Mentori Timo – Työn kohokohtia!

Mitä tein — missä, milloin, miksi… Jätän tällä kertaa päiväkirjatyylisen kirjoittamisen ja kerron muutamista työni kohokohdista.

Kajaanin Keskuskoulun 9.-luokkalaiset viettivät joulukuun 2015 lopussa tiedepäivää. Valittavana oli matka Oulun Tietomaahan tai koko päivän kestävät työpajat omassa koulussa. Suunnittelimme päivän tiedeopettajien kanssa. Etukäteen sovitun TVT:n osuus Tietomaassa kävijöillä oli ainoastaan muutaman kohteen kuvaaminen ja otosten jakaminen pilvipalvelun kautta. Toki paikanpäällä oli paljonkin TVT-ratkaisuilla tehtyjä oppimistilanteita.

Kouluun jääneillä oppilailla TVT-taitoja käytettiin monella tavalla. Muutaman tiedeopettajan ja itseni lisäksi 11 oppilasta jäi kouluun ja heillä päivän kesto oli oman lukujärjestyksen pituinen. Näin ollen ensimmäisellä tunnilla paikalla oli vain kaksi oppilasta. Aiheena oli Office 365:n pilvitallennuksen kokeileminen iPadilla. Toisellla tunnilla perehdyttiin molekyylimallintamiseen sivustolla www.molecular-networks.com. Kahdeksannelta luokalta tuttuja orgaanisia yhdisteitä piirrettiin pallotikku- ja viivakaavamuotoon. Pallotikkumallia käänneltiin  sormella kosketusnäytöltä tai hiiren avulla.

molmal Propanolin viivakaava- ja pallotikkumallinnus

Kolmas tunti vietettiin tähtitiede-elokuvan parissa. Elokuva käsitteli kuuauton suunnittelua ja sen käyttöä kuussa. Neljännellä tunnilla askarreltiin Platonin kappaleita ja työvaihekuvat työstettiin iMotionilla animaatioksi.

Päivän viimeisellä kaksoistunnilla laboroitiin kiivi-hedelmien kimpussa. Molekyylimallinnustyöskentelyn jatkoksi katsottiin aluksi molekyylimalin pallotikkuversio DNA:sta. Sitten erotettiin kiivistä DNA:ta laboratoriotyöskentelynä. Työvaiheet videoitiin tableteilla ja videot editoitiin seuraavana päivänä. Viimeisellä matematiikan tunnilla ennen jouluomaa sekä reissulaisten että koulussa opiskelleiden oppilaiden tuotokset katsottiin kaikissa matematiikan ryhmissä.

kiividna Lumihauteessa olevassa keitinlasissa on kiivisoseesta kemiallisesti erotettu vaalea DNA. Ote dokumentointifilmistä.

Toisena koulupäivänä kevätlukukauden alussa Keskuskouluun kuuluvan Kalevan koulun yläkoululaisten pienryhmän kanssa tutustuttiin älypuhelimen ja kamerahelikopterin väliseen radioliikenteeseen. Oppilaissa herätti suurta mielenkiintoa se, että kopteria pystyttiin ohjaamaan liu’uttamalla sormea älypuhelimen näytöllä. Jokainen sai kokeilla ja riemua lisäsi oman naaman näkyminen älypuhelimen näytöltä ylhäältä kopterista kuvattuna. Lopuksi lentovideot siirrettiin tietokoneelle ja ne katsottiin isolta älytaulun näytöltä. Kovan pakkasen ja kopterin tuulensietorajan vuoksi lennätys tehtiin pääkoulun isossa salissa.

kopteri Akku loppui – Onnellinen laskeutuminen katsomon penkille kuvauslennon jälkeen

Hauholan koulun joustavan perusopetuksen luokka (JoPO) teki some-videoa liittyen yhteishakuun. Yhteistyökumppaniksi oli saatu Yle Kajaani. Ylen edustaja oli tavannut jopolaiset aiemmin. Jo muutamaa päivää ennen saapumistani ohjaamaan toimintaa oppilaat haastattelivat koulun oppilaita omasta ryhmästään ja myös muiden luokkien kavereitaan. Kuvaukset tehtiin tablettien kameroilla. Kysymykset koskivat luonnollisesti oppilaiden hakuaikomuksia. Tiedostojen siirtäminen tabletilta toiselle oli kehittynyt  rutiininomaiseksi Air drop –yhteyttä käyttämällä. Oppillaat koostivat haastatteluklipit iMovien trailer-toiminnolla. Trailerit ajettiin elokuvatiedostoiksi ja sopivia kohtia leikattiin ja liitettiin muihin otoksiin iMovien varsinaisella elokuvatoiminnolla. Nämä muut otokset tehtiin paikallisten toisen asteen oppilaitosten rakennuksia ja opastekylttejä kuvaten.

Viimeistelyn haasteeksi tuli lopullisen videon pituus, koska maksimiaikarajaksi oli sovittu yksi minuutti. Videon viimeistelyasteelle ei neljässä tunnissa päästy. Jouduin poistumaan – ihan hyvän päiväsaldon jälkeen – mentoripalaveriin Keskuskoululle. Oppilaat jäivät avustajien ja opettajan kanssa jatkamaan töitään editoiden ja elokuvaan liittyvien äänien parissa. Linkitän valmiin tuotoksen tähän myöhemmin, kunhan homma on valmis.

traileri2 Trailerin luontia iMoviessa

Vielä – Kohokohtina mainittakoon myös viikottaiset mentoriporukan yhteissuunnittelutunnit torstai-iltapäivisin. Joka kerta on jotain uutta, mitä kaveri on kokeillut ja monia ongelmakohtia, joihin yhdessä usein miten löytyy ratkaisuvaihtoehtoja.

Tammiterkuin,

Timo

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *