Tyyliblogi -alkusanat

Näyteikkuna

TERVETULOA lukemaan KAO YritysAmiksen tyyliblogia! Opiskelemme kaikkea sitä, millä saa ihmisen parhaat puolet esiin. Kerromme kauneudenhoidosta, pukeutumisesta, hiusten hoidosta ja kampauksista sekä muodista. Haluamme rikastaa jo olemassa olevaa, osin perinteisiinkin pohjautuvaa, hyvää pukeutumiskulttuuria. Haluamme auttaa halukkaita löytämään itsestään parhaita puolia ja rohkaista heitä tuomaan niitä esille.  Elämme vahvasti tätä päivää uudistuvassa ympäristössä, olemme inspiroituvia ja herkkiä haistelemaan uusia tuulia. Kerromme muodin uutisia idästä ja lännestä ja kaivaudumme syvemmälle paikallisiin vinkkivarastoihin tuoden päivän valoon jotain käyttökelpoista, kaunista ja hauskempaa! Ihmisethän sen tekevät, mielenkiintoisen ja mukavan arjen, jossa jokainen voi olla oman elämänsä sankari!  Kerromme tyyliblogissa oppimisprojekteista, joihin olemme osallistuneet yhdessä ja yksilöinä opiskelumme aikana ja pohdimme, mitä tuli opittua ja mitä kenties voisi vielä oppia. Kiva, jos voimme tarjota viihtymistä ja vinkkejä myös sinulle!

 

 

L.A. Fashion District osa 2.

Hello, hello!
(Seuraa jatkoa Jennin fashion ditrict kertomukseen;)

Kuten aiemmassa osassa jo mainitsin, löytyy Fashion District-alueelta kadunpätkä myös ihan perusshoppailijoille. Täällä ei siis tarvitse huolehtia siitä, että mukana olisi business id tai siitä, mihin kauppaan olet tervetullut ja mihin et. Tämä kyseinen pätkä sijaitsee aivan Santee Alleyn vieressä (Losiin suuntaaville tiedoksi, että Santee Alley sijaitsee Santee Streetin ja Maple Avenuen välissä) ja Santee Alley itsessään on yksi suosituimmista shoppailualueista. Alue on himoshoppaajien unelma etenkin edullisten löytöjensä vuoksi, mutta myös siksi, että paikka on avoinna 365 päivää vuodesta. Alueen tunnelma on hyvin hektinen ja siellä pääseekin basaaritunnelmaan välittömästi.

Kuva lainattu fashiondistrict.org sivustosta

Fashion District ei ole ainoastaan ostosalue yrittäjille ja muille shoppailijoille, vaan alueen rakennuksista löytyy myös eri vaatemerkkien showroomit. Näihin merkkien esittelytiloihin pääsevät yleensä muotialan yrittäjät, mutta jokaisen kuun viimeisenä perjantaina myös tavan tallaajilla on mahdollisuus päästä tutustumaan näihin yrityksiin. Silloin yritykset järjestävät niin sanotun ”Sample Salen”, missä merkkien vaatteiden näytekappaleita on mahdollisuus ostaa. Valitettavasti kuitenkin näytekappaleet ovat yleensä pieniä, US 2 tai 4, eli meille suomalaisille tutummin koot 32/34. Vaatteet myös myydään siinä kunnossa kuin ne ovat, eli jos vaatteessa on jokin virhe, ei siitä hyvityksiä juurikaan saa. Vaatteet ovat kumminkin hyvin edullisia verrattaen niiden alkuperäiseen hintaan ja kappaleet saattavat olla ainoita laatuaan.

Kuva lainattu fashiondistrict.org sivustosta

Jos Fashion Districtin Showroomit kiinnostavat, kannattaa tutustua vielä näihin linkkeihin, joiden takaa löytyy tietoa enemmän, sekä aikataulua seuraavista myynneistä ja muista tapahtumista;

http://cooperdesignspace.com/
http://www.newmart.net/ http://www.californiamarketcenter. com/
http://www.gerrybuilding.com/

 

 

 

 

 

L.A. Fashion District osa 1.

Muotialan 1.vuoden opiskelija Jenni Aguilar lähettää seuraavaksi tammikuiset terveiset meren takaa Amerikan mantereelta.
Terveisiä Kaliforniasta! Täällä Los Angelesissa ollessani kävin tutustumassa muotikeskittymään (eng. Fashion District), joka sijaitsee Los Angelesin keskustan tuntumassa.                             

Alue on hyvin suuri (100 korttelia!) ja sokkeloinen, joten siellä kävellessä kannattaa pitää silmällä itselleen helposti muistettavia maamerkkejä. Erilaisia muotialan liikkeitä löytyy useita, mutta valitettavasti vain harvat kaupat ovat avoinna myös muillekin shoppailijoille, kuin tukkureille ja sisäänostajille. Useimmat liikkeet kuitenkin ilmoittavat ovilapuissaan onko liike ”wholesale only” vai myös ”retail”. Jälkimmäisen sanan lukiessa ovessa, olet tervetullut ostoksille ilman paikallista y-tunnusta. Muutamaan liikkeeseen kävin kaikesta huolimatta tutustumassa (yhteen wholesale only -paikkaan kävelin tietämättäni, koska missään ei ollut siitä informoivaa kylttiä), kuitenkaan kuvia ei voinut siellä ottaa. Alueella on myös kadunpätkä, jonka liikkeet ovat avoinna kaikille, tästä kirjoitan lisää seuraavassa osassa.

Vaikka alueella on liikkeitä paljon, miesten vaatteet lähestulkoon loistavat poissaolollaan. Muutoin tarjontaa on naisille pluskoon vaatteista aina alusasuihin, sekä juhlavaatteisiin asti.

 

Alueella täytyy viettää useita tunteja, jotta pääsee paremmin käsiksi sen kokonaistarjontaan. Tai vaihtoehtoisesti useampi vierailukerta, jos useamman tunnin kävely ei houkuttele. Oli mielenkiintoista seurata ihmisiä, joilla oli mukanaan pienet kärryt laatikoineen, jonne he pakkasivat tekemiään ostoksia. Ainakin eräällä naisella niitä ostoksia oli PALJON, eli hän oli luultavasti ollut ostoksilla jo tovin.

Fashion District on ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka jokaiselle muodista kiinnostuneelle ja koska kerrottavaa paikasta riittää, kerron kaikille avoimesta retail -pätkästä (ja vähän muustakin) seuraavassa osassa.

 

-Jenni

 

Muotinäytös 26.11.2016

Marraskuun aikana meille muotialan 1. vuoden opiskelijoille tuli eteen projekti nimeltään Joulun avaus muotinäytös Kauppapaikka 18. Vasta hetki sitten olimme päässeet ensimmäisenä satujen maailmaan ja fantasiapukuihin pohjautuvasta SyysX -näytöksestä ja nyt edessä olisi uusi, enemmän kaupalliseen tarkoitukseen tehtävä oikea muotinäytös.

Tartuimme  innolla kiinni tehtävään ja lähdimme omatoimisesti viemään hommaa eteenpäin. Projekti paisui parista kaupasta yhteensä kuuteen liikkeeseen, joiden kanssa yhteistuumin kokosimme muotinäytöksen Kajaanin Kauppapaikka 18 Joulun avaus-tapahtumaan.

Ajatuksissa näytöksen järjestäminen kuulosti helpolta kuin heinän teko. Hankitaan vain yhteistyökumppanit, yhteistyökumppaneilta vaatteet, mallit, tilat, musiikki ja lava.  Ensimmäiset haasteet tulivat kuitenkin eteen jo kyselykierroksen ensimmäisessä etapissa. Yheistyökumppanimme osasivat heti alkuun asetella kysymyksiä joihin emme olleet vielä varautuneet vastaamaan. Kuinka monta mallia meillä on, kuinka monta sisääntuloa per kauppa, kuinka kauan näytös kestää? Huomasimme, että valmistautuminen pitää aloittaa jo heti alkuunsa ja pohjatyötä on tehtävä vaikka varmuutta hankkeesta ei edes vielä ole. Saimmehan tosin myös heti oppia että idea kantaa, halukkuutta yhteistyöhön oli enemmän kuin aluksi luultiinkaan. Kun idea on harkittu ja suunnitelmallisesti alustettu, on vakuuttavampaa edetä sanoista tekoihin.

Malleja haettiin Facebookin avulla sekä lähipiiristä kyselemällä, jokainen opiskelija stailasi itse mallit aina tietyn liikkeen vaatteilla sekä musiikit valittiin ja miksattiin itse. Onneksi aivan kaikkea ei kuitenkaan tarvinnut meidän yksin tehdä, vaan saimme apua mediapuolelta, jotka ystävällisesti tekivät meille upeat mainosjulisteet. Lisäksi logistiikkapuolelta pari nuorta miestä olivat apuna lavan ja muun rekvisiitan kuljettamisesta näytöspaikalle ja sieltä myös pois.
Näytösaamuna mallien hiuksista huolehtivat muutamat kampaajaopiskelijat ja mallien meikkaus hoitui muotialan porukalla. Oli aivan  huikeaa, että saimme kuukaudessa tällaisen näytöksen aikaiseksi ja vieläpä aivan ensimmäistä kertaa :).

Sokoksella näytösasuja sovittamassa