Keväiset mentoriterveiset Lohtajalta ja Lehtikankaalta

Tämän lukuvuoden mentoroinnit alkavat olla paketissa. Toukokuulle pidettäväksi jää vielä kolme mentoripäivää. Kokonaisuutena mentorointi on ollut antoisaa tekemistä, josta olen itsekin oppinut paljon. Eri luokissa erilaisten ryhmien kanssa työskentely on tuonut omaankin ammattitaitoon paljon uutta. Vastaanotto mentoroinnille on jokaisessa luokassa ollut todella myönteistä. Niin opettajat, kuin oppilaatkin, ovat ottaneet vinkkejä ja uusia oppeja vastaan kiitettävästi. Parasta on ollut huomata aito riemu oppilaissa, kun saapuu mentorina luokkaan. Uudet taidot eri ohjelmien, padien ja muiden laitteiden kanssa on otettu tyytyväisinä vastaan.

Tällä viikolla tekeminen on mennyt vahvasti Micro:bittien ja oppimispelien parissa Lehtikankaalla ja Lohtajalla. Lohtajalla teimme TinyTap-sovelluksella oppimispelejä ympäristöopin aiheista. Kolmasluokkalaisten kanssa pelejä syntyi paloturvallisuuden ympärille. Olen saanut huomata, että nuoremmat oppilaat oppivat ohjelman käytön nopeasti, mutta kysymysten keksiminen esimerkiksi kirjan kappaleesta tuottaa usein hankaluutta.

Let’s code! Koodasimme Micro:biteillä Lehtikankaalla 5.-6.-luokkalaisten kanssa kokonaisen päivän. Aiempaa kokemusta koodaamisesta oppilailla ei juurikaan ollut, joten aloitimme harjoitteella, jossa oppilaat koodasivat toisiaan liikkumaan halutulla tavalla haluttua reittiä. Nämä ovat hauskoja harjoitteita, joista on hyvä aloittaa ohjelmoinnin harjoittelu. Tästä jatkoimme Micro:bittien pariin. Micro:biteillä oppilaat saivat aluksi koodata nimilaput itselleen ja esitellä itsensä muille oman koodinsa avulla. Koodiin täytyi sisällyttää tekstiä ja kuvaa ja siinä täytyi testata mahdollisimman monia komentoja.

Perusteiden jälkeen jatkoimme eteenpäin muuttujan ja ehtolauseen tekemiseen. Jokainen oppilas onnistui koodaamaan kivi,sakset,paperi –pelin, jonka avulla ratkaisimme luokan KSP-mestarin. Lisähaasteena oli pistelaskurin lisääminen koodiin. Osa oppilaista ratkaisi myös tämän haasteen.

Microsoft Forms on osoittaunut päteväksi ohjelmaksi tietovisojen ja sähköisten kokeiden tekemiseen. Ohjelma on helppokäyttöinen ja sen avulla pystyy tekemään monipuolisia tietovisoja aina monivalinta kysymyksistä kuvakysymyksiin asti. Formsin avulla voi esimerkiksi kerrata koealuetta tai oppilaat voivat harjoitella uudenkin kappaleen asiat toistensa tekemillä tietovisoilla. Pelilinkkien jakaminen toisille oppilaille on helppo tehdä OneNoten yhteistyötilassa, jossa myös tietovisojen pelaaminen onnistuu suoraan selaimen näkymässä.

Tässä on minun blogailuni tältä erää. Katsotaan mitä ensi lukuvuosi tuo tullessaan mentoroinnin saralla!

Terveisin Janne Kuronen

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *