Logistiikan tutkintotilaisuudet aidossa oppimisympäristössä

St Petersburg 29.9.-2.10.2016
Linja-autossa oli tunnelmaa, kun KAOn linja-auto hurautti syksyiseen Pietariin. Opiskelijat Aki Keränen ja Sampo Karppinen suorittivat kaksi tutkintotilaisuutta logistiikan perustutkinnon, ulkomaankuljetukset -tutkinnon osasta, jotka olivat tilausajoliikenteen ja ulkomaanliikenteen kuljetukset.

Pietarin matka, logistiikan perustutkinnon osana ulkomaankuljetukset, oli todella vaativa ja haastava tilaisuus. Kokonaisuus oli laaja ja monipuolinen jo ammattitaitovaatimustenkin suhteen. Se asetti vaativat rajat tutkinnon suorittajille ja samalla myös arvioijille. Opiskelijoilla oli aikaa perehtyä matkan valmisteluihin ja ottaa asioista selvää pari kuukautta ennen matkan toteutumista. Opiskelijat selvittivät muun muassa rajamuodollisuudet sekä tarkistivat kaikki linja-auton asiapaperit, aina piirturin todistusta myöten. Matkaa kertyi ensimmäisenä päivänä yhteensä 649km ja se sisälsi myös rajamuodollisuudet ja Pietarin keskustan läpi ajamisen, jotka menivät loppujen lopuksi nopeasti.

katukuvaa-akiOpastetulla kiertoajelulla Pietarinhoviin kuljettajana toiminut Aki kuvaili päivää seuraavasti: Perjantaiaamuna klo.10.00 lähtö viiden tunnin hienolle retkelle Pietarinhoviin. Suunnistusta helpotti kaksi paikallista opasta, suuri kiitos heille. Tulimme takaisin hotellille hyvin sujuneen päivän päätteeksi. Bussin parkkipaikan löytäminen kesti jonkin aikaa, onneksi hotellin eteen tuli hieman haasteellinen taskuparkki tila, no oli kaksi hyvää merkin antajaa ja bussi saatiin sievästi parkkiin. Mielestäni Pietari on vaativin näyttötutkinto kohde Suomen naapurimaista, siellä ajaminen vaatii ennakointia, tarkkaavaisuutta, rohkeuttakin.”

kehatiella-sampoVastaavasti opastetulla kiertoajelulla keskustassa ajovuorossa oli Sampo. Hän kuvailikin kiertoajelua ja ajamista Venäjällä näin: ”Omasta mielestäni tilausajo Pietariin meni varsin mallikkaasti. Toki kiertoajelulle keskustaan lähtö jännitti aikatavalla näin kokematonta kuljettajaa, mutta ongelmia ei suuremmin itse ajon aikana ilmennyt. Venäjän ajokulttuuri on Suomeen verrattuna aika mielenkiintoinen (esimerkiksi kaistanvaihtojen ja ryhmittymisen osalta) ja se vaati hienoista sopeutumiskykyä, mutta kyllä siellä isoa autoa kunnioitetaan. Maantiellä ajo sujui jouhevasti paria kaistapäätä lukuun ottamatta. Kaiken kaikkiaan Pietarin matkasta jäi todella hyvä muisto. Mikäli tilaisuus joskus tarjoutuu vastaavaan matkaan, niin olen valmis lähtemään uudestaan”.

Matka meni hyvin, niin varsinaisena tilausajona, kuin tutkintotilaisuutena ja uskon, että siitä jäi positiiviset kokemukset matkan kaikille osapuolille. Sampolle ja Akille tämä oli todella hyvä kokemus ja tällaisella tutkintotilaisuuden näytöllä on mahdollisuudet vaikka millaisiin linja-auton kuljettajan tehtäviin.

Kai Ollila, koulutuspäällikkö, Kainuun ammattiopisto
Artikkeli on kokonaisuudessaan luettavissa Kuljetus ja logistiikka -lehdessä, 5/2016.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *