Lehtarilla Crosswordsejä, iWallia ja Micro:bittejä.

Uusi vuosi on pyörähtänyt liikkeelle ja niin myös mentorointi Lehtikankaan koululla. Kaikki ykköset on imaistu sisään Office365:n ihmeelliseen maailmaan. Tunnuksia harjoitellaan kovaa kyytiä ja salasanoja muistellaan innolla. Erityisen lisämotivaation Office-treeneihin tuo kannettava tietokone ja vierailut koulun mediastudioon. Tabletit ja iPadit ovat pienemmille oppilaille arkipäivää, joten näppäimistö teki heihin suuren vaikutuksen.

Officen ja OneNoten lisäksi alakoulun puolella on koodattu, kuvattu, tehty animaatioita sekä otettu haltuun ohjelmia ja sovelluksia kielten opetuksessa. Erityistä kiitosta sai selainpohjainen Crossword Labs, joka oli helppokäyttöinen niin open kuin oppilaiden mielestä. Valmiit sanaristikot saatiin koko ryhmän käyttöön tulostetulla kuvakaappaukselle.

Ekasten kuvaamataito ja kädentaidot dokumentoitiin PuppetEdu- sovelluksella, johon oppilaat saivat itse kertoa tehtävänannon sekä arvioida omaa onnistumistaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Joulukuun 2017 alussa koululle vuokrattiin iWall. IWall on interaktiivinen peliseinä, joka motivoi koulun oppilaita, päiväkodin lapsia, sekä koulun henkilökuntaa omaehtoiseen liikkumiseen. Seinän kaksi ruutua toimivat pelikenttänä ja pelaaja itse toimii pelin ohjaimena. Seinällä on erilaisia pelejä, jotka kehittävät pelaajan motorisia taitoja. Kamera havaitsee pelaajan, kun hän astuu pelialueella. Käyttöä helpottaa se, että IWall antaa näytölle ohjeita pelin aloittamisesta ja etenemisestä. Seinää on käytetty osana oppitunteja ja mahdollisuutena yläkoulun välituntiliikuntaan.

Adjektiivien vertailu Forms-monivalintatehtävät

Yläkoulussa samoin  aherretaan O365-työkalujen kimpussa. Kielten opiskelu voi ajoittain olla haasteellistakin, varsinkin kielioppi. Formsilla tehty monivalintatehtävä tarkistaa itse vastaukset ja oppilaiden on vaivatonta tehdä testi omalla älypuhelimella. Edelleen svenska otti digiloikkia oikein reippaasti ja lähti kokeilemaan OneNotea matalan kynnyksen taktiikalla. Kappaleen suomennos oppilaan omaan Kotitehtävät-kansioon antoi onnistuneen ensikokemuksen sekä oppilaille että opettajalle. Etenkin tehtävien arviointi luokan muistikirjan arvioi opiskelijan työtä -aputyökalulla hämmästytti vaivattomuudellaan. Extra+ oli ohjelman tarjoama mahdollisuus antaa arviointipalaute tarra-kuvina. Lisäksi 8-luokan oppilaat tekivät ruotsin kielen harjoituksia Quizlet-ohjelmalla. Formsilla myös 7-lk oli hyvin suoriutunut fysiikan työvälineiden kertaustestistä. Kätevää ja vaivatonta!

Jotta tämän lukuvuoden aikana O365 tulee tutuksi, on mahdollisimman laaja-alainen käyttö eri oppiaineissa parasta harjoitusta ja uuden oppimista tukevaa. Eurooppalainen ruokakulttuuri teemana tarjosi hyvän mahdollisuuden  muistikirjan yhteistyötilan käytölle 8-luokan valinnaisissa opinnoissa. Ryhmät tekivät eri maiden esittelyn, jolloin kaikilla luokan oppilailla on mahdollisuus reaaliaikaisesti nähdä avoimena tilana eri ryhmien työt. Ryhmätyön tekemiseen voi useampi ryhmän jäsen osallistua yhtä aikaa. Projektitöissä yhteistyötilassa on mahdollista jakaa materiaaleja ja kommentoida muiden ryhmien sisältöjä, joten kaikkien on toimittava vastuullisesti.

Ryhmän työskentely muistikirjan yhteistyötilassa

Racket-koodausaapisen ohjeilla eri maiden lippuja

Ohjelmointi herättää monenlaisia tunteita ja mielikuvia. Perusopetukseen se on jalkautunut opetussuunnitelmauudistuksen innoittamana monenlaisina ohjelmina sekä konkretisoivina hahmoina. 7-luokan Eeli koodaili näytölle näppärästi Racket-koodiaapisen peruskuvia, jolloin lopputuloksena syntyi komea rivi eri maiden lippuja. Etukäteen hän oli ajatellut, että ohjelmointi voisi olla ”jollain Javalla ja puhelimella jotain ohjelmaa ja että pitääkö jotain Beeboottia……” Lippujen koodausta Eeli piti helppona, koska ”ohjeistahan sen näki, mitä pitää tehdä…” ja tässä hyvä enkun osaaminen edesauttoi englannin kielisten käskyjen ymmärtämistä  Hyvä kielitaito siis helpotti ja tuki uuden ohjelman oppimista! Eeli tuumasikin, että aika helppoa se oli ja eipä tarvinnut olla matikassa…

 

Perusopetuksen TVT-mentorit kouluttautuivat viime tiistaina Lehtikankaan koululla. Kouluttajana meillä oli Annu Schroderus IlonaIT:ltä. Koulutusiltapäivä koostui kahdesta osa-alueesta. Ensimmäisellä puolikkaalla tutustuimme kamerakynän pedagogiikkaan. Pedagogiikan perusajatuksena on käyttää kameraa ajattelun ja oppimisen välineenä eri oppiaineissa. Kuvaamalla jäsennetään, havainnollistetaan, tuotetaan, ilmaistaan ja vuorovaikutetaan. Kamerakynätyöskeltelyllä on kolme periaatetta: nopeus, yksinkertaisuus ja helppous. Erityisesti ajatus siitä, että kaikkea kuvattua materiaalia ei tarvitse editoida ja tallentaa tuntui helpottavalta. Kamerakynätunti koostuu kuvaustehtävästä ja katselutehtävästä. Jotta tekeminen on tarkoituksenmukaista, niin molemmille tehtäville täytyy asettaa reunaehtoja. Esimerkiksi ajan rajaaminen pitää oppijat paremmin kiinni tehtävänannossa.

 

Toisella puolikkaalla tutustuimme ohjelmointiin ja erityisesti micro:bitteihin. Micro:bit on pieni ohjelmoitava tietokone. Kurosen Jannen elokuisessa blogikirjoituksissa on aiheesta lisää. Päällimmäisenä ajatuksena micro:biteistä jäi aikuiselle ilo ja innostus onnistua. Luultavasti tämä tunne jää myös oppilaalle. Kevään 2018 aikana on tavoitteena virittää tulille digiagenttitoimintaa. Ajatuksena on kehittää yhteistyötä ala- ja yläkoulun välillä. Vapaaehtoiset digiagentit toimivat opettajan apuna ja luokkakavereiden vertaistukena uusien sähköisten työkalujen käyttöön otossa. Parhaimmillaan digiagenttitoiminta kehittää ja lujittaa koulumme yhteisöllisyyttä. Tämä malli on ollut käytössä jo Lohtajan koululla ja sen innoittamana meidänkin koulun oppilaiden tvt-taitoja lähdetään valjastamaan laajempaan käyttöön.

Tammikuisin terveisin Emmi ja Elisa, Lehtarin mentorit

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *