Uusi Kisälli – uusi oppimisympäristö – positiivinen mahdollisuus!

Olemme aloittaneet lukuvuoden 2016 – 2017 alusta suunnittelemaan Opetusravintola Kisällin siirtoa Ketunpolulta Opintielle, OPPI 4 rakennukseen. Elokuussa 2017 Kisälli avataan Opintiellä. On tärkeää saada kaikki opiskelijat saman katon alle opiskelemaan. Tässä asiassa on paljon hyviä puolia, mutta toki haasteitakin riittää. Osaltaan joudumme oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta mukavuusalueella ihminen ei kasva eikä kehity.

Tämän aamun Positiivareitten aamun ajatuksena olikin osuva teksti Uusi Kisälli -blogin aloitukseen sekä tuleviin muutoksiin.

AAMUN AJATUS
Anna muutokselle aikaa.
Eihän mikään voi kasvaa pellossa,
jota jatkuvasti kynnetään.

Pedagogisesti ajateltuna voimme hyödyntää opetushenkilöstön osaamista paremmin, kun olemme fyysisesti samassa tilassa. Teimme oman ”MaRaTa-alan osaamisenkäden”, jossa hyvin kuvastuu osaaminen, jota meiltä löytyy. Usein kaikki uusi vaatii paljon myös vanhasta poisoppimista, jotta uutta voi tulla tilalle. Olemme ehkä työssämme liian kaavoihin kangistuneita emmekä osaa tuoda omaan ajatteluumme/ työskentelyymme riittävästi uutta. Voihan se olla niinkin, ettei rohkeus aina riitä eikä arkipäivän kiireessä ole aikaa.
maratan-osaamisen-kasi

Ravintolatoimintaa pääsemme kehittämään yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Yhtäaikaisesti voimme leipoa, tehdä tilaustöitä, harjoitella kahvilatoimintaa, asiakaspalvelua, baarityöskentelyä, a la carte – ruoanvalmistusta sekä – tarjoilua. Pedagogisesti toimintamme on, että työskentelemme ravintolassa johon tulee asiakkaita sekä asiakastilauksia. Työpäivän aluksi luemme orderista tapahtumat ja tilaukset joiden pohjalta suunnittelemme päivän työtehtävät niiden mukaisesti. Tietysti suunnittelua tarvitaan ennakkoon, onhan kyse aina opetustilanteesta oppilaitoksessa. Jokainen oppija nähdään ainutlaatuisena ja arvokkaana! Oppimisen sekä ohjauksen tulee olla turvallista ja arvokasta, jokaisen huomioivaa ohjausta tarvitaan. Toivomme, että työmoraali ja vastuuntunto kehittyisivät uudella toimintamallilla entistä paremmaksi.

Osan edellä mainituista voivat hoitaa myös NY-yritykset, joita alamme ensi lukuvuonna perustamaan matkailu-, ravitsemus- ja talousalalle YritysAmiksen erinomaisen mallin mukaisesti pienin askelin. Tarvitsetko yritykseesi esim. narikan hoitajia isoon tilaukseen, tai astiahuollosta huolehtimaan, tai somistamaan ja kattamaan asiakastiloja? Näihin voi NY-yritys tulla tekemään työn. Opiskelijat oppivat samalla yritystoimintaa ja vastuuta sekä saavat palkkaa tekemästään työstä.

Nämä ovat ensi lukuvuoden haasteita, johon olemme innolla lähdössä mukaan. Suunnittelu on käynnissä ja vinkkejä otamme vastaan. Parhaimmillaan luomme tiloja, joissa jokainen opiskelija voi löytää intohimoa lähteä toteuttamaan itseään ja onnistumaan elämässä. Mahdollisuutena näemme, että NY-toiminta tuo motivaatiota, uteliaisuutta, itsesäätelykykyä ja sinnikkyyttä meille kaikille. Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on tuoda jokainen opiskelija yhä enemmän tietoiseksi omista kyvyistään, jottei kukaan opiskelunsa päättänyt kokisi, ettei ole hyvä missään. Koulu ei ole enää oppiainelaitos, vaan paikka, jossa myönteisellä vuorovaikutuksella sekä ihmisenä kasvamisella autetaan yksilöä ja yhteisöä kokonaisvaltaiseen kukoistukseen. Kannustava palaute, omien luonteenvahvuuksien löytäminen sekä sinnikkään työnteon että etenkin siitä nauttimisen oppiminen avaavat myönteisiä väyliä pitkälle tulevaisuuteen.

Pienin askelin kohti digiloikkaa!suojatie-5

 

 

 

 

 

 

 

Napataan toisemme kiinni hyvänteossa – luodaan positiivisia ketjureaktioita – huomataan hyvä – positiivinen pedagogiikka – nappaa opiskelija kiinni hyvänteossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *