Lehtari & yläkoulut yhdessä

Mentorointi Lehtikankaan alakoulun puolella on jatkunut aktiivisesti. Viikkokalenterini täyttyy jo hyvissä ajoin ennen mentorointia, joten mentorointipäivien kulku on helppo suunnitella jo etukäteen. OneNote alkaa olla aika hyvin halussa ja opettajat ovat halunneet oppia enemmän sovelluksista joita voidaan hyödyntää osana opetusta. Edelleen kiinnostusta on iMovie -sovellukseen, animaatioihin, Green Screeniin sekä pelillisiin sovelluksiin kuten Tiny Tap.

Viime viikolla saatu koulutus VEX IQ-robotteihin potkaisi digiagenttitoimintaa uudelle tasolle. Muutaman oppilaan voimin on jo opiskeltu robottien toiminnan perusteita ja niiden ohjelmointia. VEX IQ-koulutus järjestettiin kouralliselle Kajaanin opettajia. Kahden päivän koulutuksen piti Jukka Klint. Koulutus painottui robottien rakentamiseen, ohjaamiseen ja ohjelmointiin sekä robottien pedagogiseen hyödyntämiseen.

Ensimmäinen päivä meni aika pitkälti siihen että robotit saatiin ajokuntoon. Rakentelua oli paljon, mutta se oli näin opettajan näkökulmasta rentouttavaa puuhaa. Vertailukohtana voisi käyttää legojen kokoamista, jossa edetään vaihe vaiheelta, kuva kuvalta. Osien paikoilleen laittaminen ja varsinkin väärien palikoiden irroittaminen vaatii näppäryyttä ja kovia sormia. VEX IQ-robojen rakentaminen voisi hyvinkin sujua jo 3.-4. luokkakaiselta, mikäli kiinnostus ja näppivoimat riittävät.

Toisena päivänä päästiin ohjelmoimaan. Robotit käyttävät niin sanottua C-kieltä. Tehtävät ja toiminnot ovat englanniksi, joten jo jonkinmoinen vieraan kielen tuntemus on tarpeellinen. Itsellä suurin osa ajasta meni siihen, että pääsen sisälle ohjelmoinnin ajatusmaailmaan ja sen jälkeen koetut onnistumiset olivat kultaakin kalliimpia. Liikkeen lisäksi VEX IQ pystyy nostamaan ja siirtelemään tavaroita, tunnistamaan värejä ja päästelemään ääniä. Tai ainakin näitä me opet ennätimme kokeilla. Toimintoja ja niiden variaatioita voi ohjelmoida lukemattomasti ja uskon, että näissä riittää haasteta varsinkin yläkoulun puolelle.

Perusopetuksen kaikkiin yläkouluihin tvt-mentorointi on konkreettisesti jalkautunut tämän kevätlukukauden aikana. Uusia mielenkiintoisia pedagogisia ideoita ja ratkaisuja on pulpahdellut esille hyödyntäen teknologisia työkaluja. Ideoiden levittäminen laajemmin työyhteisöön sekä myös yli koulurajojen on uusien käytänteiden ja tiedon juurruttamista parhaimmillaan. Aktiivisuus pedagogisen osaamisen kehittämiseen on ollut energistä ja yhteisöllisesti palkitsevaa. Tällainen toiminatapa on ollut niin Kajaanin lyseolla, keskuskoulussa, Lehtikankaalla kuin Otanmäen koulussakin työn iloa parhaimmillaan!

O365:n muistikirja on taipuisa työkalu.
Lyseolla musiikin tunnilla 7. lk oppilaat sanoittivat ja sävelsivät oman kalevalaisen laulun, joka tallennettiin äänitiedostona. Kanteleet helskyivät ja luovuuden innolla käytössä olivat yhtä aikaa niin kannettava, iPad kuin oma älypuhelinkin. Musiikki levisi luokasta ulos käytäville ja aulatiloihin oppilaiden äänittäessä sävellyksiään. Oli tekemisen meininkiä!

Kalevalaisen laulun sanoitus ja sävellys

Fysiikan Juho-ope oli tehnyt loistavan ohjeistuksen sähköopin tehtävästä. Työohjeen mukaan oppilaat ryhmässä ratkoivat annettua tehtävää ja vastaus ”piirrettiin” käsin kirjoittaen. Sisältökirjastosta löytyi huikea fysiikan oppimisympäristö. Samoin keskuskoululla kemian tunnilla yhteistyötilaan syntyi hiilihydraateista, rasvoista ja valkuaisaineista upeita esitelmiä, joka avoimena työtilana on näppärä käyttää ja hyödyntää.

Fysiikan sähköoppia

Sway-esitys englannin opinnoissa ja kemian ryhmätehtävä yhteistyötilaan

Turun yliopiston Oppimisanalytiikan keskus tarjosi Suomen LUMA-keskusten kautta koulutusta Ville-oppimisjärjestelmästä keskuskoululla. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti laaditut, etenkin matematiikan harjoitukset osoittautuivat laadukkaiksi. Toivottavasti ensi syksynä tulee vielä  uusintana mahdollisuus kouluttautua Ville-osaajaksi.

Villen matikan tehtäviä

Taideaineista käsitöiden tuotantoprosessin kuvaamisessa ja dokumentoimisessa oppilaan luovuus voi tallentua tekstinä, kuvana, äänenä ja videona. Kotitaloudessa lyseon 9-lk:n oppilaat tekivät  päättötyönään valitsemansa juhlan toteutussuunnitelman. Nämäkin muistikirjaan.

Käsitöiden dokumentointi, kielten opiskelu kappaleen suomennos

Kotitalous juhlien toteutussuunnitelma

Vieraiden kielten opetuksessa esimerkiksi kappaleen suomennos on matalan kynnyksen harjoitus, jolla on turvallista lähteä  kokeilemaan OneNoten käyttöä. Äänen ja videon tallentaminen ovat työkaluina suosittuja olipa kyseessä vieraan kielen tai aikuisten perusopetuksen suomen kielen opinnot. Erityisesti tvt-mentorin vertaistuki ja apukädet ovat osoittautuneet erittäin tarpeellisiksi erityistukea tarvitsevien ryhmien oppimistuokioissa.  Tämä onkin painopisteenä loppukevään aikana.  Lisäksi keskuskoulussa englannin tunnilla 9-luokan oppilaat tekivät eri maiden kulttuureista esitelmät Sway-sovelluksella, joka avoimena linkkinä liitettiin yhteistyötilaan. Esikatselutila on visuaalisesti näppärä.  Myös sähköinen koe, testi Forms-sovelluksella on Lehtikankaalta levinnyt myös muiden käyttöön.  Mobiililaiteella sanakoe on ollut jopa piristävää vaihtelua….

Oppimisen iloa välittyi Kaisa-open lähettämän kuvan myötä. Otanmäen yläkoulun oppilaat kuvaat oppimistilannetta tiimityönä hyödyntäen juuri niitä  työkaluja, joita mentoritunnilla opeteltiin. Nämä ovat tähtihetkiä monien muiden helmien joukossa.

Oppimisen iloa Otanmäen koululla

Kevätlukukautta on jäljellä parisen kuukautta. Pedagogisina työvälineinä teknologia mahdollistaa monipuolisesti oppimisen prosessoinnin ja dokumentoinnin. Saapa nähdä millaisia tarinoita, esitelmiä ja teoksia syntyykään, kun oppimisympäristö laajenee vielä sisätiloista ulos keväiseen luontoon. Ideoista vain kiinni ja loppu onkin usein legendaa….
Hyvä lukija, kiitämme sinua yhteisestä blogimatkastamme. Ensi syksynä tapaamme jälleen, jolloin taas kirjoittelemme omalta osaltamme tvt-mentorikuulumisia.

Lehtarin blogitervesin Emmi  & yläkoulujen puolesta Elisa

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *