Syksyn yhteenvetoa Soikkarilta

Syksyn mentorointiviikot ovat nyt ohitse ja voisin todeta, että: ”Tuli pari muuttujaa”.

Olemme syksyn odottaneet uutta langatonta verkkoamme Soidinsuolle ja ihan pian sen pitäisi toteutua. Verkon hitaus ja uudet iOS-päivitykset ovat jonkin verran hidastaneet työskentelyämme ja jossain kohtaa jopa estäneet. Pienillä kikkailuilla olemme kuitenkin pystyneet luovimaan eteenpäin.

Lokakuun mentorointiviikollani teimme sekä viides- että kuudesluokkalaisten kanssa uutispätkiä ja kohde-esittelyjä Musemage-sovelluksen avulla ja editoimme niitä iMoviella. Esimerkiksi viidesluokkalaiset tutustuivat Antiikin Rooman nähtävyyksiin ja historiaan ja green screenin avulla ”sulauttivat” itsensä paikan päälle. Videonpätkät olivat kaikille erittäin motivoivia tehdä ja toivottavasti, ainakin osalle, tuli myös kohteet tutuiksi. Editoimme kuvaa ja ääntä iMovien avulla ja tässä kohtaa verkkomme tuli vastaan, kun iMovien lataamiseen OneDriveen meni vuorokausia. AirServerkin piti jokaiseen luokkaan päivittää erikseen, kun yhteensopivuus loppui iOS-päivityksen kanssa. Meikäläisellä ainakin hiki valui, kun tuntui että jokainen osa-alue meni vaikeimman kautta. Lopuksi kuitenkin saimme katsottua kaikkien videonpätkät tavalla tai toisella.

Pienempien oppilaiden, 2-3 – luokkalaisten kanssa teimme animaatioita StopMotion-sovelluksella. He olivat ottaneet kotoaan mukaan legoja, PetShoppeja ja kaikenlaista pikkuhärpäkettä. Osa luokista teki animaatioita suomalaisista saduista, osa keksi käsikirjoituksen itse. Molemmat tavat olivat toimivia. Valmiissa saduissa oli juonenaihioita käsikirjoitukseen, joillain oma käsikirjoitus oli riittävän juonellinen. Valmiin animaation jälkeen siirryimme jälkituotantoon, jonka teimme iMoviella ja joka tapahtui pienen kuvisvarastomme lattialla. Äänitimme vuorosanat ja editoimme videota siellä yksitellen. Tämä oli aikaa vievää mutta toisaalta työskentely vaati  kaiuttoman ja hiljaisen paikan koulussamme. Oppilaat olivat ylpeitä aikaan saannoksistaan ja niitä esitettiin muille.

Syksyn viimeisen mentoriviikon teemaksi muodostui itsenäisyysjuhlan järjestely ja harjoittelu. Opettajat eivät voineet käyttää kovin paljon aikaa digitaaliseen opiskeluun, koska harjoituskausi oli vilkkaimmillaan läpimenoineen ja kenraaleineen. Yritin kuitenkin mahdollisuuksien mukaan käydä luokissa mentoroimassa, käytännössä pääsin kolmeen luokkaan pädien kanssa. Itselläni on vastuulla juhlan äänentoisto ja kuoro, joten olin todella paljon myös järjestelemässä juhlasalissa.

 

 

Mitä syksystä jäi käteen?

Mentoriviikot sujahtavat valon nopeudella. Harmittaa niiden luokkien puolesta, joihin en ole vielä päässyt tosi toimiin. Oppilaat osaavat käyttää hyvin iPadejä ja oppivat nopeasti sovellusten käytön. Siihen heillä on digitajua. Mutta OneNote… : siihen kirjautuminen, oman käyttäjätunnuksen ja salasanan muistaminen, oikeaan välilehteen kirjoittaminen ja ylipäätänsä 0365 käyttöliittymän käyttäminen; Miten sen oppiminen vie niin paljon kauemmin? Onko siinä jotain niin vanhanaikaista, että me viime vuosituhannella syntyneet emme osaa sitä ihmetellä, mutta lapsille se on logiikaltaan outo? Ehkä meidän pitäisi esitellä heille perinteinen muovinen kansio otsikkosivuineen ja välilehtineen, jotta he ymmärtäisivät asioiden järjestelysysteemin. OneNoten käyttöön tarvitaan säännöllistä toistoa sekä oppilaille että opettajille, että sen käyttö sujuisi sujuvasti.

Omassa luokassani on ollut syksyn ajan käytössä henkilökohtaiset Chromebookit. Niitten kanssa opiskelu on sujunut alusta asti hyvin ja jouhevasti, OneNote saadaan esille muutamassa minuutissa. OneNote-sovellus muistiinpanovihkona on jo luonnollinen osa opiskelua ja oppilaat ovat myös itsenäisesti käyttäneet OneNotea opiskeluun esim. tekemällä englannin suomennoksia sinne. Saavatpa kerrankin itsekin selvää suomennoksesta 🙂

Huomaan, että jonkinlainen kuva alkaa hahmottua digiaskeleista koulumaailmassa. Täytyy sanoa, että paljon on tehty, mutta näen vielä paljon työsarkaa edessä sekä opettajien että oppilaiden kanssa. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin opettajan asenne ja osaaminen. Sitä pitää vahvistaa ja tukea. Ja siitä jatketaankin kevätpuolella!

 

Mukavia lomanalusviikkoja!

Terveisin Marika Pylkkänen

Soidinsuon koulu

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *