Peliosaamista ja robotiikkaa

”Lumi suli, kevät tuli, puro sanoi puli puli…” Todellakin kevät tuli rytinällä ja niin myös takatalvi näin toukokuun alkuun. Kajaanin perusopetuksen yläkouluissa koulupäivät ovat olleet työntäyteisiä, kuten myös tvt-mentorointikin.

OPS2016 on avannut uusia mahdollisuuksia; peliosaaminen, robotiikka ja ohjelmointi yhdessä ovat nyt ”in”. Kuluvan lukuvuoden aikana on käynnistynyt ”Pelimoottori ja 3D-mallintaminen -kehittämishanke, (OPH Innovaatio ja kokeilu 2018). Uusi  osaaminen starttasi yhteistyöllä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa, jolloin 13 perusopetuksen opettajaa oli oppimassa peliosaamista. Pelituotanto- ja suunnittelu,  grafiikka, ohjelmointi, Unity, Blender sekä 3D-tulostaminen olivat koulutuksen sisältöinä ja opettajina toimivat ammattikorkeakoulun pelialan opettajat. Yhteistyössä on voimaa.

Peliosaamisen diplomit, onnea!

Lehtikankaan, lyseon ja keskuskoulun yläkouluissa sekä Lohtajan alakoulussa aloittivat pilotteina pelikerhot, joissa on mukana 55 innokasta ja idearikasta peliosaamisesta kiinnostunutta oppilasta.  Nuorin on kolmas luokkalainen ja muut 5-9 -luokan oppilaita. Tutorohjaajina opettajien kanssa toimi myös Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan opiskelijoita. Heille  ISO kiitos avusta  – uutta innoa tämäkin. Kerhot toimivat iltapäivisin koulupäivän jälkeen.

Yritysvierailu Critical Forcella.

Alkusysäyksen innostajana oli yritysvierailu Critical Forcella (criticalforce.fi), jossa pelikerholaiset tutustuivat peliosaamisen maailmaan. Tärkeää oppia oli myös kuulla jo tässä vaiheessa, että pelisosaamisessa tarvitaan matemaattisia taitoja ja myös englannin kielen sujuvaa kieliosaamista. Kiitos yritykselle tehokkaasta motivaatioboostista!

Pelikerhojen toiminnasta Yle kävi tekemässä juttua Kajaanin keskuskoululla. Energisen innostuneita kommentteja voit tsekata  Kajaanissa pelien tekeminen tulee tutuksi jo peruskoulussa”. 

Pilotissa mukana oleville kouluille on hankittu MSI Infinite 8RC -pelikoneita ja Ultimaker 3D-tulostimia. Keskuskoululla 9-luokkalaiset  toimivat ohjaajina pikkuoppilaille, 5-luokkalaisille, kun he tekivät kynttilän jalan mallinnusta ohjeiden mukaan. Vertaisoppiminen toimi loistavasti ja aivan upeasti kaikki saivat kynttilän jalat sorvattua Blender-ohjelmalla.  Hieno kokeilu ala- ja yläkoulun yhteistyöstä.

Pelikerhot jatkavat pelien suunnittelua ja rakentamista ensi syksynä. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan kerhojen tuotosten julkaisemista – kenties on tulossa uusia prototyyppejä pelimaailmaan.

Ohjelmointi ja robotiikka sisältyvät perusopetuksen uuteen opetussuunnitelmaan. On ollut ilo tutustua Riihimäen kaupungin robomalliin, jossa robotiikan opetus on sisällytetty eri kouluasteiden opetussuunnitelmiin ja linjattu kaupungin strategiasta alkaen. Harjunrinteen koulussa superaktiivinen kerhotoiminta valmentaa robotiikan joka vuotisiin MM-kisoihin, josta kisamenestyksen lisäksi on tullut arvokasta kansainvälistä vertailua robotiikan opetuksen kehittämiseen ja tavoitteisiin. Yhteistyö tulee jatkumaan ja kipinä robotiikkaosaamisen erikoistumiseen alueellisesti myös meillä on mitä ilmeisemmin nosteessa.

Myös Kajaanin perusopetuksen tvt-strategiaa päivitetään parhaillaan, johon myös lisämausteen tuovat mm. robotiikka ja 3D-tulostus. Jostakin pitää aina aloittaa ja tästä on hyvä jatkaa.

Tsemppiä viimeisiin kouluviikkoihin!
Elisa, yläkoulujen tvt-mentori

Kynttilän jalka Blender-ohjelmalla.

Vex-robotit ja Bee-Bootit Lehtikankaan koululla

MM-kilpailuihin valmistautuminen.

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *