Ollin blogi – alkuvuosi 2016

Hei,

Kaikki ei aina mene mentoreillakaan kohdalleen tai edes kohtuudella. Eräässä kaupungin nelosluokassa oli otettu O365–tunnukset käyttöön jo edellisellä kerralla. Mentori oli suunnitellut mielestään erinomaisen päivän liittyen fysiikkaan (putkirakenne, kolmiorakenne, kalteva taso, vipu jne.)  Oppilaiden tehtävänä olisi etsiä koulusta kyseisiä rakenteita, ottaa niistä kuvia ja laatia näistä lopulta PowerPoint–esitys. Yksi luokan 18 oppilaasta muisti omat tunnuksensa ja pystyi kirjautumaan tililleen. Tuona päivänä verkko oli myös todella oikukas ja oli hankala selvittää, mitkä ongelmat johtuivat verkosta, mitkä padeista ja mitkä oppilaan muistista. Näitä selvitellessä eräs oppilas oli muistanut, kuinka salasanan voi itse vaihtaa turvakysymysten avulla ja omatoimisesti vaihtanut salasanansa uuteen, minkä sitten unohti välittömästi. Tämän jälkeen samainen oppilas löysi pulpetista vanhan salasanansa, jonka oli juuri vaihtanut uuteen…

Yksi oppilas kerrallaan ryhdyttiin selvittämään ongelmia ja vajaan kahden tunnin kuluttua kaikki oppilaat saivat salasanansa selvitettyä ja tilinsä auki. Onneksi lähivalmennukseen oli varattu tuona kyseisenä päivänä kuusi tuntia ja niinpä oppilaat saivat työnsä tehtyä ja toivottavasti myös oppivat fysiikasta jotakin.

Lasten kanssa työskentelemisessä on aina omat haasteensa, toisaalta lapset ovat erinomaisia keksimään uusia tapoja toimia, jos alkuperäinen suunnitelma ei toimi. Lapsilta saa myös aina rehellisen palautteen. Heistä näkee innostuvatko he, vai ovatko pettyneitä päivän antiin.

Aloitimme vuoden 2016 samoissa merkeissä, kuin päätimme edellisen vuoden, eli O365 käyttöönottamisen merkeissä. Harjoittelimme, kuinka PowerPoint– ja Word-esityksiä tehdään online–versiolla, miten näitä jaetaan ja tallennetaan. Soidinsuolla tilejä otettiin käyttöön kannettavilla tietokoneilla ja Lohtajalla ja Vuolijoella iPadeilla. Työskentely sujui molemmilla laitteilla kivuttomasti.

160215_Olli_Kuva1

160215_Olli_Kuva2160215_Olli_Kuva3

Soidinsuon ykkösluokkalaiset saivat tuoda omia joululahjojaan ja muita lelujaan kouluun. Näitä leluja kuvattiin sitten eri tilanteissa. Shadow Puppet Edu –sovelluksella kuvista sitten muodostettiin videoita, joihin lisättiin tehosteita, tekstiä ja luettiin äänet. Seuraavalla kierroksella olisi tarkoitus ottaa O365-tilit käyttöön myös ykkösluokkalaisten kanssa.

160215_Olli_Kuva4

Vuolijoella opettajat ovat jatkaneet TVT-laitteiden hyödyntämistä luonnollisena osana opiskelua. Otimme 1.-2.-luokan kanssa O365–tunnukset käyttöön. Oppilaat tekivät pareittain PowerPoint–esitykset aurinkokuntamme jäsenistä. Lapset jaksoivat etsiä tietoa ja työskennellä itsenäisesti hienosti pitkän päivän ajan.

160215_Olli_Kuva5

Lehtikankaan koululla vietettiin sanomalehtiviikkoa luokka- ja koululehtien parissa. Jokainen luokka valmisti itse omat sivunsa. Aiheet luokan sivuille löytyivät opiskeltavista asioista kuten esim. Rooman historiasta, avaruudesta, maantiedosta ja biologiasta.

160215_Olli_Kuva6

Oli mukavaa vaihtelua olla pelkästään seuraamassa mahtavaa Lehtikankaan pilottiluokkien pelillistä oppimiskokonaisuutta Pohjoismaista. Tämä vaikuttava kokonaisuus on vaatinut paljon suunnittelua ja etukäteisvalmistelua. Tästä kuulemme lisää seuraavassa Foorumissa. Foorumit ovat kokoontuneet kerran kuussa jonkun pilottikoulun vieraana kuluneen lukuvuoden aikana. Foorumeissa on ollut mukana kaikki esi- ja perusopetuksen pilotit ja mentorit.

Jos blogi aloitettiin kertomalla hieman haastavammasta työpäivästä, päätetään se sitten hieman paremmin onnistuneeseen lähivalmennuspäivään. Mikäli jotkut pitävät TVT-laitteiden käyttämistä osana opiskelua irrallisena puuhasteluna tai pelkkänä viihdykkeenä, olisin toivonut heidän tulevan tutustumaan opiskeluumme Lehtikankaan kakkosluokkalaisten kanssa. Aiheena oli aurinkokunta, josta oppilaat tekivät itsenäisesti 1-2 minuutin mittaisen videon. Videossa esiteltiin aurinkokunnan osat ja niiden ominaisuuksia.

160215_Olli_Kuva7

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin.

Olli

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *