Otteita maalis-huhtikuun 2016 töistä

Maaliskuun loppupuolella Lyseolla 7.-9.-luokkien pienryhmässä kertasimme maantietoa toporopa.eu/fi-sivustolla. Tällä sivustolla on monenmoisia harjoituksia, joissa voi opetella vaikkapa vuoristoja, jokia, maita, valtioiden lippuja ja pääkaupunkeja.

Maantietohajoituksia – toporopa.eu/fi

Pääsiäisen molemmin puolin vedin Otanmäen koulussa useita robotiikka-koodauspajoja läpi perusopetuksen vuosiluokkien. Alakoululaiset opettajineen perehtyivät kuvalliseen koodaukseen tableteilla Beebot-sovelluksella. Sovellukseen nähden samanlainen Beebot-robotti toi konkretiaa siihen, mitä koodaamalla voi saada aikaan. Robotin käyttö mahdollistaa matemaattisten pohdintojen lisäämisen koodauksen oheen opetustilanteissa. Oppilaat saivat tehtävikseen suunnitella paperin, kynän ja mittavälineiden avulla reittejä, joita robotit kulkivat ja jonkin esineen siirtämistehtävän reitin varrelle:

Isot alakoululaiset Otanmäessä ja yläkoululaiset myös muissa kouluissa perehtyivät koodaukseen LEGO-robotein. Erona Beebotteihin verrattuna on, että robotit eivät ensinnäkään ole valmiiksi rakennettuja, vaan nimensä mukaisesti robotit ensin rakennetaan itse. Lisäksi näihin robotteihin voi kytkeä väri-, valoisuus-, etäisyys- ja painonappiantureita, jotka robotti lukee koodaajan antamien käskyjen mukaisesti. Näistä toiminnallisen esimerkin julkaisin jo viime blogissani, joka oli videon muodossa. Työskentely oli harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta innokasta.

Pitkin talvea ja viime viikkoina olen opastanut opettajia käyttämään OneNote-muistikirjoja. Ainakin teknisen työn opettajat näyttävät perehtyneen uuteen OPS:iin, koska he toivoivat oma-aloitteisesti keinoja työvaiheiden dokumentointiin. OneNote sopii tähän todella hyvin. Opettaja sai välilehtiä klikkailemalla katsoa oppilaiden puhelimilla ja koulun tableteilla kuvatut ja selostetut työvaiheet tietokoneeltaan. Samaa työskentelyä tehtiin myös fysiikassa lämpöopin opiskelussa Hauholan koulussa 8. luokilla.

20160406_093004-1 Lämmön kulkeutumisen dokumentointia One Noteen,  Hauholan 8. luokat.

20160419_124401 ’Suomi-kello’-työn dokumentointia One Noteen, Hauholan koulun 8. luokan tekninen työ

Verkostoitumis- ja kouluttautumismatka huhtikuun puolivälissä Hämeenlinnan ITK2016-konferenssiin oli jälleen kerran antoisa. Avajaisissa opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen pohti digitalisaation merkitystä yhteiskunnassa ja toi esille muun muassa etäopetusosaamisen. Esimerkkinä tästä hän mainitsi koulun ja sairaalassa tai sairaalakoulussa olevan oppilaan välisen kommunikaation. Myös puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindberg piti oman esityksensä avajaisissa tuoden esille puolustusvoimien näkyvyyden sosiaalisessa mediassa ja kertoen simulaatiokoulutuksesta.

TVT-laitteiden esittelijöistä mieleenpainuvimmat kohteet olivat molekyylimallien ja kytkentäkaavioiden piirtämistyökalut (maksuton vuosilisenssi opettajalle) TI nspire nurkkauksessa, sekä 3D Class Roomin suolavesi-, aurinkokunta- ja kasvisolumallinnukset. Oli hienoa kokeilla 3D-lasit päässä tietokoneen hiirellä, miten ionit ja molekyylit sai vietyä useiden metrien päähän katsojasta ja toisaalta tuotua ne aivan muutaman sentin päähän.

20160414_152552 Suolavesiseos 3D-nöytöllä. Kuvan sutut kirkastuvat 3d-lasit silmillä.

TVT-hankkeiden esityksiä tuli tietenkin kierrettyä sen minkä ehti. Vertailun vuoksi kävin Vantaalla toteutetun mentorointihankkeen esityksessä. Mentorit eivät olleet täysipäiväisiä, vaan he tekivät myös opettajan työtä. Joka viikon sama(t) päivä(t) oli varattu mentorointiin. Mentorit kiersivät useilla kouluilla, kuten Kajaanissakin. Suuren suosion sai Kajaanin Keskuskoulun pilotin Innopoppoon esitys, jonka dokumentoijana toimin.

Tapasin ITK:ssa myös kaverin, joka lupasi hoitaa lähes kaikki ensi lukuvuoden työni, jos suostun antamaan hänelle kotisohvalta välillä ohjeita:

Keväänjatkoja ja wappendaalia!
Timo

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *