Ihana kamala koodaus!

Tähän viikkoon mahtui mentorointia mutta lisäksi myös mentoreiden koulutusta. Maanantaina työskentelin Kätönlahdessa ekaluokkalaisten kanssa. Toisen ryhmän kanssa teimme koodaustuntia code.org -sivustolla. Tehtävissä tuli mukavasti koodauksen lisäksi myös lukemisen harjoittelua. Toisen ekaluokan kanssa harjoittelimme videokuvausta Musemage -sovelluksen kanssa. Oppilaat valitsivat pienissä ryhmissä yhden aapisen näytelmistä sekä taustakuvan, jossa tarina esitettiin. Harjoittelun jälkeen he esittivät näytelmän ja se kuvattiin green screen -tekniikkaa käyttäen videoksi.

Tiistaina olin sairaalakoululla, jossa teemat pyörivät melko paljon sosiaalisen median ympärillä. Yhden tunnin keskustelimme koko koulun porukalla sosiaalisesta mediasta, sen eri muodoista, käyttötarkoituksista sekä hyödyistä ja haitoista. Oli mukavaa nähdä, kuinka oppilaat jaksoivat melko pitkän aikaa keskittyä aiheeseen ja osallistua aktiivisesti keskusteluun. Toisaalta tämä ei kyllä hämmästyttänyt, onhan somella nuorten elämässä vankka jalansija.

Keskiviikkona ja torstaina me mentorit ja mentoroinnista kiinnostuneet olimme Aikopan ja Kajaanin ammattikorkeakoulun järjestämässä koodauskoulutuksessa. Ensin saimme käytännön esimerkkien kautta pienen perehdytyksen koodauksen perusteisiin. Tarkemmin tutustuimme Scratch-ohjelmaan, jossa on valmiita koodipalikoita. Niitä yhdistelemällä on mahdollista koodata monenlaisia ohjelmia tarinoista erilaisiiin pelihin. Minulle oli aiemmin tuttu tablettisovelluksena löytyvä ScratchJunior mutta tämä täysversio oli uusi tuttavuus. Mukavaa siinä oli sen visuaalinen ilme. Tuntui paljon mukavammalta käyttää valmiiksi mietittyjä komentoja kuin vaikka kirjoittaa perinteistä koodikieltä, joka usein nousee ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan koodaamisesta.

Vaikka Scratch- ohjelmassa on valmiita palikoita, joita yhdistellään, kyse ei todellakaan mistään ihan yksinkertaisesta asiasta! Koodaus kyllä vaatii ainakin itsellä aivojen asettamista tiettyyn asentoon. Mikään ei ole itsestään selvää, kun lähdet koodaamaan. Tietokone ei osaa suorittaa mitään toimintoja automaattisesti vaan koodaajan on annettava erillinen käsky jokaiselle toiminnolle. Alkuun kyllä tuli huokaistua monta syvää huokausta mutta voi mahtava sitä tunnetta, kun jonkin osasen sai toimimaan juuri niinkuin halusi! Se oli suoranaista oppimisen iloa 🙂 Scratch on toimiva ja mielenkiitoinen koodausohjelma ottaa oppilaiden kanssa käyttöön. Selainversiota voi käyttää sellaisenaankin mutta jos luo alussa itselleen Scratch-tunnuksen, omien projektien pariin on helppo palata myöhemmin. Netistä löytyy paljon valmiita projekteja koodauksineen. Niistä saa paljon apua ja ideoita alkuun.

Koulutuksen loppupuolella keskustelimme koodauksen opetukseen liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista. Koodausta voi hyvin soveltaa moniin oppisisältöihin ja teemoihin. Klassinen esimerkki tästä ovat erilaiset kertolaskupelit, joiden luomiseen Scratchkin hyvin taipuu. Koodaus vaatii keskittymistä, sinnikkyyttä ja loogista ajattelua. Mielestäni nämä kaikki ovat sellaisia itseisarvoja, joiden takia kannattaa kyllä kokeilla koodausta. Haasteista opetuksessa ensimmäiseksi nousi oppilasryhmien koot. Isossa ryhmässä on hankala neuvoa kaikkia riittävästi. Koimme myös, että koodaus vaatii selkeät tavoitteet työskentelylle, muuten homma mene helposti puuhasteluksi ilman selkeää päämäärää. Opettajana ajattelen, että olisi hyvä olla olemassa koodauksen oppimateriaali, joka määrittelisi toimintaa ja tavoitteita ja jonka avulla jokaisen opettajan olisi kohtuullisen helppoa aloittaa  koodauksen opettaminen luokassaan. Kuulimme vihjeitä siitä, että tämän kehittämiseen on meidän kaupungissamme haettu hankerahaa. Toivottavasti hakemus menee läpi ja pääsemme kaikki joskus nauttimaan kehitysprojektin hedelmistä.

Mukava ja opettavainen vuosi mentoroinnin parissa alkaa kohta olla lopuillaan. Tässä vaiheessa voi sanoa, että tähän kyllä todellakin kannatti lähteä mukaan.

Mukavaa kevään jatkoa toivottaen,

Teija

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *