Ruuhkaa Kätönlahden medialuokassa

Tällä kertaa mentoriviikostaan kirjoittelee Leea Mattila, 5D-luokan opettaja Kätönlahden koulusta. Viikko oli itselleni ensimmäinen mentorointiviikko ja tein töitä oman kouluni 4. – 6. -luokkalaisten ja heidän opettajiensa kanssa. En ole diginatiivi enkä ole koskaan kokenut teknisten laitteiden käyttöä kovin kiinnostavaksi, mutta viime vuosina niistä on kuitenkin muodostunut luonteva osa elämää ja siksi niiden pitää saada olla luontevasti käytössä myös koulussa. Optimistisella ja avoimella suhtautumisella oppii nopeasti ja yllättävän paljon!

Koulumme TVT-laitteisto tuplaantui kesäloman aikana. Laitteiden ja tilojen sähköiset varauslistat ovat olleet kuluneet viikot silti lähes päivittäin täyteen varattuina. Välillä medialuokassa on kunnon ruuhka!

Sopu sijaa antaa, vaikka välillä on ahdasta! Vuorotellen koneita hakemaan.

Tärkeimpinä töinä on ollut auttaa ja varmistaa, että kaikki oppilaat saavat O365 -tilinsä toimintakuntoon. Useita soittoja KamIT:n HelpDeskiin on soiteltu ja nollailtu unohtuneita salasanoja. Opettajat ovat luoneet ahkerasti OneNote muistikirjoja luokilleen. Moni muisti melko hyvin, mutta kiireen ja epävarmuuden vuoksi kaikki eivät olleet niitä vielä luoneet.

Välillä digitaalisuus motivoi tekemään jotain tuttua ja rutiininomaista asiaa aivan uudella innolla. 6B-luokassa vallitsi keskittynyt hiljaisuus, kun oppilaat tekivät Lähi-Idästä käsitekarttaa Popplet Lite -sovelluksella. Keskeiset asiat netin kuvilla höystettyinä siirtyivät näppärästi sähköiseksi käsitekartaksi. Samalla opeteltiin jakamaan kuviksi tallennettuja käsitekarttoja toisille Airdropin avulla padista toiseen.

Popplet Lite ja käsitekartta.

Scratch-koodaus on ollut loistava lisä Office-työskentelyn ohessa. Opastin yleensä oppilaat ja open Scratchin käyttöön ennen kuin aloimme luoda luokalle OneNoten muistikirjoja. Oppilaat innostuivat. Saimme open kanssa tehdä jokseenkin rauhassa muistikirjat, kun oppilaat koodasivat. Oppivat tekemällä ja opettivat toisiaan, kun joku oli keksinyt uuden tavan ”kirjoittaa” koodia. Hommassa yhdistyvät luovuus ja koodauksen perusasioiden oppiminen.

Scratchin avulla oppilaat voivat tehdä vaikka pieniä tarinoita koodaten.

Viikon lopussa voi todeta, että töitä on tullut tehtyä! Hyvä niin, koska joka mentoripäivän jälkeen joku opettaja on taas askeleen varmemmalla pohjalla digiloikinnan suhteen. Ja mikä tärkeintä; oppilaat oppivat! Mentori myös.

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *