Opetellut asiat käytäntöön

Helmikuussa oli Kuluntalahden koulun vuoro ottaa O365-tunnukset käyttöön.  Käyttöönotto sujui vaihtelevalla menestyksellä tunnusten toimimattomuuden vuoksi.  Jostain syystä päivää aikaisemmin luodut tunnukset olivatkin vanhentuneet. Useana päivänä tapahtuneen puhelinrumban jälkeen KamItin avustuksella kaikki oppilaat saivat tunnuksensa ja pääsimme harjoittelemaan O365 käyttöä. Toivottavasti opettajat jaksavat harjoitella oppilaiden kanssa O365-työskentelyä säännöllisesti.

 

Nakertajan koululla uutena otimme käyttöön ilmaisen Kinemaster-editointiohjelman. Se osoittautui monipuoliseksi ja kohtuullisen nopeasti opittavaksi sovellukseksi Android-tabletteihin. Ilmaisuuden haittapuoliin kuului ylälaidassa näkyvä vesileima.

160307_Jukka_1

 

Loppukuu menikin sitten Kätönlahden koululla. Oli ilo huomata lähes kaikkien tähän mennessä mentoroinnissa olleiden opettajien ottaneen O365:n käyttöön useissa eri projekteissa. Kaikkia luokkia en tosin vielä ole ehtinyt käydä läpi ennen kuun vaihtumista.

Useilla luokilla syvensimme O365:n käyttötaitoja sähköpostissa, Word Onlinessa sekä Powerpoint Onlinessa. Samoin OneDriven käyttöä harjoiteltiin.

Ipadit olivat myös ahkerassa käytössä. Imovie, Shadow Puppet Edu ja O365-sovellukset olivat tulleet tutuiksi.

Tekstiilityössä oppilaat käyttävät iPadiä säännöllisesti portfolion tekemiseen.

Pienten oppilaiden kanssa teimme animaatioita Stop Motion– ohjelman avulla.

Historiaa opiskelimme myös Puppet Pals 2– ohjelman avulla.

Sisältyipä mentorointiin pari vuotta pois käytöstä olleen Apple Tv:n päivitys ja käyttöönotto.

160307_Jukka_2

 

Viimeksi mietiskelin opettajien saamaa hyötyä mentoroinnista. Anne-mentori jo omassa blogissaan totesi, ettei kaikki opettajat ole ottaneet ”koppia” mentoroinnista, vaan he odottavat mentoria paikalle uskaltaakseen taas kokeilla. Tähän minäkin haluaisin muutosta. Opettajat ja lapset eivät opi uusia asioita, ellei niitä harjoitella säännöllisesti.

Toivoisin opettajille rohkeutta kokeilla, ja välillä epäonnistua. Ei maailma siihen kaadu, jos jokin asia ei mene suunnitelman mukaan. Kysykää oppilailta apua. He ovat innokkaita neuvomaan.

Onneksi suurin osa opettajista on innostunut opetuksen kehittämisestä tvt:tä apuna käyttäen.

On hienoa huomata, että Kätönlahdessakin iPadit ovat lähes jatkuvasti varattuina ja opettajat jakavat kokemuksiaan niiden käytöstä sekä ohjelmien sopivuudesta koulukäyttöön.

Tätä jakamista minä toivon yhä enemmän. Mentorit eivät ehdi joka luokan kanssa käymään läpi samoja asioita ja sovelluksia. ”Vertaistuki” on tällöin kultaa kalliimpaa. Toista opettajaa neuvoessa oppii myös itse.

Vuolijoella ja Nakertajassa opettajat ovat ottaneet O365 kohtuullisen hyvin käyttöön. Osa opettajista käyttää sitä työvälineenä päivittäin.

KamIT:n yhteistyö on sujunut hyvin. Välillä puhelin on ollut ahkerassa käytössä Helpdeskin suuntaan, mutta asiat on saatu yhteisymmärryksessä hoidettua kuntoon.

 

Toivon mukaan opetellut asiat otetaan rohkeasti käyttöön.

Hyvää hiihtolomaa toivotellen

Jukka-mentori

 

 

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *