Mikä digimentori?

Jokaiselle on varmasti tunnu tunne, kun solmukohdassa jumittaa ja eteenpäin pitäisi silti päästä. Mutta miten?

Perusopetuksesta korkeakouluihin ovat tulleet digimentorit, joista muutama vuosi sitten ei tiennyt kukaan mitään. Niin meilläkin on kuluvan lukuvuoden aikana mentoritoiminta käynnistynyt, mutta keitä he ovat ja mitä he tekevät?  Tähän parhaiten osaavat vastata digimentorit, joten olkaapa hyvä!

Hei! Olen KAO:n digimentori Tiina Tuominen. Päätyöni on ohjata eri alojen opiskelijoita äidinkielen ja ruotsin kielen saloihin. Digimentorina haluan olla helposti lähestyttävä enkä yritäkään olla täydellinen. Vuoden aikana olen oppinut paljon uutta. Mottoni mentoroinnissa on: räplää niin kauan, kunnes onnistut!
Kerron hieman lisää, millaista digimentorina toimiminen on ollut.. Digimentorina olen mm. auttanut laitteiden käytössä (tietokone, tabletti, älypuhelin), ohjelmien käytössä (OneDrive, OneNote, ClassNotebook, SharePoint, Moodle,Kahoot,  WhatsApp, iMovie, GarageBand, Facebook), opiskellut itse erilaisia sovelluksia ja yrittänyt selvittää, miten voisin omassa työssäni hyödyntää ”digiä”. Samalla yritän auttaa muita keksimään, mistä he voisivat hyötyä. Juuri nyt työstän ruotsinkielistä lähtötasotestiä sähköiseksi. Lisäksi olen selvitellyt kaikenlaisia tietoteknisiä asioita. Läheskään aina en ole osannut , mutta opin koko ajan. Monet ajattelevat, että ”en minä osaa, olen tyhmä, muuta osaavat”, mutta näinhän se ei ole. Me kaikki opimme uutta. Oma asenne on usein myös aika ratkaiseva.
Digimentoritoimintaa toukokuussa 2017
Vielä toukokuussa ahkerat opettajat jaksoivat digiloikkia. Soten opettajat pyysivät meiltä iPad-opastusta. Pidimme heille Annamarin kanssa kaksi iPad-työpajaa. Kävimme yhdessä läpi iPadien peruskäyttöä, OneNoten käyttämistä, iPadin kameraa, videointia ja iMovieta eli editoimme yhdessä lyhyitä videoita. Työpajaan osallistui viisi soten opettajaa, yksi yto-opettaja ja yksi maratan opettaja. Tässä työpajassa oli rento, oppivainen meininki!
Kun toukokuun lopussa yto-opettajien työtaakka alkoi vihdoin keventyä, oli heidänkin digiloikkansa vuoro. Pidimme keväisen virkistäytymisiltapäivän Impilinnan hyvän ruoan ja digiasioiden parissa, paikalla oli 9 opettajaa. Tutustuimme O365-ohjelmiin, mm. OneDriveen, SharePointiin ja OneNoteen. Yto-opettajien SharePointista löydämme jatkossa ajankohtaiset asiamme kootusti. Myös yto-opettajat saivat iPad-opastusta, kävimme kuvaamassa materiaalia ja editoimme. iMovien avulla saa nopeasti hienoa materiaalia aikaiseksi. Koulutuksesta opettajat saivat hyviä ideoita, joita voi jatkossa toteuttaa opiskelijoiden kanssa.
Nyt on aika levätä ja kerätä akkuja ensi lukuvuotta varten. Ihanaa kesää kaikille!Terkuin digimentori Tiina Tuominen

Terve!  Minulle digimentorointi on tarkoittanut sitä, että asioihin on tartuttu yhdessä opettajan kanssa. Pohdittu mikä on ajatus ja sen käsittely käytettävissä olevilla välineillä. Perheen koiratkin on perehtyneet digiin ja mentorointiin.

Digimentorointia:)

Istuvat mielellään katsomassa mitä tabletilla oikein tapahtuu.
Autoala on muuttunut vuosien varrella ja tuovat yhä enemmän haasteita mekaanikoille ja samoin opetettaviin asioihin.
Aluksi ajattelin mentoroinnin olevan pelkästään autoalan opettajille, mutta mentorointia on ollut myös muille aloille ja yleensä asioihin on löytynyt ratkaisuja ja paljon olen itse oppinut matkan varrella. Myös oppilaat ovat tarvinneet ohjausta ohjelmien kanssa ja tätä on toteutettu etäohjausvälineillä. Näin tuumaili Mikko.

Kainuun ammattiopiston digimentorit ovat toimineet opetus- ja kehittämistyön lähivalmentajina ja vertaistukena arjen digitilanteissa ja yhteisissä hetkissä. Kaupunkimme kaikkien kouluasteiden läpäisevä mentorointimalli, jossa olemme mentoreiden kanssa mukana, on luettavissa Näkökulma-kolumnista ”Kainutlaatuinen digiloikka perusopetuksesta korkea” (Kainuun Sanomat 3.6.2017).

Nyt suunta kesälaitumille nauttimaan vapaasta sekä tulevista lomapäivistä.
Kiitos yhteisistä lukuhetkistä ja toivotamme sinulle, hyvä lukijamme, Oikein Hyvää ja Virkistävää Kesää!

Tiimityön mahdollisuuksia

Takkuilevasti tullut kevät antaa toiveita jo tulevasta vapaudesta.
Monenlaista uutta osaamista talven aikana on reppuun kertynyt ja työpajojen kalske alkaa vaimeta kesän lähestyessä. Uudet työkalut ovat kerryttäneet paitsi teknologista osaamista, myös avanneet erilaisia näkökulmia ICT-pedagogisen osaamisen kehittämiseen niin yksilö- kuin ryhmä/tiimityössäkin. Kaikki tämä on parhaimmillaan tukemassa ja ohjaamassa  oppimisprosessia.

Mitä työkaluja kannattaa sitten milloinkin käyttää?
Tiimityön mahdollisuuksiin sopivat hyvin OneDrive for Business, joka sisältää pilvipalvelun, jossa voi jakaa, tallentaa ja synkronoida työtiedostoja. Soveltuu kevyeen ja nopeaan yhteiseen työstämiseen kaikille.  Office 365 –ryhmät projektimaiseen työskentelyyn ja sekalaisille kokoonpanoille, niin henkilöstölle kuin opiskelijoillekin. Koulujen henkilöstöille, aloille, yksiköille, hankkeille ja eri tiimeille pitkäaikaiseen työskentelyyn on SharePoint työryhmäsivustot. Uutukaisena on lisäksi tullut Microsoft Teams.

SharePoint -työryhmäsivusto soveltuu monipuolisesti tiimityöskentelyyn. Mukana tulee mm. kalenteritoiminnot  ja tiedostojen jakaminen onnistuu sekä ryhmän sisäisille jäsenille että ulkopuolisille osallistujille käyttämällä Hae linkki-toimintoa. Sivuston harjoittelun voi aloittaa keskustelemalla uutissyötteessä, avaamalla muistikirjan ja luomalla tiedostoja.

Tältä lukukaudelta työpajatoimintamme on siis saatu onnellisesti ahkeroitua. Kiitämme kaikkia osallistujia uutteruudesta ja innostuksesta sekä mukavista kohtaamisista. Ensi syksynä vielä alasin kuumennetaan uudestaan…

Nyt odotamme kanssasi, milloin kesä on pihalla. Toivotaan, että pian!

Työpajojen ohjaajina KamIT

Työpajojen ohjaajina Kaon digimentorit

 

 

 

 

 

Liikkuvan työskentelyn osaaja

Tämän blogin otsikkoa lukiessa voi ehkä ihmetellä syystäkin, että minkähän osaajasta nyt mahtaa olla kyse…? Käytössämme olevat mobiililaitteet kun mahdollistavat työskentelyn missä vaan huolimatta siitä, liikummeko itse vai liikuttaako meitä joku muu.

Mobiili tarkoittaa liikkuvaa, siirrettävää, jolloin langaton tekniikka ja toimintapa on mahdollista käytettäessä mobiililaitetta. Näistä älypuhelin (Android, iPhone, Windows Phone)  ja iPad eli tabletti ovat tunnetuimmat ja käytetyimmät, jotka kulkevat näppärästi ja helposti mukanasi. On kovin tuttu näkymä kadulla kulkevista, jotka samalla ovat  puhelimen kautta yhteydessä ties minne tai junassa matkustavat hoitelevat  business-asioitaan  sujuvasti chattaillen.  Mitähän muuten appsi, appi, äppi, äps tai äpsi tarkoittavat?

Mobiililaite on siis tietokone ja niiden monipuolista käyttöä voi ja pitää harjoitella. Seuraava harjoitus oli meillä digipedatyöpajassa tehtävänä, kun opettelimme erilaisten laitteiden tehokasta hyödyntämistä. Sinäkin voit testata omaa osaamistasi, tsemppiä!

Harjoitus Office 365 mobiililaitteella

 

Miten sujui? Harjoitus tekee mestarin ja vain tekemällä oppii. Pilvipalvelu omana henkilökohtaisena tallennuspaikkana on nasta juttu – mobiiliosaaminen siistiä!

Kainuu keskellä Suomea nauttii vielä upeista hiihtokeleistä. Alkaneen kevään merkkinä toivottelemme  Sinulle Hyvää pääsiäistä!

 

 

 

 

 

Ajan hallintaa verkossa

Aika tai paremminkin sen kuluminen on kiehtonut ja kummastuttanut läpi ihmisen historian. Päivää on mitattu auringon kierron mukaan, kun vastaavasti yötä on hallinnut kuu. Aurinkokellosta näihin päiviin saakka ajan matkassa on pitänyt pysyä.

Outlook-kalenterimerkintöjä

Digiosaamisessa aikaa on mahdollista hallita erilaisilla sähköisillä työkaluilla, kuten Outlook-kalenterin toiminnoilla. Samalla kehittyy yhteinen toimintamalli tapaamisten, palavereiden ja kokousten järjestämiseen sekä osallistumiseen. Kalenteritoiminnolla lähetetty kokouskutsu ja samalla tilavarauksen tekeminen vähentävät sisäisen sähköpostin määrää sekä sujuvoittavat viestintää. Näin työpäivän kaikki tapahtumat dokumentoituvat ja voimme oppia, ainakin kokeilemalla, hallitsemaan aikaa. Olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Skype-pikaviestit korvaavat sisäisen sähköpostin

Minustako verkkokokousten osaaja? Kyllä, mikä ettei! Tapaaminen verkossa on yleistä ja varma keino tavoittaa välimatkojen takaa. DigiPedatyöpaja ohjasi  käyttämään Skype for Business -sovellusta ja  jakoon hyvät vinkit, miten sisältöä jaetaan osallistujille vaikkapa työpöydän kautta. Skypen pikaviestit korvaavat jälkeen sisäisen sähköpostin ja lisäksi vuorovaikutus on nopeaa. Videopuhelu on näppärä ja lisäksi kustannustehokas. Yhteinen toimintamalli voisikin olla, että kaikki tapaamiset tehdään Skype-kokouskutsuina, jolloin kokoukseen kutsuttu voi osallistua tilanteen mukaan paikasta riippumatta – vaikka junasta. Tällöin linkki tapahtumaan löytyy vaivattomasti kalenterista ko. ajankohdasta.

Menossa Skype-kokous

Jotta tekniikka toimii, on ennen kokousta hyvä tarkistaa video- ja äänilaitteiden asetukset ja testata mikrofoni. Kun olet kerran käynnistänyt Skypen, se käynnistyy jatkossa automaattisesti koneen käynnistyessä.  Kirjaudu sisään ja profiilitilasi näkyy  ”liikennevaloina” sen mukaan, mitä kalenterisi kertoo.

Aikaa on annettu meille kaikille saman verran. Osaamme tavata myös verkossa!

 

Pilvi palvelee

Varma merkki myös ajan muuttumisesta on ympärillämme olevan valon lisääntyminen. Helmikuu on vielä talvea parhaimmillaan, mutta kuitenkin jo yli puolivälin.

Hae linkki

Tämän kevätlukukauden aikana panostamme edelleen digiosaamisen kehittämiseen ja hiomme taitoja  eri teemojen mukaisissa työpajoissa. Ensimmäisessä pajatapaamisessa, joka oli nimetty teemalla ”pilvipalvelun osaaja”, synkronoitiin, tiedostoja muokattiin, jaettiin ja lisättiin.

bitly.com

Tiedostojen jakaminen verkostoyhteistyössä onnistuu, kun ”haettu linkki” valitaan niin, ettei vaadi sisäänkirjautumista.Vinkkinä, että bitly.com on näppärä tapa lyhentää jaettujen tiedostojen pitkiä osoitteita. Pilvi palvelee tässäkin.

Kuusamon toimipaikassa oli henkilöstön kehittämispäivä ja sielläkin  O365 -työkaluja työstettiin työpajoissa. Muistikirja on aina varma valinta.

OneNote Muistikirja

Päivä oli onnistunut uutta oppimien ja taitaen.
Seuraavan työpajan kilinä jo kuuluu, – silloin opettelemme hallitsemaan aikaa…

 

 

 

Joulun toivotus


Jouluntoivotusvideon on kuvannut ja leikannut PeliAmiksen opiskelija Tommi Laatikainen, joka suoritti työssäoppimisen Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen markkinoinnissa.

Piparkakkumuotin suunnitteli ja valmisti KAO:n teknologialukion opiskelija Onni Säppi.
Piparkakut leipoi hotelli-, ravintola- ja catering-alan (HRC16) opiskelija Marja Moilanen.

Sinulle, KAOn Pedaloikkien lukija, toivotamme Hyvää ja rauhallista joulua!

 


Mitä pienet edellä….

Perusopetuksen 1-6 luokat aloittivat kuluvan lukuvuoden koulutien uusilla opetussuunnitelman perusteilla. Sen on odotettu tuoneen kouluun asennemuutoksen: oppilaasta tulee aktiivinen tiedonetsijä, joka ottaa itse selvää asioista (Yle-uutiset 9.8.2016). Koska uudistuksesta puhuttiin niin paljon, kiinnosti kovasti tietää, miten muutos mahtaisi näkyy koulupäivän arjessa?

Onneksi oli mahdollisuus mennä mukaan alakoulun 5-6 -yhdistelmäluokan tunneille, jonka oppilaat olivat 11-12 vuotiaita. Luokassa oli 4-hengen sekaryhmiä ja kaikki toiminta tapahtui yhdessä. Aiheena kahden tunnin aikana oli koodaus eli ohjelmointi, robotiikka ja animaatio! Oppia koodausta,rakentaa robotti ja tehdä animaatio – selkeät tavoitteet! Open kertoi ohjeet muutamassa minuutissa….

Ohjelmointia opittiin eräänlaisen pelin avulla, jossa örkki piti saada kulkemaan sokkelossa pisteestä A pisteeseen B. Eri tehtävätasojen mukaan oppilas valitsi  komentosarjoja ja ohjelma ohjasi oppimista. Kun oppilas oli ”kirjoittanut” koodia oikein, hän siirtyi seuraavalle tasolle. Opettaja seurasi työskentelyä reaaliaikaisesti omalta koneelta ja hän pystyi tarvittaessa ohjaamaan jumi-kohdissa. Koodin kirjoitus oli tarkkaa puuhaa, ohjelmointi piti suut supussa. Aikaa koodauksen oppimiseen käytetiin n. 30 min.

Robotin voi tehdä legoilla

Robotti, joka löisi palloa mahdollisimman kauas, piti rakentaa joko legoista tai tietokoneen avulla. Ryhmä valitsi itse toteutustavan ja työnjako suunnitelmineen hoitui tasapuolisesti yhteistuumin. Videoilla näkyvät, miten robotit rakentuivat alusta loppuun. Pallo todellakin lensi!

 

Animaation tekeminen oli hauskaa puuhaa. Ensin oppilaat lähtivät keskenään selvittämään, mitähän mahtaa tarkoittaa animaatio. Tabletin käsittely sujui sutjakkaasti. Jos verkko ei toimisi, ope ohjeisti käyttämään kynää ja vihkoa. Jumiin ei jääty, kun se kaukaa osattiin kiertää.

Kun idea oli keksitty, oli käsikirjoituksen aika. – Mitä animaatio sisältäisi, mikä olisi tarinan juoni? Valmiin storyn myös ope luki ja ohjeisti seuraavaksi miettimään lavastusta. Missä maisemassa tarina kuvataan, mitä värejä ja muita lavasteita käytetään? Kysymykset  saivat monen pienen pään miettimään, minkälaiselta minun juttuni oikeasti näyttäisi…. Lisäksi tekstin piti olla niin selkeää, että 2-luokan kummioppilas myös juonen ymmärtäisi. Animaation tekeminen kun aiottiin toteuttaa kummioppilaan kanssa. Tutor-mallia parhaimmillaan!

Käsikirjoituksen hiomista

Kaksi tuntia hurahti siivillä. Osa oppilaista ei malttanut edes pitää välituntia. Yhdessä tekeminen ja kyky ratkoa ongelmia porukalla todisti, että uusi tapa oppia todellakin näkyi ja vaikutti. Nämä ”supersankarit” ovat vajaan neljän vuoden päästä toisen asteen opiskelijoita.

– Mitä nuo pienet edellä, sitä me isotkin perässä!

 

 

Hyvät käytänteet jakoon

Lumisena lauantaiaamuna Kainuun ammattiopiston Kajaanin ja Vuokatin henkilöstö kokoontui Opintielle Vimpelinlaaksoon. Henkilöstöpäivän teemana oli hyvien käytänteiden jakaminen, oppiminen ja pedagogiset ratkaisut KAO:ssa. Työpajoissa oli mahdollisuus tutustua eri koulutusalojen hyviin käytänteisiin.

Työpaja 1. Virtual Auto

Tekniikan ja liikenteen työpajassa Virtual Auto -hanke

Tekniikan ja liikenteen -osaamisala esitteli Virtual Auto -hankkeen, jossa rakennetaan  mobiilikäyttöinen oppimisympäristö ajoneuvoasentajan opintoihin. Virtuaalinen 3D- ympäristö sisältää mm. erilaisia harjoitustehtäviä, oppimispelejä ja tulevaisuudessa virtuaalilasit ohjaavat ja mahdollistavat työskentelyn  ”lasien takaa.”

Hyvinvointialan Oikopolku työuralle-hankkeen hyvät käytänteet painotti tiedon jakamista, keskustelua ja ideointia.

Hyvinvointialan työpajassa näkökulmia oppimiseen työelämälähtöisesti ja -läheisesti

Hyvinvointialan työpajassa näkökulmia oppimiseen työelämälähtöisesti ja -läheisesti

Tiimiopettajuudessa opintojen aihekokonaisuudet jaetaan useamman opettajan kesken, jolloin yhteistyö mahdollistaa ilmiöpohjaisen oppimisen. Yhteisopettajuus mahdollistaa kahden, jopa kolmen opettajan asiantuntemuksen samanaikaisesti. Samoin kielten opettaja voi olla englannin kielinen hoitotyön asiakas. Oppimisen toteuttaminen työelämälähtöisesti – ja läheisesti toteutuu koulun ja työelämän kanssa vuorotellen jo valmistavan koulutuksen aikana. Vastaavasti työssäoppimisjaksojen aikana voi koululla olla syventäviä ”teoriapäiviä”, jotka yhdistyvät näin jo työelämässä saadun oppimiskokemuksen kautta välittömästi käytännön työtehtäviin.

Matkailu- ja ravitsemisalan yritysyhteistyö

Matkailu- ja ravitsemisalan yritysyhteistyö

Matkailu- ravitsemis- ja talousalan työpaja esitteli pitkään jatkunutta yritysyhteistyötä monien alan toimijoiden kesken niin Kajaanissa kuin Sotkamossakin ja eri verkostoissa ympäri Kainuuta. Monipuolinen toiminta tuli näkyväksi kaikilla aisteilla koettuna.Tutuksi tuli myös eKokki, joka on erityisesti toisen asteen opetussuunnitelmaperusteiseen kokinkoulutukseen suunniteltu mobiili oppimisalusta ja tietopankki. Tulevaisuuden helmistä voit lukea lisää ”Uusi Kisälli” -blogista.

Yhteiset tutkinnon osat sisältyvät jokaiseen toisen asteen ammatillisen koulutuksen tutkintoon, jotka ovat arvioitavia opintoja ja vaikuttavat näin jatko-opintokelpoisuuteen.
Yto-opetuksen hyvissä käytänteissä opittiin äidinkieltä ja vieraina kielinä ruotsia ja englantia KAHOOT -tietovisailuna.

Jumppaamalla työhyvinvointia

Jumppaamalla työhyvinvointia

Uusissa opetussuunnitelmissa liikunta- ja terveystieto on muuttanut nimensä työkyvyn ylläpitämiseksi.  Henkilöstöpäivässä osallistujat henkilökohtaistettiin ja työpaja tarjosi vinkkejä meidän jokaisen oman työkyvyn ylläpitämiseksi.

 

 

 

 

YritysAmiksen tiimiympyrä

YritysAmiksen tiimiympyrä

YritysAmiksen tiimiympyrässä keskusteltiin tietenkin Amisyrittäjyydestä. Mitä  NY-toiminta on ja miten sitä voi ideoida omille koulutusaloille, jossa auttaa  Amisyrityksen perustamisen ABC. Lisäksi osallistujat pohtivat, voisiko minustakin tulla tiimiopettaja ja mitä olisi opettajuuden muutos. Toiminnan periaatteet = Puuttuvan osaamisen metsästys, Yrittäjämäinen asenne, Tiimitaidot, Yritysmäinen toimintaperiaate ja NY -> oman yrittäjyyden kokeminen.

OneNote-muistikirja

OneNote-muistikirja

0365 opetuksessa ja sisäisessä viestinnässä -työpaja avasi Office365-työkaluja. KAOn uusi intra on rakentumassa SharePointiin ja kehitysideat ovat tervetulleita. Peda edellä lähdettiin tutustumaan OneNote-muistikirjaan. Työpaja esitteli kolme erilaista esimerkkiä siitä, minkälaisia pedagogisia ratkaisuja sovelluksen sisältökirjasto ja yhteistyötila mahdollistavat.
Muistikirjat oli rakennettu erityistä tukea tarvitsevan oppilaan työkaluksi, sähköalan tieto- ja viestintätekniikan sekä matkailualan majoituspalvelujen opintoihin. Lisäksi iPad avasi QR-koodit.
qrkoodi
Työpajojen anti, yhdessä tekeminen ja oleminen virittivät iloista pörinää ja hyvää tunnelmaa. Kun valtakunnan virallinen aika osoitti henkilöstöpäivän päättyneen klo 14.45, naulakoissa odotti edelleen 240 takkia noutajaansa…..
Henkilöstöpäivä oli onnistunut, jopa sanottuna ”paras ikinä!”

Logistiikan tutkintotilaisuudet aidossa oppimisympäristössä

St Petersburg 29.9.-2.10.2016
Linja-autossa oli tunnelmaa, kun KAOn linja-auto hurautti syksyiseen Pietariin. Opiskelijat Aki Keränen ja Sampo Karppinen suorittivat kaksi tutkintotilaisuutta logistiikan perustutkinnon, ulkomaankuljetukset -tutkinnon osasta, jotka olivat tilausajoliikenteen ja ulkomaanliikenteen kuljetukset.

Pietarin matka, logistiikan perustutkinnon osana ulkomaankuljetukset, oli todella vaativa ja haastava tilaisuus. Kokonaisuus oli laaja ja monipuolinen jo ammattitaitovaatimustenkin suhteen. Se asetti vaativat rajat tutkinnon suorittajille ja samalla myös arvioijille. Opiskelijoilla oli aikaa perehtyä matkan valmisteluihin ja ottaa asioista selvää pari kuukautta ennen matkan toteutumista. Opiskelijat selvittivät muun muassa rajamuodollisuudet sekä tarkistivat kaikki linja-auton asiapaperit, aina piirturin todistusta myöten. Matkaa kertyi ensimmäisenä päivänä yhteensä 649km ja se sisälsi myös rajamuodollisuudet ja Pietarin keskustan läpi ajamisen, jotka menivät loppujen lopuksi nopeasti.

katukuvaa-akiOpastetulla kiertoajelulla Pietarinhoviin kuljettajana toiminut Aki kuvaili päivää seuraavasti: Perjantaiaamuna klo.10.00 lähtö viiden tunnin hienolle retkelle Pietarinhoviin. Suunnistusta helpotti kaksi paikallista opasta, suuri kiitos heille. Tulimme takaisin hotellille hyvin sujuneen päivän päätteeksi. Bussin parkkipaikan löytäminen kesti jonkin aikaa, onneksi hotellin eteen tuli hieman haasteellinen taskuparkki tila, no oli kaksi hyvää merkin antajaa ja bussi saatiin sievästi parkkiin. Mielestäni Pietari on vaativin näyttötutkinto kohde Suomen naapurimaista, siellä ajaminen vaatii ennakointia, tarkkaavaisuutta, rohkeuttakin.”

kehatiella-sampoVastaavasti opastetulla kiertoajelulla keskustassa ajovuorossa oli Sampo. Hän kuvailikin kiertoajelua ja ajamista Venäjällä näin: ”Omasta mielestäni tilausajo Pietariin meni varsin mallikkaasti. Toki kiertoajelulle keskustaan lähtö jännitti aikatavalla näin kokematonta kuljettajaa, mutta ongelmia ei suuremmin itse ajon aikana ilmennyt. Venäjän ajokulttuuri on Suomeen verrattuna aika mielenkiintoinen (esimerkiksi kaistanvaihtojen ja ryhmittymisen osalta) ja se vaati hienoista sopeutumiskykyä, mutta kyllä siellä isoa autoa kunnioitetaan. Maantiellä ajo sujui jouhevasti paria kaistapäätä lukuun ottamatta. Kaiken kaikkiaan Pietarin matkasta jäi todella hyvä muisto. Mikäli tilaisuus joskus tarjoutuu vastaavaan matkaan, niin olen valmis lähtemään uudestaan”.

Matka meni hyvin, niin varsinaisena tilausajona, kuin tutkintotilaisuutena ja uskon, että siitä jäi positiiviset kokemukset matkan kaikille osapuolille. Sampolle ja Akille tämä oli todella hyvä kokemus ja tällaisella tutkintotilaisuuden näytöllä on mahdollisuudet vaikka millaisiin linja-auton kuljettajan tehtäviin.

Kai Ollila, koulutuspäällikkö, Kainuun ammattiopisto
Artikkeli on kokonaisuudessaan luettavissa Kuljetus ja logistiikka -lehdessä, 5/2016.

 

 

 

 

Peda edellä oppimaan

nuottikuva”Marraskuu… läpi repaleisen lokakuun..” laulun myötä ensi lumi on jo satanut, joten kaikenlaiset jäljet suorastaan loistavat valkoisessa maassa. Pedagogiikka on oppimisessa läsnä kuin itsestään, melkein huomaamatta. Tämän merkillisen ilmiön voi kohdata monissa pienissä arjen tilanteissa. Näistä hetkistä haluamme kertoa myös sinulle.

Uusi työkalu on usein odotettu, mutta miten sitä oppisi käyttämään mahdollisimman nopeasti ja jouhevasti ilman suurempia tapaturmia? Koska oikotietä  ei useinkaan ole, on siksi aloitettava opettelemaan, miten uusi työväline toimii ja tärkeimpänä, miten se tukisi oppimista? Tänä syksynä moni opettaja onkin perehtynyt O365:n Muistikirjan ja Luokan muistikirjan uudenlaisiin pedagogisiin mahdollisuuksiin.
sahko_muistikirjaSähköalalla OneNote napattiin haltuun koko opeporukan voimalla. Näppärästi ideointi lähti lentoon ja uudet pedagogiset ratkaisut jakoon. Muistikirjan piirtotyökaluja voi käyttää näinkin. Sähköasennukseen liittyvästä kytkennästä tehdään moniviivainen  johdotuskaavio.
img_0079

Matkailualalla saman pähkinän ympärille opet kokoontuivat miettimään, miten uusi koulutustuote otetaan haltuun verkko-opintoina ja miten teknologia tukisi oppimisprosessia?  Jaetut ideat, kysymykset ja ratkaisut tuottivat nopeasti tulosta. Luokan muistikirjan työkaluilla voit tehdä videotervehdyksen tai ohjeistuksen img_0083myös ääniviestillä, joten säästät kirjoittamisen vaivan ja ajan.  Uudet toiminnot ovat helposti ja ennen kaikkea nopeasti tehty ilman erillisiä editointiohjelmia ja monia eri klikkauksia tiedostoista toiseen. Kaikki tarvittavat työkalut ovat samassa paketissa. Tehokasta Lean-ajattelua konkreettisimmillaan! Kynä käteen ja suunnitelma ensin paperille. Sen jälkeen aivoriihi puimaan ja vertailemaan eri ratkaisuja.
Tämä digiloikka tarvitsi (vain) 60 minuuttia!
syksy2016-025Yhteistyön aika on juuri nyt. Kolme matkailualan opea tekevät yhdessä, kokeilevat rohkeasti.Yhteistyötila mahdollistaa vuorovaikutteisen työskentelyn, jossa avoimessa tilassa jäsenet voivat jakaa ja muokata muistikirjoja sekä luoda uusia osia ja sivuja. Toimia vastuullisesti. Tällaiset erilaiset ratkaisut kiinnostavat muitakin. Tässä Muistikirjassa on mukana muitakin eri alojen opettajia, vaikka he eivät toimi ko. opintojakson opettajina. Tämä mahdollistaa vertaisoppimisen, joka on huikean hieno keino saada hyvät käytänteet heti jakoon. Kaikkea ei tarvitse pähkäillä yksin. Eläköön yhteisöllisyys!