Mentori Timon touhuja lokakuulta joulukuulle

Lokakuun viimeisellä viikolla kävin viikon jakson Otanmäen koulussa. Neljäsluokkalaisten vesiteema sai päätöksensä olomuodonmuutoksista tehdyn videon merkeissä. Ipadillä kuvattiin jääpalasta vesihöyryksi muuttuminen sekä videotoiminnolla että timelapse-tyyppisesti iMotion-sovelluksella.

Kotitaloudessa kokeiltiin videoreseptin tekemistä. 7.-luokkalaisten kolmoistunnin viimeinen puoli tuntia jätettiin tabletilla kuvattujen videoiden ja kuvien editointiin iMoviella.

Muutama opettaja oli kiinnostunut tekemään linkkilistan usein käyttämiinsä nettiosoitteisiin. Ne tehtiin Word-onlinella Office 365:ssä. Linkkilistan seuraajille osoite lyhennettiin bit.ly-palvelussa helposti muistettavaan muotoon bit.ly/opettajan_nimi_linkit.

Kielten tunneilla kokeiltiin hyvällä menestymisellä sanastoharjoittelua ja niiden luomista Quizlet.com:ssa.

Kuvataiteessa 7.-luokilla tehtiin animaatioita. Työskentely suoritettiin 2-3 oppilaan ryhmissä. Animaatiot kuvattiin ja käännettiin suoraan videoiksi iMotion-sovellusella. Opettaja keräsi videot talteen Youtubeen. Työstä on kerrottu lisää _Yläkoulun projekteja_-sivulla.

Marraskuussa työni jatkui Hauholan koulussa viikon verran. Sisällöltään päivät eivät poikenneet edellisestä Otanmäen viikosta muuta kuin sen verran, että äidinkielessä kokeiltiin Office 365-oppilastunnuksia odotellessa Padlet.com-ryhmätyöalustaa. Palvelu toimi mukavasti, mutta välillä iPadit eivät reagoineet kuvanlisäämistoimintoja käytettäessä. Viikon viimeisenä päivänä oppilastunnukset saapuivat, mutta ne ehdittiin ottaa käyttöön vain yhdelle ryhmälle.

Marraskuun kolme viimeistä viikkoa vietin jälleen Lyseolla. Koulun kaikille oppilaille aktivoitiin lokakuussa Office 365 -tunnukset, joten kyseisen toimintaympäristön sujuvuutta voitiin kokeilla useilla tunneilla. Oppilaat tekivät esimerkiksi tiivistelmiä ja jakoivat niitä toisilleen ja opettajalle sekä One Note:lla että Word Onlinella. Muutamat opettajat kokivat One Noten hyvänä mahdollisuutena, joka mahdollistaa oppilaiden yksilö- ja ryhmätyön seuraamisen reaaliajassa aukomatta erikseen mitään sähköpostiviestejä tai liitetiedostoja. Kunkin oppilaan työhön pääsee selailemalla näkymän välilehtiä.

Teknisessä työssä perehdyttiin työvaiheiden kuvaamiseen tableteilla ja kuvien siirtämiseen One Driveen oppilaan omilla tunnuksilla. Myös kuvien jakamista opettajalle harjoiteltiin. Oppilaiden omien laitteiden käyttöön suotiin mahdollisuus.

Muutamat 7. luokat tekivät kemiassa työraportin videoiden iPadillä ja editoivat videot iMoviella. Kullakin oppilasryhmällä oli aiheena jokin erotusmenetelmä.

20151117_122329

 

 

 

 

’Kuparisulfaattiliuoksen haihdutus’-ryhmä dokumentointityössään

 

’Uutto- ja imusuodatusryhmän’ tuotos:

Joillain 7. luokilla oli fysiikassa aiheena valo ja edelleen kuvan muodostuminen linsseillä varjostimelle. Oppilaan matkapuhelimen taskulampputoiminto osoittautui verrattomaksi keinoksi tuoda tarvittava valonlähde työskentelyyn. Oppilailla oli tehtävänä kuvata noin seitsemän sekunnin video, jossa näkyi kuvan tarkentuminen varjostimelle, kun esinettä siirrettiin sopivalle kohdalle linssiin nähden. Linssin muodostaman kuvan teoriaosuutta tarkasteltiin www.geogebra.fi -sivustolla.
20151127_102812 20151127_114414

 

 

Linssin muodostama kuva varjostimella ja linssifysiikkaa simuloituna

Marraskuun viimeisenä päivänä jatkoin töitäni Keskuskoulussa, jossa touhuilen jouluun asti. Oppilastunnusten aktivointi piti kiireisenä ja monet ryhmät saivat aloitettua työnsä muun muassa Office 365:n One Notessa.

Nyt kun on panostettu laitehankintoihin ja pedagogiseen opastukseen, sekä ala- että yläkoululaiset tekevät samoja asioita vain pienillä painotuseroilla. Tästä esimerkkinä animaatioiden luominen eri tarkoituksiin.  Uuden opetussuunnitelman myötä oppilaiden taitotasot muuttuvat ikätasojen mukaisiksi, mutta muutos lienee melko hidas. Toivottavasti vuoden tai parin kuluttua esimerkiksi kemian opettaja voi luottaa siihen, että alakoulusta tuleva oppilas osaa tuottaa esimerkiksi animaation, jossa kalium-atomi luovuttaa elektronin fluori-atomille niin, että tvt-laite on työkalu, jota ei tiedetunnilla juuri tarvitse opiskella, vaan opiskeltava aine saa päähuomion — Kyllä luonnontieteiden mallinnusmahdollisuudet ovat kohentuneet merkittävästi.

Lopuksi; Välillä mietin, että kaiken TVT-touhun vastapainoksi olisi hyvä pitää kouluilla uusavuttomuuden torjuntapäiviä – ei muuta kuin sähköt pois, kännykät kotiin, nuotio metsään, potunkuorintaan, leikkaamaan lihat, keittämään ja paistamaan. Tai no… ehkä siitäkin pitäisi tehdä video 🙂
nuotio

 

 

 

Kajaanin lyseolaisten tikkupullan ja makkaran paistoa Vimpelinlammen laavulla

 

Hyvää joulunaikaa!
Timo-mentori

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *