Alakoulun projekteja

padisalkku

Satuprojekti

Oppilaat olivat tehneet ennakolta seuraavaa:
2.-luokkalaiset olivat tehneet peikkoja kivistä ja tehneet heille vaatetuksen yms. Tämän jälkeen he kertoivat, millainen peikko oli. Oppilaat kuvailivat peikon ulkonäköä, luonnetta, kavereita yms.

Oppilaat kirjoittivat tarinan peikosta ja peikon elämästä. Mentorin kanssa oppilaat opettelivat käyttämään iPadin kameraa sekä iMovie-sovellusta äänisadun tekemistä varten. Peikosta otettiin kuvia sen elinympäristöstä.

Projektin loppuvaiheet:

  1. Oppilaat lukivat kertomuksen läpi ja miettivät millaisia kuvia peikoista he ottaisivat (paikkoja, tilanteita, muita peikkoja).
  2. Oppilaat ottivat kuvia.
  3. Kuvat siirrettiin iMovie- sovellukseen.
  4. Oppilaat äänittivät tarinansa iMovien mikrofonia käyttäen.
  5. Viimeistelyvaiheessa kuvien näyttämisaikaa vielä viilattiin.
  6. Valmis video katsottiin yhdessä luokan kanssa.

Aikaa projektin loppuvaiheeseen oli kolme tuntia. Hieman enemmän aikaa olisi parempi. Kuvien ottamisessa ei ollut ongelmia eikä niiden siirtämisessä iMovieen. Osalle oppilaista kuvien esitysajan muokkaaminen tuotti vaikeuksia. Tarinan äänittämisessä ongelmaksi tuli liian hiljaisella äänellä puhuminen sekä se, että äänitystä teki samassa luokassa useampi oppilas yhtä aikaa.

Tvt-mentoreiden logo

Jukka-mentori