarkoituksena ei missään nimessä ole tehdä kaikista, tai edes useimmista, oppilaista ohjelmoijia, ei todellakaan. Tarkoituksenani on ennen kaikkea tutustuttaa oppilaita siihen miten nykypäivänä lähes kaikki mitä ympärillä näemme toimii. Saada heidät ymmärtämään mitä ohjelmointi on ja mitä esimerkiksi tavalliselle älypuhelimelle tapahtuisi, jos siitä ohjelmisto otettaisiin pois? Tämän jälkeen yleensä aloitamme pelinomaisilla Code.org harjoituksilla ja eteenpäin mentäessä syvennymme graafiseen ohjelmointiin hyödyntäen Scratchiä tai mahdollisuuksien mukaan tutustumme robotiikkaan esimerkiksi Lego-robotteja hyödyntäen. Alempien vuosiluokkien kanssa voidaan hyödyntää osin samoja tehtäviä, mutta usein helpompi on aloittaa hyödyntämällä tableteilla Bee-Bottia tai vaihtoehtoisesti itse laitteita. Myös vastaavasti ”ihmisen” ohjelmointia muodostamalla ohjeita ihmisen etenemiselle esimerkiksi jonkun ennalta yhdessä valmistellun radan läpäisemiseksi.

Toisella viikolla pääsin myös ensimmäisen luokan oppilaiden kanssa työskentelemään. Siinä huomasin olevan omat haasteensa tunnusten käyttöönoton kohdalla, kun kaikki oppilaista eivät vielä välttämättä osaa lukea. Käytännöllisesti sanottuna siihen kului aivan valtavasti enemmän aikaa kuin olin omassa pienessä päässäni edes osannut arvata. Jotta mentorointini sisältö ei olisi ollut ainoastaan tunnusten valmistelemista, niin harrastimme ensimmäisen luokan oppilaiden kanssa myös kuvasuunnistusta. Tämä tapahtui siten, että toinen pari kävi ottamassa koulun ympäristöstä kuvan ja toisen parin tuli käydä ottamassa samasta paikasta kuva.

Ensimmäisistä viikoista nyt selvinneenä palaan oman kuudennen luokan pariin. Mukava niinkin on välillä tehdä ja palata normaaliin alkeen.

TVT-mentori Arto Moilanen
Keskuskoulu ja Jormuan koulu

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *