Kello soittaa viimeiselle kierrokselle

3. 4. 2016

Kello soittaa viimeiselle kierrokselle – TVT luonnolliseksi osaksi opiskelua

Mentoroinnin viimeinen neljäs kierros alkaa maanantaina Lohtajan koululla. Kolmas kierros meni nopeasti ja useissa luokissa TVT-menetelmät ovat selkeästi osa jokapäiväistä opiskelua. Oppilaat osaavat tallentaa itsenäisesti töitään omaan pilveen, jakaa niitä sieltä ja O365-tilien käyttäminen onnistuu pienimmiltäkin oppilailta itsenäisesti.

 

Edellisen kierroksen aikana pääsin Lehtikankaan koululla taitavan musiikkimiehen Ali Rantosen oppiin ja Ali opetti luokkansa tekemään musiikkia iPadin GarageBandillä. Myöhemmin teimme myös mentorin johdolla musiikkia muiden luokkien kanssa.

160404_Olli_Kuva1

Kakkosluokkalaiset tekivät animaatioita vanhoista kansansaduista. Käytimme iMotion–sovellusta ja loppueditointi sujui tuttuun tyyliin iMoviellä. Työskentely sujui mukavasti yhteistyössä useamman luokan kanssa.

160404_Olli_Kuva2

Kalevalan päivänä kolmasluokkalaiset tekivät videoita, joissa toivat esiin heidän omia mielikuviaan Kalevalasta. Kanteleen soitto tallentui mukavasti videoille. Kaikki videot olivat erilaisia ja toivat monenlaisia asioita esiin Kalevalasta.

160404_Olli_Kuva3

Soidinsuon neljäsluokkalaiset tekivät myöskin iMotion–sovellusta hyödyntäen animaatioita. Oppilaat olivat itsenäisesti suunnitelleet taustat ja tarinat valmiiksi. Ensimmäinen tehtävä oli suunnitella paikallaan pysyvä tukeva kuvausteline, maalarin teippi osoittautui toimivaksi apuvälineeksi. Editoinnin jälkeen oppilaat latasivat omat videonsa OneDriveen ja pystyivät näyttämään työnsä kotona vanhemmilleen.

160404_Olli_Kuva4

Viitosluokkalaiset kertasivat Rooman historiaa, kokeilimme ensimmäistä kertaa Sway–ohjelmaa. Se osoittautui oivaksi työvälineeksi. Oppilaat omaksuivat ohjelman salat nopeasti ja saivat aikaan näyttäviä kokonaisuuksia. Voi olla, että Sway syrjäyttää jossakin määrin PowerPointin nykyaikaisempana työkaluna näin kosketusnäyttöjen valtakaudella.

160404_Olli_Kuva5

Neljäsluokkalaisten kanssa harjoittelimme OneNoten käyttämistä, aiheena meillä oli Pohjoismaat. Työskentely sujui alkuvaikeuksien jälkeen erinomaisesti, vaikka käytössä oli monenlaisia laitteita. Tälle luokan yhteiselle muistikirjalle löytyy monenlaisia käyttötarpeita

160404_Olli_Kuva6

Soidinsuon kuutoset aloittivat jo valmistautumisen kevätjuhlaan. Kouluilla kiertävä telinevoimistelun Erkki-kärry oli tuonut monenlaisia liikuntavälineitä koululle. Oppilaat kuvasivat ryhmissä toisiaan ja hikoilivat huomaamattaan useamman tunnin ajan liikunnan parissa.

160404_Olli_Kuva7

Olen itse mieltynyt videoiden tekemiseen osana opiskelua. Oppilaat tekevät videoita mielellään ja teknisesti videoiden tekeminen onnistuu helposti ykkösluokkalaisiltakin. Videoita tekemällä lapset saavat esiintymiskokemusta.

Muutamia linkkejä onnistuneisiin videoihin vuoden varrelta:

Aurinkokunta

Barokki

Matkakertomus Euroopasta

Toivottavasti opettajat kokeilisivat ja käyttäisivät yhteisesti opeteltuja asioita myös itsenäisesti. Uuden opetussuunnitelman myötä TVT- menetelmien käyttäminen luonnollisena osana opiskelua ei voi olla enää opettajan valinta, vaan kaikkien on hyödynnettävä nykyaikaisia opetusvälineitä. Tällä hetkellä koulujen osittain puutteellinen laitekanta vielä jarruttaa kehitystä, mutta eiköhän tässäkin suhteessa kehitystä ole jo näköpiirissä.

 

Näin pohdiskeli tänään Olli-mentori

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *