Vihdoin ja viimein se on totta!

Soidinsuolle on saatu uusi tehokkaampi verkko! Rakennustyöt aloitettiin joulukuussa ja viimeisteltiin tammikuun lopussa. Nyt tietoliikenneyhteydet sujuu kuin rasvattu.  Uudesta verkosta ei tietenkään ole tullut suurta numeroa, koska silloin kun verkko toimii, sitä ei oikeastaan edes huomaa…:)

Kevätpuolen ensimmäisen mentoriviikkoni kohdistin niihin luokkiin, joissa olin vieraillut vähiten. Opettajat saivat valita, mitä aihetta päivän aikana käsitellään ja minä ehdotin tekemiseen teknisiä ratkaisuja. Viitosluokilla oli aiheen maapallon kasvillisuusvyöhykkeet. Päätimme käyttää esittelyn tekoon Sway:tä. Sway on kuvakirjamainen esitysohjelma. Ajattelimme, että sen käytön hallitseminen auttaisi oppilaita myöhemmin koulutiellä. Oppilaat osasivatkin käyttää ohjelmaa melko omatoimisesti ja esitykset valmistuivatkin nopeasti.

Kolmosluokkalaiset olivat kirjoittaneet itse pienen tarinan, jonka he kuvittivat omilla piirroksillaan. Oman satukirjan tekoon käytimme Book Creatoria. Book Creator on pienille lapsille suunnattu kuvaohjelma, jossa on muutamia helppoja toimintoja ja ”kirjoista” saa helposti hyvännäköisiä. Oppilaat olivat tyytyväisiä tuotoksiin ja vielä jäi ”nälkää” isompiin juttuihin.

Kakkosluokkalaiset halusivat tehdä omiin tarinoihinsa Lego- ja Pet Shop-animaatiot. Kuvasimme tarinat StopMotion –ohjelmalla ja leikkasimme ne iMoviella. Hankaluutena oli ottaa tarpeeksi paljon kuvia, jotta jälkiäänitys olisi mahdollista. Oppilaille piti teroittaa moneen kertaan, että yksi sekunti videota tarkoittaa noin viittä-kuutta kuvaa. Jälkiäänitys itsessään vei noin puoli tuntia per ryhmä ja oppilaat innostuivat vielä lisäilemään tekstiä ja äänitehosteita videoihin. Tällaiseen animaatioprojektiin saa helposti sujahtamaan viisikin tuntia kaikkineen –ja yhdessä hurauksessa.

Kevätpuolen toinen mentoriviikkoni uhkasi pahasti mennä mönkään sairastelun vuoksi. Pääsin kuitenkin kahdeksi päiväksi nelosluokkiin kokeilemaan koodausta. Opettajat olivat toivoneet aihetta päästäkseen itsekin kärryille, mistä on kysymys. Toteutin molempina päivinä samanlaisen konseptin luokissa: aloitimme tekemään pareittain leikkaa-liimaa-askartele – menetelmällä oman koodauspelin. Tarvitsimme siihen pelilaudan ruudukkoineen, hahmoja ja elementtejä. Oppilaat saivat itse keksiä ruudunkokoisia elementtejä ja he tekivätkin kiviä, pensaita, laavaa, jokia, siltoja jne. Pelilaudan ollessa valmis, toinen parista sai järjestellä pelilaudalle elementit, toinen sai olla käskyjen antaja. Hahmoa liikuteltiin pelilaudalla käskyjen mukaan kotipesästä aarteen luo. Oppilaat tekivät pelilautoja antaumuksella ja olivat jo tässä kohdassa mielikuvituksella mukana.

Pelien jälkeen otimme esille iPadit ja katsoimme, miten samanlainen pelilauta toimii digitaalisesti Bee Bot –ohjelmalla. Ehkä neloset olivat jo liian konkareita Bee Botin maailmaan, koska ohjelma ei niin sytyttänyt enää. Siirryimmekin nettiin code.org -sivustolle, jossa aloimme tehdä Koodaustunti-tehtäviä. Koodaustunti –sivustolla oli useita kiinnostavia vaihtoehtoja harjoitella koodausta. Mm. Minecraft, Frozen, Flappy Bird, Angry birds ja Moana -tehtäviä. Koodaustunnin tehtävät ovat siitä hyviä, että ne opettavat joka tehtävässä tekijälleen uuden asian, jotta harjoitustehtävissä pääsee eteenpäin. Opettajien ei siis kannata omien taitojen vuoksi ohittaa koodausta, koska Koodaustunnin tehtävien avulla kaikki oppivat koodaamaan ja opettajakin oppii samalla. Oppilaat olivat hiiren hiljaa, välillä supattaen kaverille omia onnistumisiaan. Kommentit päivän jälkeen olivat: ”Maailman paras päivä!” Osa oli jatkanut vielä kotonakin koodausta. Näistä kahdesta päivästä opin, että koodauksen harjoittelun koulussa estää vain ennakkoluulot. Oppilaat kyllä hoksasivat jutun juonen ja ottivat tehtävät haasteina vastaan. Molemmat nelosen opettajat innostuivat koodauksesta ja olivat valmiita kokeilemaan sitä myös ”yksin” omien oppilaidensa kanssa.

Tämän viikon erikoisuus oli, että en soittanut kertaakaan Kamitille 😀 XD

Terveisin Marika Pylkkänen

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *