Annen alkuvuosi

On mukava huomata, että edellisellä mentorointikierroksella harjoitellut taidot ovat tulleet osaksi koulun arkea. Kalevan koulun alaluokan seinällä huomasin ilokseni miellekartat (Popplet) ja upeat valokuvat veden olomuodoista. Opettajat kertoivat hyödyntävänsä ahkerasti sekä kuvaamista että miellekarttojen tekemistä monella tavalla.

160229_Anne_01

Harjaantumisopetuksessa opetusmateriaalia valmistetaan paljon itse. Harjoittelimme yhdessä opettajan ja avustajien kanssa kuvakollaasien tekemistä (Pixlr). Harjoittelimme kuvien siirtämistä iPadilta OneDriveen. Opettelimme myös QR-koodien tekemistä. Palautimme myös mieleen, miten iPadin näyttö peilataan AirPlayn kautta.

Lisätty todellisuus (Augmented Reality) harjaantumisopetuksessa

160229_Anne_02

Kalevan koulu oli saanut ystävänpäiväkortin Väinölän koulusta. Kortin kuva heräsi eloon Quiver-sovelluksen avulla. Tästä innostuneena myös Kalevan koulun väki halusi kokeilla samaa ideaa. Aluksi tulostettiin värityskuva http://quivervision.com/  -sivustolta. Oppilaat värittivät valitsemansa kuvan, jota sitten ihasteltiin peilattuna luokan älytaululle. Tämä motivoi oppilaita huolelliseen värittämiseen ja työn valmiiksi tekemiseen. Instagramissamme on pieni video kuvan tilanteesta.

160229_Anne_03

Väinölän koulun pienempien oppilaiden luokassa eläimet tuntuivat tulevan luokkaan ZooKazam-sovelluksen ja AirPlay-peilauksen avulla. Opettaja kuvasi oppilaita ja lisäsi valitsemansa eläimen. Kun pädin näyttö peilattiin älytaululle ja esim. peura liikkui pulpetilla, oppilaiden innostus ja ilo oli valtavaa.

160229_Anne_04

Väinölän koulun yläluokan oppilaat harjoittelivat luokittelua. Lisäksi harjoittelimme tunnistamaan ilmeitä ja tunteita ottamalla mallin mukaisia kuvia itsestämme. (TinyHands Sorting 2, Naamaralli, Pikku kakkonen)

Valmistavan opetuksen luokassa olin ensimmäistä kertaa. Kertasimme koulusanastoa kuvaamalla ja kertomalla Shadow Puppet Edu -sovelluksen avulla. YouTube-kanavallamme on pieni video, jossa esitellään, mitä vaatteita oppilaan kaapissa on. Lisäksi kerrotaan, mitä pulpetista löytyy.

 

Englannin projekteja

160229_Anne_05

Lohtajan koululla kolmannen luokan englannin tunnilla teimme julisteita. Opettaja jakoi oppilaille koulupäivään liittyviä lauseita. Oppilaat kuvasivat pareittain niihin sopivat tilanteet. Sen jälkeen kuvista ja lauseista tehtiin juliste Phoster-sovelluksella. Julisteet tulostettiin ja laitettiin sekä englannin luokkaan että kolmosten omaan luokkaan. Tekaisimme tämän nopeana yhden oppitunnin projektina.

160229_Anne_06b

Keskuskoululla nelosluokkalaiset laativat pieniä henkilöesittelyjä Tellagami-ohjelmalla. Oppilaat kirjoittivat englanniksi tekstin, jonka oppilaan valitsema ja muokkaama animoitu hahmo puhuu. YouTube-kanavallamme pieni esimerkki asiasta: Henkilöesittely 4. lk englanti (Tellagami edu).  Sama esittely hieman lyhyempänä on myös Instagramissamme.

160229_Anne_06

Lohtajan koulun kuudesluokkalaiset tekivät englannissa kertaustehtäviä omassa tahdissa opiskelemastaan jaksosta. He valitsivat salkkutehtävistä haluamansa. Osa oppilaista teki PowerPoint-esityksiä. Esitykset jaettiin englannin opettajalle Office 365:ssä. Osa laati ristisanatehtäviä kappaleiden sanastoista crosswordlabs.com-sivustolla.

160229_Anne_07

Keskuskoululla kakkosluokkalaiset tekivät sanomalehtiviikolla uutisia ym. juttuja luokkalehteen. Lehden toteutimme tällä kertaa BookCreator-ohjelmalla. Oppilaat olivat etukäteen valmistelleet lehteensä tulevia juttuja ja kuvia sekä miettineet haastattelukysymyksiä. Yhteiskäyttölaitteilla haasteena BookCreatorin ilmaisversiossa on se, että ohjelmassa voi olla kerralla vain yksi kirja kesken. Valmiin kirjan voi näppärästi ladata iBooksiin talteen. Kirjan voi tallentaa myös videona tai pdf-muodossa.

Mentorille ylimääräistä työtä aiheutti alaluokkien iPadeilla ohjelman asennusvaiheessa oletuskieleksi tullut venäjä. BookCreator on käännetty 12. kielelle. Koska suomi ei kuulu ohjelman kielivalikoimaan, ohjelma ottaa oletuskieleksi laitteella seuraavana olevan kielen. Tällä kertaa se sattui olemaan venäjä.

Myös Kalevan koulun keskiluokassa aloitimme omien kirjojen tekemisen harjoittelun. Ajatuksena on tehdä oma kirja itsestä.

 

Elokuva osana opiskelua (iMovie)

160229_Anne_08

Lohtajalla 6. luokalla tehtiin yhdistetty äidinkielen ja historian projekti lähivalmennuspäivän aikana. Oppilaat kuvasivat pienen elokuvan (iMovie), jossa yhdistyivät AI ja HY asiat. Äikässä kerrattiin sanaluokkia ja historiassa Kustaa Vaasan aikaa Suomessa. Useimmat ryhmät saivat sijoitetuksi molempien aiheiden keskeiset asiat elokuvaansa.

Keskuskoululla nelosluokkalaiset olivat käsikirjoittaneet valmiiksi elokuvat valitsemistaan aiheista. He olivat miettineet myös puvustuksen tarkkaan etukäteen. Samoin kuvauspaikat oli sovittu ennalta oman opettajan kanssa.

160229_Anne_09

Myös maskeeraukseen paneutuminen oli mahtavaa. Kuvassa näkyvä käden arpi oli todella aidon näköinen, kun liima kuivui. Luokka on tehnyt elokuvaprojektin myös viime vuonna. Kokemus näkyi hyvällä tavalla tämän luokan työskentelyssä. Mentorin apua tarvittiin enimmäkseen editointivaiheessa.

160229_Anne_10

Jatkoimme myös Office 365 –tunnusten käyttöönottoa läppäreillä, pöytäkoneilla ja iPadeilla. Käyttöönotto toimii kaikilla laitteilla. iPadilla oppilas joutuu kirjoittamaan väliaikaisen salasanansa useampaan kertaan. Läppäreillä ja pöytäkoneilla oma uusi salasana jää paremmin mieleen jo tunnusten tekovaiheessa. Perusopetuksen verkko ei ole aina toiminut ja se on hidastanut tunnusten käyttöönottoa muutamalla luokalla. Keskuskoulussa ekaluokalla oppilaat värittivät Quiver-sovelluksella katsottavia kuvia tunnusten teon ohessa. Tällä tavalla opettajalla ja mentorilla oli pienempi määrä oppilaita ohjattavana kerralla.

Lohtajalla vitosluokan kummit auttoivat ekaluokan oppilaita O365-tunnusten käyttöönotossa. Myöhemmin selvisi, että kummeille ei vielä oltu otettukaan tunnuksia käyttöön. Mahtavasti he osasivat auttaa mm. osoitteiden kirjoittamisessa tästä huolimatta. Omien tunnusten käyttöönotto sujui vitosilla sutjakkaasti seuraavalla tunnilla. 🙂

160229_Anne_10b

Office 365 toi mukanaan mukavan uuden tuttavuuden luokkakäyttöön. Sway vaikuttaa hyvin toimivalta esitysohjelmalta. Keskuskoululla opiskelimme kutosluokan kanssa Aasian suuralueet ja valtiot parityönä. Oppilaat olivat jo ennalta perehtyneet omaan aiheeseensa mm. laatimalla miellekartan ja keräämällä tietoa. Lähivalmennuspäivänä neuvoin nopeasti Swayn käytön idean. Edellisenä iltana Twitterissä tuli sattumalta puhetta Swaystä ja sain luvan käyttää upeasti tehtyä Hindulaisuus-esitystä. Sen avulla Swayn mahdollisuudet avautuivat oppilaille hyvin.  Sway kannattaa muistaa jakaa parille, jos työskentely jää kesken. Linkistä voi tehdä itselleen kopion Swaystä ja jatkaa työskentelyä sen avulla, jos Swayn luonut oppilas on poissa.

160229_Anne_11

 

Erot taidoissa ja halussa oppia ja ottaa käyttöön uutta

Nyt kolmannella mentorointikierroksella huomaa, että opettajien taidoissa on yhä suuria eroja. Osa opettajista oli jo ennestään taitavia hyödyntämään TVT:tä opetuksessa. Monet ottavat itse innokkaasti selvää asioista. Lähivalmennuksen myötä TVT:stä on tullut monelle opettajalle luonteva osa arjen työskentelyä ja sitä hyödynnetään monipuolisesti. Valitettavasti vielä on muutama opettaja, joka hyödyntää TVT:tä vain silloin, kun mentori tulee luokkaan. Tällöin suuri osa lähivalmennuspäivästä menee edellisen kerran asioiden kertaamiseen, unohtuneiden Office 365 –tunnusten metsästykseen, tietokoneille kirjautumisen uudelleen opettelemiseen jne. Onpa vastaan tullut jopa tilanne, jossa opettaja on lähtenyt pois luokasta ja ottanut puolikkaan ryhmän toiseen tilaan tekemään jotakin muuta! Silloin mentori on joutunut vääntämään melko paksusta rautalangasta lähivalmennuspäivän tarkoituksen. Mentori ei ole sijainen! Mentori ei tule tekemään luokkaan työtä opettajan puolesta! Mentori on luokassa opettajan tukena opastamassa TVT:n mielekkäässä pedagogisessa käytössä.

Onneksi suurin osa opettajista haluaa ihan oikeasti oppia. Henkilökohtaiset ohjaukset ovat olleet kysyttyjä tällä kierroksella. Olemme harjoitelleet QR-koodien tekemistä ja käyneet läpi koodaukseen liittyviä asioita. Olemme perehtyneet tarkemmin O365-palvelun käyttöön. Olemme harjoitelleet kuvakansion siirtämistä opettajan pöytäkoneelta OneDriveen. Olemme opetelleet sähköpostin käyttöä pilvipalvelussa. Olemme harjoitelleet yhdessä iPadin peruskäyttöä ihan alkeista alkaen. Olemme perehtyneet AppStoressa tarjolla oleviin sovelluksiin, joita voisi tietyssä projektissa hyödyntää. Olemme myös tutustuneet tarkemmin tiettyjen sovellusten käyttöön. Lisäksi olen kannustanut appsien määrän rajoittamiseen. Olen myös kertonut niksejä, jotka helpottavat iPadin käyttöä arjessa.

 

Tällaisin miettein tällä kertaa!

Anne

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *