Työpajat ja digityöt

Talven selkä on jo taitettu, kevättä kohti keikkuen mennään. Olemme aloittaneet yläkoulujen opettajien kanssa Lehtikankaalla, lyseolla ja keskuskoululla digipedatyöpajat, jotka myös ovat kikykoulutuksia. Vastaanotto koulutusmahdollisuudelle on ollut hyvä ja myös luokkahuoneissa oppilailla kilkkaa O365.

Yläkoulujen tvt-mentoroinnin aikana on usein tullut esille tilanteita, joissa opettajien henkilökohtaiset laitteemme ja luokkahuoneissa olevat työkoneet kaipaisivat ”herättelyä” aktiivisempaan työkäyttöön. Tällöin myös hyöty laitteista olisi parempi ja usein vähentäisi juuri niitä työtä kuormittavia yli-määräisiä klikkauksia ja turhaa nettiselailua (seikkailua) sekä tehostaisi ajankäyttöä. DigiPeda-työpajat on tuotteistettu 1-2h erillisinä teemoina, joissa on pc-tietokoneen, mobiililaitteista iPad ja älypuhelimen peruskäyttöä ja O365:n yleisempien sovellusten käyttömahdollisuuksien aktivoimista.

Pilvityöskentelyn osaaja OneDrive: oman työkoneen synkronisointi. tiedoston lisääminen, jakaminen, yhteismuokkaus.
Ajanhallinnan osaaja, Outlook-kalenteri: Pikakuvakkeiden kiinnitys tehtäväpalkkiin, ohjelmistjen selain- ja työpöytäversioiden erot, kalenterikutsut ja -tapaamiset.
Liikkuvan työskentelyn osaaja mobiililaitteella: appsien asentaminen, ajan hallinta, kalenteritoiminnot, tiedostojen käyttäminen pilvestä. Miten kuva, video jaetaan OneDriveen tai O365-sovellukseen? Case: oppilaan kesätehtävänä omalla puhelimellaan kasveja kasvikansioon, joka työstetään 8-lk syksyllä.
Teams: työyhteistökeskus, henkilöt, sisällöt, työkalut, tiimin luominen. Uusi tehtävä, luokan muisti-kirjan käyttö.
Forms: Testin (tietovisan) ja lomakkeen käyttömahdollisuudet. Tehdään oma testi, tulosten analyy-si, jakaminen. Vastaaminen mobiililaitteella bitly.com nettilinkin lyhennys.
Sway: Mihin oppilas voi käyttää sovellusta? Esityksen luominen, jakaminen, asetukset.
OneNote: Käytön aktivointi, tehdään oma muistikirja, toiminnot, harjoitukset.

Otanmäen yläkoulussa 9-luokan tilastomatematiikassa tarvittiin erilaisia diagrammeja, jotka taipuvat halutuiksi käppyröiksi tutulla Excelillä. Samoin keskuskoululla uuden opsin mukaan ajankohtaiset ilmastodiagrammit tulevat jo nyt 7-luokalla maantiedon opinnoissa. Nämä tilanteet osoittivat, että etenkin yläkouluun siirtyneillä ei juurikaan ollut aikaisempaa kokemusta taulukkolaskentaohjelmasta tai kokemukset olivat aika vähäisiä. Oli siis aiheellista pohtia, millaista osaamista alakoulun päättyessä oppilaalla pitäisi olla ja mitä osaamista on saavutettu? Mitä digitaalisia valmiuksia oppilaalla on perusopetuksen jälkeen kohdatessaan toisen asteen vaatimukset? Tällä kertaa me kaikki, sekä opettajat että oppilaat, opimme Excelin käyttöä lisää ja komeat diagrammit loistivat oppilaiden taulukoissa. Oli myös huomattavaa, että ”oikealla” lankahiirellä oppilaiden oli helpompi työskennellä kuin kannettavan kosketuslevyllä ns. tasohiirellä. Toiminnot hiiren oikean puoleisella valintapainikkeella olivat vieraita, joten nämäkin uudet toimintavalikot tuli nyt tutummaksi.
Sairaalakoulun mentoripäivä aloitettiin ajankohtaisella aiheella Mikä tietoturva? Yhteisesti pohdittiin. mitä tietoturva tarkoittaa ja mitä minun pitää huomioida, jotta osaisin toimia netissä oikein ja tietäisin, miten osaan turvata omat laitteeni.  Mukana olivat ala- ja yläkoulun oppilaat ja keskustelua syntyi ilahduttavan paljon. Seuraavaksi tutustuimme kynäpedagogiikkaan.  Tietty oppimisen aihe, idea, piti ensi miettiä ja sitten kuvata opittava asia videolla. Puhetta ei käytetty, pelkkää videokuvaa. Esimerkkivideolla kuvataan, mitä tarkoittaa January?

Alakoulussa verkkopedagogiikkaa (kuva)

Päivän päätteeksi ehdimme vielä opettajien kanssa tutustua Arttu-appiin, joka esiteltiin myös tammikuun Educa-messuilla. Arttu toimii uuden opsin mukaisissa SanomaPron kirjoissa. Sovellus avaa kirjan lisämateriaalit, joista etenkin materiaalien äänitiedostot (kirjan kappaleet luettuina) antavat mahdollisuuden hyödyntää erilaisia oppimismenetelmiä. Lisäksi eri aiheisiin löytyy videoita, joissa esim. viiden kertotaulua havainnollistetaan. KamIT:n padeillä Arttu ladattavissa Suositellut ohjelmat (KamIt)-apista, joka on pädeissä valmiina. 





Äänitallenne 8-lk englannin kielen suullinen harjoitus, OneNote

Teamsin käyttö lisääntyy koko ajan. Oppilaiden koodilla kirjautuminen on koettu aikaa säästäväksi ja luokan muistikirjaa (OneNote) käytetäänkin juuri Teamsin kautta. Muistikirjassa oleva harjoitus onkin Teamsin aloitukseen erinomainen ensimmäinen askel kokeilla uutta sovellusta. Ville-ope halusi uudenlaista työtapaa kielten suullisen kokeen toteutukseen. Valinnaiselle 8-lk englannin kielen ryhmälle luotiin tiimi ja luokan muistikirjasta käytettiin äänitiedosto-toimintoa yhteiskäyttöisillä kannettavilla. Oppilaille äänitiedosto sinänsä oli tuttu, Teams ei, ja oman puheen äänittäminen sujui hyvin luontevasti. Ope taas koki oman työnsä helpottuvan, kun kaikki äänitallenteet ovat yhteisessä oppimisympäristössä, (ei omassa työsähköpostissa) ja muistikirjassa on oppilaiden töiden arvioimista helpottavia toimintoja.

Forms-sovellusta käytetään kaikilla yläkouluilla etenkin kokeeseen valmistautuessa tai varsinaisena kokeena tietystä aihealueesta.  Keskuskoululla 9 -lk maantiedon koe on lähestymässä ja kertaus eri kivilajeista oli Forms-testinä kahdella ryhmällä. Kaikilla oppilailla oli oma älypuhelin käytössä, joten varalla olleita koulun laitteita ei tarvittu. Testitilanteet sujuivat hyvin. Aikaa vastaamiseen, ohjeistus mukaan lukien, 13 kysymyksen monivalintatestissä meni n. 15 min. Seppo-ope kuvasi testissä tarvittavat eri kivilajit  iPadilla koulun kivilajikokoelmasta. Ohjelma tekee vastauksista ympyräkaavioanalyysiä, josta voi tulkita, mitkä asiat on hyvin opittu ja mitkä vastaavasti kaipaisivat vielä kertaamista.

Formsin analyysiä ympyräkaaviona

Oppilas tekee maantiedon Forms-testin omalla puhelimellaan

Nyt viimeisimpänä tätä blogia kirjoittaessani keskuskoulun 8-lk oppilaat tekevät maantiedon tunnilla tutkielman omasta lähiympäristöstä. Tutkielma tehdään muistikirjan omaan työtilaan kirjan ohjeistuksen mukaan.  Ei ihan ”helppo juttu”, mutta nyt oman osaamisen todentamiseen on loistava mahdollisuus. Tsemppiä kaikille!

Hiihtolomaa jo odotellen,
Elisa, yläkoulujen tvt-mentori

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *