Työkaluja taskut täynnä

Kajaanin perusopetuksen yläkouluissa tvt-mentorointi jatkuu superkesän jälkeen kuluvan lukuvuoden. Syksyn ruska on jo pitkällä, koulutyö käynnistynyt ja monia sähköisiä työkaluja on tarjolla erilaisiin pedagogisiin ratkaisuihin tukemaan oppilaan oppimista. Toimin vertaistukena yläkouluissa Lehtikankaalla, keskuskoulussa, lyseossa, Otanmäessä ja sairaalakoulussa matalan kynnyksen periaatteella niin luokkaohjauksessa kuin henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Jalkauttamisen pääpaino on O365 tuoteperheessä. Kaikilla koulumme oppilailla on mahdollisuus asentaa ohjelmistopaketti viidelle eri omalle laitteelle. Koulutyön alkaessa oppilaille ja heidän vanhemmilleen lähetettiin Wilma-viestinä KamIt:n tietohallinnon laatima kirjallinen asennusohje. Syksyn aikana onkin syytä aktiivisesti muistutella, että oppilaat käyttäisivät tätä mahdollisuutta. Kotitehtävät hoituvat kotona samoilla työkaluilla kuin koulussa käytössä olevilla. Selkeästi on myös huomattavissa, että oppilaat tekevät omalla puhelimellaan koulutehtäviä yhä enemmän. Kuvaaminen on erinomainen kohde aloittaa. Tästä hyvänä esimerkkinä keskuskoulussa 8-lk:n biologian opinnoissa eliökokoelman tekeminen, jolloin kesän aikana kymmenet eri kasvit tallentuivat oppilaan puhelimen kuvagalleriaan. Digiaika onkin tuonut uuden työtavan perinteisten paperisten kasvikansioiden tilalle.
Tällöin kuvien siirtäminen OneDriveen, henkilökohtaiseen tallennuspaikkaan, vaatii mobiiliapplikaation asennuksen, joka oppilaalle tulee usein yllätyksenä. Samoin on myös OneNoten tai Teams-oppimisympäristön käyttämisessä. Jos koko O365 olisi asennettuna työpöytäversioina, oppitunnilla varsinainen työtehtävä etenisi jouhevasti ilman teknisiä ohjelmistoasennuksia. Näin ollen onkin hyvä pohtia, mihin ja missä ylipäätään käytämme aikaamme tarkoituksenmukaisesti?

Toinen ns. peruslaitekäyttöön liittyvä aktivointitarve on opettajien työkoneiden tiedostojen synkronointi OneDriveen varsinkin luokissa. Tietokoneen ja pilvipalvelun välinen synkronointi (rinnastus) helpottaa tiedostojen ja kansioiden käsittelyä OneDrivessa sekä tiedostojen tallentamista eri ohjelmista OneDriveen. Jokaisen käyttäjän To-do-listalla tämä onkin yksi digin ensiaskeleista, joita myös yhdessä tehdään. Haasteeksi on osoittautunut myös tietoisuus oppilaiden yhteiskäyttöisten kannettavien toiminnasta, koska sujuva työskentely pitää ohjeistaa eri tavalla synkronoinnin puuttuessa. Samoin hämmentävät käyttöjärjestelmän päivitykset, Windows7>10, jolloin opettajien ja oppilaiden laitteissa eri selainten (Chrome, InternetExplorer, Edge, Firefox) käytön myötä näkymät voivat olla kovin erilaiset. Kun eteen tulee myös tilanteita, jolloin oppitunnilla pyydetään käyttämään tekstinkäsittelyohjelmassa tabulaattoria, shiftiä tai backspacea, kysyy vilpittömästi hämmästynyt oppilas ”siis mitä, missä”, niin olisiko tietotekniikan perusteilla edelleen edes jonkinlainen paikkansa jossakin asiakirjassa korvamerkittynä? Entäs mites ne kikyt, olisiko tarvetta päivittää edellä mainittuja?

Mitäs uutta? Jo parin kuukauden aikana ensimmäisiä kokemuksia on saatu Teams-oppimisympäristöstä. Ilahduttavasti eri kouluissa on rohkeasti lähdetty ensin kokeilemaan sovelluksen käyttöä, josta usein ope onkin saanut uuden ”työkaverin”. Etenkin äidinkielessä ohjelman Tehtävät-osio on tuonut kaivatun työkalun, joka on suoraan helpottanut open työtä. Hyötynä monistamisen, sisäisen sähköpostin ja tehtävien käsin korjaamisen väheneminen, jopa kokonaan poisjääminen. Alkukankeutena on ilmennyt selittämätön viive oppilaiden tehtävien aukeamisessa, joten tämä kannattaa eliminoida. Ehdottomasti extrabonuksena on mahdollisuus oppilaiden tehdä kirjautuminen sovellukseen koodilla. Jotta tämä hyöty onnistuisi koko ryhmällä, kannattaa oppilaan etukäteen kirjautua sisään esim. omalla puhelimellaan vaikka edellisenä päivänä.
Kun teemme jotain uudella tavalla, on onneksi pakko myös miettiä, mitä entistä joudumme jättämään pois. Kaikkea kun ei voi hallita eikä ole tarkoituskaan. Tätä vahvistaa erään opettajan oma pohdinta, jossa hän totesi, että ”minä en enää korjaa vaan ohjaan, mitä oppilas itse korjaa”. Oppimisprosessista vastuu kun viime kädessä on meillä jokaisella itsellämme, koti, koulu ja ope oppilaan tukena.

Jos ajattelet, että O365n rivakasti toimiva päivitystarjonta on jo riittävästi, niin käypäs katsomassa Teamsin repertuaaria. Olisi muutama suosikkisovellus ehdolla, (oikeasti kymmeniä). Todellakin nyt työkaluja riittää jokaiseen taskuun, jonne kaikki eivät edes onneksi mahdukaan. Voimme jakaa hyviä käytänteitä ja kokemuksia yhdessä. Kokeiluna on ollut mahdollisuus opetella Teamsin käyttöä myös verkossa, johon onkin jo toistakymmentä opettajaa liittynyt. Joten mentorointia voi hyvin olla myös verkossa!

Täällä Kainuussa vietämme virkistävää syyslomaa ensi viikolla. Sen jälkeen verstaat taas pyörähtävät työkaluineen kilkattamaan.
Sinulle ja läheisillesi hyvää lomaviikkoa!

Mentoriterveisin Elisa,
yläkoulujen tvt-mentori.

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *