Toukokuun terveiset

Lukuvuosi 2018-2019 on lopuillaan ja koulutyö on päättymässä. Kajaanin perusopetuksen yläkouluissa O365-ohjelmat olivat käytössä mitä erilaisimmissa oppimistehtävissä ja  harjoituksissa, joista olen kirjoittanut aikaisemmissa blogeissani. Koulutyön arjessa jokainen päivä on erilainen, omanlaisensa, ja uudet työvälineet mahdollistavat uudenlaisia oppimisen oivalluksia.

Keskuskoululla fysiikan tunnilla 7-luokan ryhmästä paikalla oli vain osa oppilaista, toisen puoliskon ollessa muissa tehtävissä. Miten siis dokumentoida tunnin aiheen mukaiset harjoitustyöt? Ensin oppilaat videoivat ja kuvasivat  iPadeilla omissa ryhmissään heilurin liikenopeuden mittaamiseen liittyvät harjoitukset, jonka jälkeen ryhmät koostivat kuvat ja videoklipit powerpoint-tiedostoiksi tallentaen työt OneDriveen. Seuraavalla tunnilla koko ryhmän ollessa paikalla powertiedostojen kuvat ja videot tekijöiden selostamana kertoivat hyvin opittavan asiakokonaisuuden. Videot ovatkin oivallinen työkalu dokumentointiin. Vinkkinä, että Teams-sovellukseen luodulle ryhmälle (luokalle) on näppärä lisätä Stream– videokanavan sovellus. Tällöin videot ovat suljetusti ryhmän käytössä ja oppilaan on helppo tallentaa suoraan iPadilla, kannettavalla tai puhelimellaan tekemänsä video Stream-kanavaan.

Kesätehtävänä 7-luokan päättävillä on perinteinen kasvikansion tekeminen. Kasvion perinteisemmin voi ns. manuaalisesti tehdä niin, että poimitut kasvit kuivataan ja liimataan papereille, jotka kootaan kansioksi. Toisena vaihtoehtona on mahdollisuus tehdä sähköinen versio  käyttäen esim.  digikameraa tai O365-sovellusohjelmia, kuten PowerPointia tai Sway:ta.

 

Tässä erilaisia vaihtoehtoja sähköisen kasvikansion tekemiseen:

  1. PowerPoint-app: Otanmäen koulussa valmiiseen kasvion  powerpoint-esityspohjaan oppilaan on helppo ohjeiden mukaan kasvikokoelma koostaa. Mobiililaitteista omaan puhelimeen  Kajaanin perusopetuksen oppilailla mahdollisuus ladata O365-tuoteperhe ja yksitäinen sovellus ilmaiseksi, jolloin kasvion kuvien lisääminen suoraan puhelimen galleriasta on vaivatonta. Tätä harjoittelimme oppilaiden kanssa, jotka halusivat oppia uusia työtapoja ja lisätä omaa osaamistaan O365-sovellusten käytöstä.
  2. Mikäli omaan puhelimeen asennettua PP-sovellusta ei käytetä, mahdollista on myös kuvagalleriasta ladata kuvat omaan OneDriveen. Tällöin puhelimeen asennetaan ensin OneDrive-sovellus ja sen jälkeen kuvat siirretään nettiyhteyttä käyttäen omaan OneDriveen. Kasvion tekeminen tietokoneella halutulla ohjelmalla.
  3. Jos pilvisovellusta ei ole ladattuna eikä mahdollista käyttää kuvien jakamiseen nettiä, voi galleriasta siirtää kasvion kuvat usb-johdolla omalle tietokoneelle esim. kuvat-kansioon/omaan pilvitallennuspaikkaan. Tällöin myös kasvion tekeminen jatkuu tietokoneella halutulla ohjelmalla.

    Kasvikansion esityspohja.

Kasvikansioita siis tehdään varmasti monessa kotona kesän aikana, joten mukavia kasvien tunnistushetkiä kauniissa kesäisessä luonnossa.

Kun OneDrive on käytössä, oman työkoneen synkronointi, (yhteensopivuus) sujuvoittaa O365-sovellusten käyttöä huomattavasti. Tämä on ollut koko tvt-mentorointini yksi tärkeimmistä vertaistuen kohteista, joten monen opettajan kanssa onkin aloitettu yhteistyö juuri oman työkoneen synkronoinnista.

Ysiluokan  kevään matematiikan opintojen ”huipennus”, tilastotieteen harjoitus tutkijan taitoihin on myös oiva esimerkki, jossa yhdistyvät usean sovelluksen käyttäminen. Keskuskoululla oppilaat suunnittelivat Forms-ohjelmalla kyselyn, tulokset analysoitiin excelillä ja harjoituksen raportointi tehtiin tekstinkäsittelyohjelmalla. Tässä olikin osuvasti paikallaan wordin toimintoihin perehtyminen, kuten otsikoiden luettelointi, sisällysluettelon ja  kansilehden tekeminen. Tutkimukset onnistuivat loistavan hyvin ja mielenkiintoiset tulokset palkitsivat.

Lyseon yläkoulu toimii väestötiloissa, jolloin myös uusia työpatapoja joudutaan miettimään.  Kotitalouden tunnilla oppilaat hyödynsivät omia puhelimiaan oppimisessa ja tekivät oppimispäiväkirjan Sway-tai powerpoint-ohjelmalla eurooppalaisesta ruokakulttuurista. Näin oman käden taidot tulivat kuvattua ja oma oppimisprosessi dokumentoitua, vaikka väestötilan luokassa  koulun tietokoneita on käytössä vain muutamia. Rohkea kokeilu, jossa opittiin paljon uutta.

Lehtikankaan koulussa myös kotitaloudessa oppilaat tekivät itsearvioinnin, joka oli tehty Formsilla ja vastaaminen sujui rivakasti pädillä. Tämäkin oli uusi, hyvä oppimistilanne, miten tärkeän itsearvioinnin voi tehdä sähköisesti. Itsearviointi kun on jatkuvaa oppimista.

Monenlaista on siis lukuvuoteen mahtunut ja tutoropettajat jatkavat vertaistukena virkistävän kesäloman jälkeen.  Lämmin kiitos kaikille oppilaille, opettajille ja henkilökunnalle hyvästä yhteistyöstä, tuesta ja oppimisen ilosta yhteisellä matkalla. Olkoon yhteistyö voimavaranamme.

Hyvää ja virkistävää kesää sekä ansaittua kesälomaa.
Elisa, yläkoulujen tvt-mentori.

Tilastomatematiikan harjoitustyö, Forms, Excel ja Word. 9-lk.

Oppilaan itsearviointi, Forms.

Oppimispäiväkirja, Sway, kotitalous 8-lk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *