Mitalikahvit ja vähän muutakin

Vuoden toinen mentorointiviikkoni Seminaarin koululla alkoi sopivasti kultaisen olympiamitalin jälkeen. Mentorikin pääsi nauttimaan mitalikahvit.  Kiitos Ohtosen Niinalle kakusta ja kuvasta!

 

Mentorointivuorossa tammikuussa oli Seminaarin koulu. Koska koko koulu oli jäähallilla nuorien jääkiekkoilijoiden ohjauksessa koko maanantain, mentoroin aluksi yhden päivän Keskuskoululla. Tarjosin mentorointia pikavauhdilla omalle kummiluokalleni. Kertasimme läppäreille kirjautumisen omilla Office 365 –tunnuksilla. Kolmasluokkalaiset muistivat tunnuksensa ja salasanansa jo aika hyvin. Muutamalle oppilaalle piti vaihtaa uusi salasana soittamalla KamItin helpdeskiin.

Micro:bit

Päivän pääohjelmana oli Micro:biteillä koodaaminen. Teimme valmiin ohjeen mukaan mm. vilkkuvia sydämiä ja Kivi – paperi – sakset –pelin. Kun oppilas tai oppilaspari sai KPS-pelin toimimaan Micro:bitillä, oli aika muokata koodia. Oppilaat sovelsivat pelin ideaa ja koodasivat esim. Pupu – porkkana – pistooli –pelin vaihtamalla muuttujat sopiviksi ja suunnittelemalla ledinäyttöön uudet kuvat.

Kokeilimme myös äänen ja musiikin toimintaa Micro:biteillä. Osa oppilaista käytti hyväkseen valmiita ”äänikoodeja”, osa soitti selaimessa Micro:bit-sivuston pienillä pianon koskettimilla haluamansa musiikin. Tällä kerralla tyydyimme kuuntelemaan äänet suoraan läppäriltä. Testasimme myöhemmin äänien toiminnan Micro:bittiin liitettävän kaiuttimen kautta. Koodin lataaminen Micro:bittiin sujui oppilailta pienen harjoittelun jälkeen hyvin.

Ei aina hyvin mee!

Seminaarin koulun kakkosluokkalaisten kanssa teimme kirjoitusharjoituksia ChromeBookilla OneNotessa. Tavoitteena oli kirjoittaa vähintään neljä virkettä.  Ykkösluokalla luodut tunnukset toimivat O365:een kirjautumisessa ja OneNoteen kirjautuminen onnistui hyvin aamuryhmällä. OneNotessa kirjoittaminen ei kuitenkaan onnistunut. Vaihdettiin lennossa iPadeille. Kirjautuminen ja kirjoittaminen onnistuivat hyvin. Iltapäiväryhmän oppilaille ei löytynyt ollenkaan OneNotessa toimivia tunnuksia. Kirjoittaminen onnistui loppujen lopuksi, kun puoli luokkaa työskenteli Pages-ohjelmalla pädeillä. Mentoroitavana oli pitempiaikainen sijaisopettaja, jolla ei vielä ollut tunnuksia luokan muistikirjaan. Soittelin tätä koulua edellisenä vuonna mentoroineelle kollegalle, joka muisteli, että kyllä ne tunnukset on tehty koko luokalle ihan normaalisti. Soitin myös KamIt:in helpdeskiin ja asia otettiin selviteltäväksi. Seuraavalla mentorointijaksolla oli ilo huomata, että OneNote oli käytössä luokan kaikilla oppilailla ja myös opettajalla oli toimivat tunnukset. Iso kiitos taas kerran KamITin väelle!

Ohjelmointi

Koodasimme alkuopetusluokkien kanssa Scratch Juniorilla. Osa oppilaista kirjoitti vuoropuheluja hahmojen välille. Muutama oppilas innostui äänittämään itse hahmojen puheen. Hahmojen muokkaus ja omien hahmojen luominen kiinnosti myös.  Keskuskoululla valmistavassa opetuksessa ScratchJr oli jo ennestään tuttu. Koodaustunnin tehtävät tarjosivat mukavasti haastetta isommille oppilaille. Moni pienistä oppilaista kuvasi itselleen talteen oman koodauksensa iPadin näytöltä.

Kamerakynäpedagogiikka

Oli mukava kerrata mentoreiden koulutusiltapäivässä itselle jo pidemmältä ajalta tuttua Kamerakynäpedagogiikkaa. Olen päässyt menetelmän kehittäjä Ismo Kiesiläisen koulutukseen. Mentoroidessani huomasin, että Kamerakynäpedagogiikka on ihan uusi asia monelle opettajalle. Menetelmän hyvänä puolena on, että se soveltuu monenlaisiin opiskeltaviin asioihin eri-ikäisille oppijoille. Opettajat innostuivat ja keksivät nopeasti upeita ideoita kuvaamis- ja katsomistehtäviksi.

Kakkosluokkalaisten kanssa harjoittelimme parityönä aluksi helppoja lauseita esim. Sari kävelee. Idea tuli helposti tutuksi sekä opettajalle että oppilaille. Menetelmästä innostuneena opettaja halusi, että opettelimme myös ihmisen lihakset ja luut Kamerakynäpedagogiikkaa hyödyntäen. Pari luki aluksi kirjan kappaleen vuorotellen ääneen. Sen jälkeen tehtävänä oli: Kuvaa ja havainnollista mahdollisimman monta lihasryhmää. Toinen pari tunnisti kuvatut lihakset. Lisätyönä kertasimme vielä asian Bingelin tehtävien avulla. Oppilaat kertoivat, että he oppivat lihakset helposti. He haluavat jatkossakin opiskella samalla tavalla.

Keskuskoulun valmistavassa opetuksessa kuvasimme tunnetaitokorttien avulla pieniä ristiriitatilanteita. Toisena tehtävänä oppilasryhmä ideoi, mitä tapahtuu tilanteen jälkeen.

Tässä muutama linkki, jos haluat tutustua tarkemmin Kamerakynäpedagogiikkaan!

Ismo Kiesiläisen blogi

Ilmainen verkkokoulutus Kamerakynän pedagogiikasta

Opettajan käsikirja

 

Kajaanissa alkaa nyt loma. Mukavaa hiihtolomaviikkoa!

 

Anne

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *