Virtuaaliopetuksen päivät

Valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät 7. – 8.12.2015, Helsingin Messukeskus

Maanantai 7.12.2015

Herätys klo 3.00, koiran kanssa lenkille, kamppeet niskaan ja kohti lentokenttää. Puoli kuuden pintaan lähti lento kohti Helsinkiä. Tavarat hotellille ja suunnaksi Messukeskus.

Tilaisuuden avasi Aulis Pitkälä Opetushallituksesta. Hän puhui digitaalisuuden tulevaisuudesta sekä siitä, mitkä ovat koulun tämänhetkiset vahvuudet ja heikkoudet. Pitkälä kävi läpi hallituksen strategiaa, jolla Suomesta saataisiin modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa.

 

Avauksen jälkeen meille luennoi Anja Peltonen aiheesta Algoritmit ja keinoäly,  tarvitaanko ihmisyyttä. Hänen puheenvuoronsa oli ajatuksia herättävä. Tässä muutamia aiheita, jotka puhuttivat. Kasvatammeko me vai kasvattaako ympäristö lapsista brändiuskovaisia? Kasvavatko lapset siihen, että he pystyvät brändäämään itsensä? Mietin, mikä on ihmisen arvo itsessään, jos kaiken pohjana on henkilön itsestään tekemä kuva. Kuva, jolla ei välttämättä ole mitään yhteyttä siihen, millainen olet somen ulkopuolella. Vaan kuva, joka on tehty miellyttämään muita. Onko meillä tarve tehdä itsestämme viihdyttäviä ja näin peilata arvoamme tykkäämiseen, peukuttamiseen tai jakamiseen.

 
Vanhakantainen uskomus siitä, että ainakaan pankkitunnuksia ei saa antaa eteenpäin, elää vahvasti ainakin vielä meidän suvussa. 🙂 Vaikka emme anna tämänkaltaista informaatiota eteenpäin, niin millä maksamme maksuttomuuden. Anja Peltonen käytti hyvin esimerkkinä erilaisia somessa kiertäviä nettitestejä. Vaikka et luovuta mitään materialistista, niin lähtiessäsi mukaan hassun hauskoihin testeihin saatat huomaamattasi luovuttaa kaverilistasi tai tiedot, joita olet ladannut someen.  Ilmaisia palveluita ei ole olemassa, vaan maksat niistä käyttäjätiedoillasi.

 
Lisäksi jäin miettimään markkinointia ja se suuntaamista juuri lapsiin, tuleviin kuluttajiin. Tässä nostaisin esiin medialukutaidon. Ruutuaika minuuteissa vai ruutulaadun rajaaminen? Oppiiko lapsi paremmin kartoittamaan häntä ympäröivää tietotulvaa aikarajalla vai laaturajalla? Myös oma ajatukseni tästä on muuttunut viimeisten kuukausien aikana. Ennen olin aikaraja-tyyppi, mutta nykyisellään olen kääntynyt ruutulaadun-tyypiksi. Kun rajat siitä mitä tehdään on sovittu, niin terveen maalaisjärjen puitteissa meidän perheessä tabsukkaa saa käyttää enemmän kun 15 min. päivässä 🙂

151214_Emmi_01

Sitten siirryttiin työpajoihin, joita oli varattu maanantaille kaksi.

1. PEPE – Pelipedagogiikka

Aluksi meille kerrottiin siitä, mitä pelipedagogiikka on ja mitä se pitää sisällään. PEPE:n perusedellytyksenä on luoda prosesseista pelinomaisia. Pelillisyys vaatii tarinallisen kehyksen, johon sisällytetään oppilaiden erilaiset roolit. Tavoitteena tälle on oppiminen, motivointi ja OPS:n perusteet.

 
Tämän jälkeen pääsimme itse mukaan pelaamaan. Meille annettiin viitekehys, joka sisällä toimimme pienryhmissä. Tilassa oli muutama tehtävä piilotettuna QR-koodien taakse ja tavoitteena oli ratkaista tehtävät. Lisäksi ryhmä saattoi saada lisätehtävän tai peli sai uusia käänteitä. Päätehtävänä oli kuitenkin löytää osa, joka sai robotin liikenteeseen. Robotti on ainoa asia, joka voi pelastaa meidät myrkkykaasuilta. Osan löydyttyä robotti piti ohjata pois tilasta. Tämä työpaja oli parasta antia. Sain itse uusia ajatuksia ja uuden näkökulman siihen, kuinka opetuksen irrallisista osioista voitaisiin tehdä isompi kokonaisuus.

151214_Emmi_02

2. Tabletti pedagogisen ja oppilaskeskeisenä työvälineenä.

Linn Österås puhui siitä, kuinka tabletteja on mahdollista hyödyntää opetuksessa kokonaisvaltaisesti. Ohjelmat, joita kävimme pajassa läpi olivat jo ennestään tuttuja, mutta niiden hyödyntämiseen sain uusia ideoita. Lisäksi opimme iPadista toimintoja, joita en ole ennen tiennyt olevan. Pieniä vinkkejä, joilla työskentely voidaan tehdä helpommaksi ja tukea eritasoisia oppilaita.

151214_Emmi_03

Tiistai 8.12

Tiistaina heti aamusta suunnistimme Minervatorille, jossa varhaiskasvatuksen hankkeet esittäytyivät.

Leikkiagentit toimivat Vantaalla. Tavoitteena on lasten osallisuuden ja toimijuuden lisääminen, leikin laatu, esiopettajien taitojen paraneminen ja tvt-laitteiston käyttötaidon kasvattaminen. He olivat lähteneet liikkeelle siitä, että lasten leikit oli dokumentoitu ”leikkikansioksi”,  josta lapsi voi halutessaan katsoa vinkkejä omaan leikkiinsä. Nyt leikit ovat sähköisessä muodossa tableteilla ja  leikkejä oli kuvattu paljon. Esimerkkinä viimeisimmästä lapsilähtöisestä projektista oli Sibelius. He olivat lukeneet tarinaa Sibeliuksen elämästä ja tarinan edetessä he etsivät tietoa tabletteja hyödyntäen. Lapset olivat kuunnelleet musiikkiteoksia ja tehneet omia Sketch-a-song-sovellusta käyttäen. Kuvaamataidossa he työstivät Sibeliuksen muotokuvat. Lapsilähtöisen leikin rikastuttaminen ja leikin laadun havainnointi ovat tärkeässä osassa tätä projektia.

 

Molla-hanke tulee Turusta. Mollan pisteellä oli esittelyssä Mollan pelejä, joita myös me olemme esiopetuksessa käyttäneet. Mollan riimiparit, Mollan ABC sekä liikuntapeli, jossa tavoitteena on kerätä vuodenaikaan sopivia asioita. Pelaajan kuva heijastuu näytölle, jossa liikkuu erilaisia asioita ja esineitä. Hyppäämällä ja liikkumalla on mahdollista poimia asiat talteen. Mollan pisteessä puhuttiin enemmän sovelluksista ja oppimispeleistä kuin itse hankkeen etenemisestä.

151214_Emmi_04

Nappula-hanke Hämeenlinnasta oli paikalla hyvin kattavalla esityksellä. Esitys jäi kohdallani hieman lyhyeksi, mutta onneksi yhteydessä voidaan olla näin jälkeenpäin. Hankkeen tavoitteena on hyvien teknologiakäytänteiden sekä toimivien laite- ja ohjelmistoratkaisujen kartoitus esiopetukseen.

 
Erityisesti he painottivat sitä, että laitteita otettaisiin käyttöön. Sitä myötä tulee rohkeus tehdä ja innostus kokeilla. Hankkeen myötä Hämeenlinnassa on käynnistynyt myös ICT-veijaritoiminta, jossa kokeneemmat ja innokkaimmat tvt-laitteiston käyttäjät jakavat tietoja ja ohjaavat kollegoita. He painottivat myös kouluttautumisen tärkeyttä ja vertaistukea, sillä ilman osaamista on laitteita vaikea hyödyntää tehokkaasti. Tvt-laitteisto mahdollistaa yksilöllisen ja monimuotoisen oppimisen niin yksin kuin pienryhmissä. ”TVT:n käyttö esiopetuksessa ei ole itseisarvo, vaan oiva lisä ja innostaja opetukseen ja oppimiseen.”

 

Jyväskylän eHipsu-hanke olikin jo meille ennestään tuttu. Kävimme jo syksyllä tutustumassa tähän hankkeeseen. Tavoitteena on edistää lasten interaktiivista ja yhteisöllistä oppimista sekä tarjota tasapuolinen mahdollisuus siihen, että esiopetusikäiset voivat tutustua tietotekniikkaan. Hanke on lisännyt kasvattajien ammattitaitoa ja tarjonnut lisää pedagogisia sisältöjä. Lasten keskinäinen vuorovaikutus on lisääntynyt. Ryhmät ovat saaneet uusia oppimiskokemuksia. Hanke on tuonut uusia sisältöjä ja mahdollisuuksia esiopetukseen. Myös Jyväskylässä toiminta on lapsilähtöistä ja yhä lisääntyvissä määrin ideat tekemiseen tulevat lapsilta itseltään. Toinen hankkeen koordinaattoreista oli kysynyt eskareilta, mitä tarkoittaa digitalisaatio? Vastaus oli, että se on italianpata ilman herneitä. 🙂

 

Kaffetauolla oli mahdollisuus tutustua Playful Learning Centeriin Kristiina Kumpulaisen johdolla. Tämä on Helsingin yliopiston yhteyteen perustettu keskus, joka tarjoaa innovatiivisen toimintaympäristön leikin ja pelin tutkimiselle. Tila oli hieno ja uskon, että se tempaisee lapset mukaan leikin pyörteisiin. Värit, kuviot, materiaalit ja tasovaihtelut tekevät tilasta mielenkiintoisen.

151214_Emmi_05

Kokonaisuudessaan valtakunnalliset virtuaaliopetuksen päivät oli onnistunut reissu. Olimme mukana seitsemän opettajan kokoonpanolla ja luulen, että jokainen meistä sai jotain uutta omaan työhön. Lisäksi oli hienoa huomata, että olemme tehneet paljon työtä jo nyt täällä Kajaanissa. Vaikka hanketta on takana vasta reilu neljä kuukautta, niin tvt-laitteiston sitominen opetukseen ja esiopetuksessa päivän muihin toimintoihin, on lähtenyt liikenteeseen hyvin. Oli mukava tavata myös muita opettajia ja kasvattajia, jotka työskentelevät samojen asioiden parissa. Verkostoituminen on aloitettu ja pientä suunnitelmaa yhteisille kokoontumisajoille on tehty.

Hyviä pöhinöitä!

Emmi

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *