TVT-mentorit ovat palanneet töihin

Mentoritoiminta Kajaanin perusopetuksessa on ottanut seuraavan askeleen. Ensimmäisenä mentorivuonna 2015-2016 perusopetuksessa toimi neljä mentoria, joista kolme alakoulun puolella. Edellisen lukuvuoden aikana 2016-2017 päätoimisena mentoreina jatkoi kaksi opettajaa. Tulevana lukuvuotena 2017-2018 alakoulun puolella toimii peräti 10 mentoria. Yläkoulussa toistaiseksi yksi mentori, mutta lisää on luvassa.

 

Alakoulun mentorit työskentelevät mentoreina joka viidennen viikon. Mentorit muodostavat kaksi viiden opettajan rinkiä. Kummallakin ringillä on oma sijaisopettaja, joka vaihtaa luokkaa viikoittain mentorivuorossa olevan opettajan paikalle. On todella hyvä, että mentoritoimintaa on saatu levitettyä leveämmille hartioille. Ihan jokaisella koululla ei vielä omaa mentoria ole, mutta lähitulevaisuudessa tähän ollaan menossa.

Kokoonnuimme maanantaina 7.8. mentoreiden kanssa suunnittelemaan tulevaa lukuvuotta. Tärkeimpinä asioina oli koulujen ja luokkien jakaminen mentoreiden kesken ja sisällön suunnittelu.

 

Tiistaina 8.8. pääsimme tutustumaan paikallisen tietohallinnon KamITin toimintaan. Osa mentoreiden työtä on opastaa opettajia pyytämään teknistä tukea KamITilta. KamIT koulutti O365 -tilien käyttöönottamisen 1.-luokkalaisille ja OneNote -luokan muistikirjan laatimisen luokille. OneNote sai opettajailta positiivista palautetta opettajilta ja jatkamme sen hyödyntämistä myös tänä vuonna.

Kaksi ensimmäistä koulupäivää sujuivat vauhdikkaasti. Samaan aikaan piti sopia seuraavan viikon mentoriasioita ja suunnitella sijaisopettajan kanssa oman luokan toimintaa.

Ensimmäisellä mentoriviikolla otimme käyttöön OneNote –luokan muistikirjoja Lohtajan 2.-luokkalaisten kanssa. Oppilaat kirjoittivat muistikirjaan kesälomamuistojaan sekä kävimme ottamassa koulun pihalta kuvia heidän tunnistamistaan pihapuista.

Omalla koululla mentorina toimiminen oli ensimmäisellä kokonaisella kouluviikolla aika haasteellista. Omassa luokassa oli lukuisia selviteltäviä asioita, joita sijainen ei voinut vielä hoitaa. Jatkossa tämä toimii toivottavasti paremmin ja mentori pystyy keskittymään pelkästään mentorin töihin.

Viikon kaksi viimeistä mentoripäivää kuluvat kahdelta viime vuodelta tutuilla erityiskouluilla. Siellä mentorin rooli on avustaa muistikirjojen laatimisessa ja varmistaa oppilaiden laitteiden toimivuus. Opettajat osaavat ja kehittävät omaa toimintaansa jatkuvasti. Laitteet ovat luonnollinen osa jokapäiväistä arkea.

Mentoriblogia päivitetään tänä vuonna joka viikko ja blogin kirjoitusvuoro kiertää mentoreiden välillä.

 

Mukavaa lukuvuoden alkua!

Yhteistyöterveisin Olli

 

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *