Yläkoulun projekteja

Fysiikka

Kajaanin Keskuskoulun 9.-luokkalaisilla oli syksyn ensimmäisellä kokonaisella kouluviikolla fysiikassa aiheena tasainen liike ja keskinopeus. Koulun kentälle tehtiin lyhyt suora kävelyrata. Sen matka mitattiin ja kävelyyn kulunut aika mitattiin. Otettiin yleiskuvaa toiminnasta kamerahelikopterilla, kuvattiin kävely ja tehtiin animoidut graafiset esitykset nopeudesta ja matkasta ajan funktiona. Animaatiot tehtiin Ylen sivuilta löytyvällä Galaxy-animaatiopalvelulla. Animaation tallennus omalle koneelle ei toiminut, joten käytettiin Promethean älytaulun videokaappausta. Videoiden yhdistäminen ja muu editointi tehtiin ’Pinnacle 16’-ohjelmalla. Video julkaistiin YouTubessa. Lisäksi lyhyt – noin minuutin mittainen – toimintaa kuvaava suora netti-TV -lähetys julkaistiin TV-Keskuskoulussa.

Otanmäen koululla sama työskentely toistettiin hieman eri tavoin. Koordinaatistovideot laitettiin taululle videotykillä näkyviin ja liikkuva oppilas kuvattiin taulun edestä:

Kuvataide

Kajaanin Hauholan koulun ja Otanmäen koulun yläkoululaisten animaatioprojektit

Animaatio-projektissa oppilaat maalasivat halutessaan taustan ja alustan, jossa animaation liike toteutettiin. Liikkuvat objektit olivat oman valinnan mukaan joko väänneltävä nukke, puutikut, itse värkätyt muovailuvahaesineet tai palapeli.

kisnuk

TVT-työskentely toteutettiin iPadin kameralla ja sen iMotion-ohjelmalla. Animaation valaistuksen pysyminen samana koko kuvausten ajan vaati esineen liikuttajalta huolellisuutta. Täytyi siirtyä juuri samaan kohtaan jokaisen liikautuksen jälkeen. Muuten valmiin elokuvan taustalla näkyi häiritseviä nopeasti vaihtuvia varjoja. Ikkunasta tullut valo ja luokan kattovalaistus olivat ainoat kuvauksissa käytetyt valonlähteet.

Kun tabletteja käytetään kamerana, haasteena on kameran pysyminen paikallaan. Kehnon animaation tunnistaa helposti siitä, että joko kamera on kuvausten aikana liikahtanut, tai tausta on päässyt harkitsemattomasti liikkumaan. Hyviä kameratelineitä tablettikäytössä ovat esimerkiksi pneumaattiset ammeet ja statiivit koulun kemian luokasta, jakkarat ja pahviset tablettien toimituspakkaukset. Tablettien putoamisia on syytä ehkäistä teippauksilla.

Koko työskentelyn kestoksi sovittiin kaksi tuntia, koska kummallakaan koululla ei mentorointia ollut saatavilla seuraavalla viikolla. Opettajille jäi työskentelystä toimintamalli, jonka  toteuttaminen ilman opastusta onnistunee toisille ryhmille myöhempinä ajankohtina. Opettajat saivat lisäksi muutamia vihjeitä videoeditointiin iMoviella tai Windowsin Elokuvatyökalulla. Myös  äänien lisäämiseen valmiisiin animaatioihin luotiin pikainen katsaus ja nopeimmat oppilaat keksivät kokeilla tämän itse.

’Hiiri syö juuston’ -animaatio, Otanmäen koulu, Kajaani: