Iloa ja elämää

Olemme monessa päiväkodissa jo sellaisessa mukavassa tilanteessa, että opitut asiat ovat alkaneet jalostumaan ja tabletit ovat mukana monessa hienossa projektissa. Oppimispelien pelaaminen on vähentynyt, vaikka toki niillekin on aikansa ja paikkansa. Tableteista on tulossa, tavoitteen mukaisesti, työkaluja, jotka edesauttavat oppimista ja tuovat uusia ja erilaisia mahdollisuuksia oppimistapoihin.

Monesti olen huomannut, että hienoimmat lopputulokset syntyvät silloin, kun lapset saavat tarpeeksi tilaa omalle luovuudelleen. Kettukallion päiväkodissa teimme lasten kanssa Kettukallion uutislähetyksen, jossa aluksi lasten kanssa keskusteltiin lyhyesti: mitä on uutiset?, minkälaisia uutisia voi olla?, minkälaisia eri osioita uutislähetyksessä on?. Lapset saivat sitten itse valita, mitä uutisia he lähtevät tekemään ja kahden-kolmen lapsen ryhmissä he saivat hakea rauhallisen tilan ja mennä keskenään tarkemmin suunnittelemaan ja toteuttamaan omaa osiotaan. Aikuisten tehtäväksi jäi lähinnä kierrellä auttamassa teknisissä ongelmissa. Yksi lapsista oli uutisankkuri, joka spiikkasi eri jutut sisään. Lopuksi editoimme ja kokosimme videot yhdeksi lähetykseksi iMovien avulla ja tietysti lisäsimme alkuun ja loppuun asianmukaiset tunnusmelodiat. Lasten oma laaduntarkkailu toimi todella hyvin, aikuista ei siihen hommaan tarvittu. Eräässä videossa kuului esimerkiksi kuvaajan kuiskaus: ”Kattokaa kameraan.”.

160411_Riikka_1

Tällä hetkellä monessa päiväkodissa ollaan kiinnostuneita Green Screenin käytöstä. Vihreä kangas kainalossa olen kulkenut ympäri kaupunkia ja ensimmäisiä kokeiluja on tehty eri päiväkodeissa innokkaasti. Lapset ovat saaneet valita missä, minkä tai kenen kanssa he haluavat esiintyä kuvissa. Taas kerran hämmästelimme erään lastentarhanopettajan kanssa kuinka nopeasti lapset oppivat uuden ohjelman käytön. Muutaman näyttökerran jälkeen esikoululainen oppi hakemaan kuvan netistä, tallentamaan sen iPadille, siirtämään kuvan Green Screen ohjelman taustaksi ja laittamaan kameran kuvausvalmiuteen. Hämmästyttävää. Eskarilaiset ovat saaneet samalla harjoitella tiedonhakua Googlen äänihaun avulla. Aikuinen saa toki olla kohtalaisen skarppina rinnalla äänihakua käyttäessä. Yksi eskarilainen halusi esimerkiksi kuvauttaa itsensä puuman kanssa, niin koin paremmaksi katsoa itse ensin hakutuloksia, ennen kuin annoin laitteen lapsen omaan käteen. 😀 Vaikka Green Screen -sovellus maksaakin muutaman euron, niin sitä voin kyllä suositella hankittavaksi. Pää on täynnä ideoita, mitä kaikkia hauskuuksia sen avulla voisi kokeilla toteuttaa.

160411_Riikka_2

Nakertajan päiväkodissa eskariryhmällä on tarkoitus tehdä elokuva esikouluvuodesta kevätjuhlaan. Sitä tarkoitusta varten minulle tuli toive, että lapset pääsisivät kokeilemaan ja opettelemaan iMovie-sovelluksen käyttöä. Ryhmässä oli aiemmin tehty pöytäteatteria, joten lähdimme jatkojalostamaan sitä. Kertasimme aluksi yhdessä lasten kanssa Kultakutri ja kolme karhua  -sadun. Sen jälkeen kuvasimme kohtauksia tarkoituksellisesti väärässä järjestyksessä, jotta pääsisimme harjoittelemaan iMoviella videoklippien järjestelyä. Tietysti oli myös tehokkuutta kuvata peräkkäin kaikki sisätiloissa ja vastaavasti ulkona tapahtuvat kohtaukset. Kun olimme kuvanneet kaikki tarvittavat videot, siirryimme iMovie-sovellukseen ja mietimme, mikä on niiden oikea järjestys. Lopuksi yksi eskareista kirjoitti sadun nimen aloituskuvaan ja sanan loppu viimeiseen kuvaan. Lopputulos oli hieno niin lasten kuin aikuistenkin mielestä, tekijät olivat syystäkin ylpeitä. Jos valmis tuotos kiinnostaa, niin se löytyy TVT-mentoreiden Facebook-sivuilta.

Me esiopetuksen TVT-mentorit ja pilottipäiväkodit olemme tehneet tiivistä yhteistyötä elokuusta lähtien. Yhteispalavereissa lähdimme suunnittelemaan jotakin loppuhuipennusta tälle keväälle. Syntyi idea patsastelusta, joka starttasi tämän viikon maanantaina käyntiin. Patsastelu kestää yhteensä seitsemän viikkoa ja tarkoituksena on tutustua lasten kanssa Kajaanin patsaisiin, tietenkin vahvasti tvt-taitoja hyödyntäen. Maanantaina kokoonnuimme Vimpelinlammelle, jossa lapset tutustuivat toisiinsa ja esittelivät omat logonsa.

160411_Riikka_3

Leikit kuitenkin keskeytyivät kun Wiffi ja Äppi saapuivat paikalle. He olivat kaiken maailman laitevarusteluista huolimatta kadottaneet nettiyhteyden ja eksyneet Kajaanin nähtävyyksistä aika kauas. Lapset lupasivat auttaa nörttituristeja ja johdattaa heitä viikkojen aikana eri patsaille. Jatkossa tarkoitus on kokoontua aina maanantaisin jollekin patsaalle yhteisten tehtävien pariin. Luvassa on kuvataidetta, äidinkieltä, liikuntaa, matematiikka ja muita esiopetuksen sisältöjä sulassa sopusoinnussa nykytekniikan kanssa. Tällä hetkellä sähköpostia on vastaanotettu Wiffiltä ja Äpiltä ja jännitys tiivistyy, mitä maanantaina on luvassa. Sen verran minulla on sisäpiirin tietoa, että ensimmäisenä suuntaamme kulkumme Pietari Brahen -patsaalle.

160411_Riikka_4

Ensi viikolla koko Kajaanin TVT-mentoriporukka suuntaa kulkunsa kohti Hämeenlinnan ITK-päiviä. Ohjelmaa tutkiessani huomasin, että paljon on mielenkiintoista ohjelmaa tarjolla ja valinnanvaikeuttakin on hetkittäin, kun monta mielenkiintoista juttua esittäytyy yhtä aikaa. Positiivisin odotuksin siis reissuun lähdetään. Aina on mielenkiintoista kuulla ja nähdä mitä muualla Suomessa tapahtuu ja verkostoitua samojen asioiden parissa työskentelevien ihmisten kanssa!

Riikka

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *