Perusasioiden äärellä

Kulunut viikko oli monilta osin hieman rikkonainen, mutta hyvin pitkälti täynnä mentorointiin liittyviä asioita. Kuluva viikko, kuten hyvin pitkälti kevään edellinenkin, on ollut täynnä perusasioiden harjoittelua. Olemme hyvin paljon opetelleet perus O365:n toimintoja, kuten miten saadaan kuva siirrettyä iPad:ltä OneDriveen ja sieltä sitten käyttöön erinäisissä dokumenteissa. Tämän asian opettelu tuntuu olevan hyvin useiden opettajien toive, koska se on helposti siirrettävissä tavalliseen tuntityöskentelyyn. Myös OneNoten luokan muistikirjojen käyttöä on koko talven aikana opeteltu useiden luokkien kanssa.

Animaatioiden tekeminen on myös ollut nyt viimeisien mentorointien hyvin suosittua. Animaatioita on tehty useiden eri oppiaineiden sisältöihin esimerkiksi uskonnon aiheita on käsitelty. Animaatioiden tekemisessä on hyödynnetty Stop Motion -sovellusta. Green screenin käyttö on myös kuulunut useisiin mentorointeihin ja niissä ollaankin hyödynnetty Musemage sovellusta. Teimmepä hieman innovointiakin tekemällä iPadille puisen telineen animaatioiden kuvaamista varten. Usein editointi on toteutettu iMoviella.

Ohjelmointia olemme tehneet useiden luokkien kanssa ja siihen on usein toive tullut oppilailta. Yleensä ohjelmointipakettini on sisältänyt n. puolen oppitunnin mittaisen intron: Mitä ohjelmointi on? Miksi peruskoulussa ohjelmoidaan? Missä ohjelmointiin voi törmätä? Mitä hyötyä on ohjelmoinnista? Intron jälkeen on ohjelmoitu usein hyödyntäen Code.org:n valmiita koodaustunteja kuten Starwars, Minecraft ja Frozen. Tämän jälkeen on vuorossa ollut Scratch, jossa usein liikkeelle on lähdetty edellä mainitun Frozenin tyylisten tehtävien toteuttamisella kuten neliön, kolmion ja ympyrän piirtämisellä. Seuraavana portaana on ollut sitten erilaisten kyselykoneiden, pelien ja animaatioiden toteuttaminen.

Näihin viimeksi mainittuihin tosin ei mentorointien yhteydessä ole valitettavasti yleensä ehditty. Käytännössä Frozenin ja edellä mainittujen Scratchillä tehtyjen vastineiden kohdalla vaaditaan matematiikan osalta perustietämys kulmista, joten ne ovat toimineet samalla myös hyvänä kertauksena tai ensimmäisenä opastuksena kulmien saloihin, mielekkäänä ja innostava sellaisena.

Tällä viikolla on myös käyty paljon keskustelua mentoroinnin tulevaisuudesta Kajaanissa sekä perusopetuksen että koko kaupungin mentoreiden kesken. Paljon on toiveissa, että mentorointi jatkuisi tulevanakin lukuvuotena, koska selkeästi tarvetta on. Se, että jatkuuko mentorointi nykyisessä muodossa eli joka viides viikko mentori on pois oman luokan opetuksesta vai kenties jossakin muussa muodossa on vielä auki. Mielestäni tämä nykyinen järjestely on ollut siinä mielessä erittäin mielekäs, että se on mahdollistanut laajasti mentoroinnin eri luokille eikä sitä ole rajoittanut esimerkiksi eri opettajien hajanaiset lukujärjestykset, joissa voi olla herkästi siten, että opettajalla on joinakin päivinä vain yksi tai kaksi oman luokan tuntia. Muunlainen järjestely voi tehdä erittäin haastavaksi mentoroinnin sellaisille opettajille, joilla oman luokan tunnit sijoittuvat vai tietyille päiville. Toivottavasti saamme yhdessä muodostettua järkevän kokonaisuuden myös tulevalle vuodelle. Kokonaisuutena mentorointi on ollut ihan mukavaa ja tuonut näin muutaman vuoden opettajana toimineelle opettajalle paljon kokemuksia erilaisista luokista auttaen näin myös omassa opettajuuden kehittämisessä.

Kevään jatkoja! – ArtoM

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *