Mentoriviikko oppimispelien ja koodaamisen parissa

Uusi vuosi ja uudet kujeet, niin kuin sanotaan. Mentorityöt pyörähtivät käyntiin myös omalta osaltani tällä viikolla. Viikko kului tuttuun tapaan Lohtajan ja Lehtikankaan kouluilla 3.-6.-luokkalaisten parissa, mutta uusin aihein!

Lohtajan koululla 3.- ja 4.-luokkalaisten kanssa otimme uudeksi ohjelmaksi TinyTap-sovelluksen. TinyTap on hyvä sovellus pienten oppimispelien tekemiseen ja sopii erittäin hyvin esimerkiksi kokeisiin kertaamiseen koko luokan voimin. Kolmasluokkalaiset tekivät oppimispelejä toisilleen aiheesta eläinten talvehtiminen ja kylmältä suojautuminen. Neljäsluokkalaiset kertasivat tulevaan ympäristöopin kokeeseen tehden oppimispelejä mm. valosta, äänestä ja peilistä. Tunnin jälkeen oppilaiden kommentteja kuunnellessa oli hienoa huomata, että oppilaat eivät edes hoksanneet kertaavansa kokeisiin näitä pelejä tehdessään.

 

 

Lehtikankaalla 5.-luokan opettaja oli kiinnostunut koodaamisesta ja pyysi siihen apuja. Tähän Micro:bitit ovat loistava väline, sillä ne tarjoavat haastetta niin aloittelijalle kuin kokeneelle tekijällekin. Kyseisen luokan kanssa lähdimme liikkeelle ihan perusasioista. Pohjana oppilailla oli Code.org:n tehtävät ja ”palikkakoodaus”. Koodaaminen on hyvä aloittaa palikkakoodauksella, jossa komennot annetaan yksinkertaisesti palikoiden muodossa. Myös Micro:biteillä palikkakoodamisesta on hyvä lähteä liikkeelle. Tämän luokan kanssa etenimme jo useamman muuttujan lisäämiseen ja ehtolauseen tekemiseen ja teimme mm. kivi, paperi, sakset –pelin.

 

 

 

Yläkoulun opettajilla on herännyt huoli oppilaiden tekstinkäsittelytaidoista. Esimerkiksi Wordin käyttäminen on monelle oppilaalle vierasta ja usein perusteetkin ovat hukassa. Tähän ongelmaan pureuduttiin Lehtikankaalla kuudesluokkalaisten kanssa. Harjoittelimme Wordin käyttöä perusteellisesti erilaisten tehtävien avulla. Myös perinteinen sähköpostin käyttäminen käytiin läpi ja meidän opettajien ihmetykseksi tämä herätti todella paljon kiinnostusta oppilaissa. Ilmeisesti sähköpostin käyttäminen tuli monelle heistä uutena kokemuksena ja he lähettelivät toisilleen viestejä innokkaasti.

 

 

Kirjoitettujen satujen herättäminen eloon oli aiheena Lohtajalla 3.-luokkalaisten kanssa. Teimme tätä koodaamalla sadut eläväksi ScratchJr:lla. Tekeminen oli motivoivaa ja oppilaat olivat todella kekseliäitä kertoessaan satujensa tarinaa koodaamisen avulla. Samalla saimme hyvän lähtölaukauksen koodaamiselle tämän luokan kanssa.

Seuraavaan kertaan!

Mentoriterveisin Janne 

Jaa tämä:

1 comment on “Mentoriviikko oppimispelien ja koodaamisen parissa”

  1. Merja Kuronen Vastaa

    KIINNOSTUKSENI HERÄSI! Todella haluisin myös kokeilla koodausta, mielenkiintoni heräsi! Voin tuon tekstin perusteella käsittää, et oppilaat innoissaan oppiessaan uudella tavalla.

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *