Jukka mentorin lokakuu ja marraskuu

Kätönlahden koulun jälkeen suunta oli Kuluntalahden kouluun.

1. luokalla tutustuimme iPadin käyttöön mentoripadeillä. Opettelimme ottamaan valokuvia ja pitämään iPadiä oikeinpäin valokuvatessa. Oppilaat kuvasivat opetelluilla kirjaimilla alkavia esineitä ja asioita sekä esittivät tuotoksensa luokalle dokumenttikameran avulla. Huomaamattaan kaikki oppilaat saivat myös esiintymiskokemusta.

2. luokkalaiset olivat harjoitelleet näytelmiä etukäteen. Opeteltuaan iPadillä kuvaamista, he kuvasivat näytelmät ja editoivat ne iMoviella.

3. luokan englannin ryhmät tutustuivat Quizletiin ja harjoittelivat innokkaasti englannin sanoja ja myös lausumaan niitä. He olivat myös kuvanneet videoita ennakkoon ja ne editoitiin tietokoneella Elokuvat-työkalua käyttäen.

4. luokkalaiset olivat tehneet näytelmiä koulun säännöistä. Nekin kuvattiin ja editoitiin iPadillä pienen harjoittelun jälkeen.

5. luokka oli myös kuvannut videoita etukäteen. Aiheena oli harrastukset. Videot siirrettiin tietokoneelle ja editoitiin Elokuva-työkalulla.

6. luokkalaiset olivat tehneet tervehdyksiä töihin palaavalle opettajalleen. Tervehdykset kuvattiin iPadillä ja editoitiin iMoviella. Kuluntalahden oppilailla ja opettajilla oli mukava asenne mentorityöhön ja työskentely sujui hyvässä hengessä. Kuluntalahden koulussa on atk-luokka, jossa on n. 10 tietokonetta. Tabletteja ja kannettavia on koulussa yksi molempia. Langaton verkko toimii vain toisessa päässä koulua.

Marraskuun alkuun olimme Olli-mentorin kanssa Vuolijoella.

3.-4. luokkalaiset tekivät Poppletilla ajatuskartat maatilan elämään liittyvistä aiheista ja kokosivat niiden pohjalta Keynote-esitykset Pedanetiin laitettavaksi.

151130_Jukka_01

5.-6. luokkalaisten kanssa otettiin käyttöön O365-tunnukset. Sen jälkeen oppilaat tekivät pareittain PowerPoint-esitykset yllin aiheista. Vuolijoella on iPadeja runsaasti oppilasmäärään nähden ja niitä myös käytetään innokkaasti opetuksen tukena.

Nakertajan koulu

Ekaluokkalaisten kanssa opettelimme iPadien käyttöä ja kuvasimme tutuilla kirjaimilla alkavia esineitä ja asioita esittäen ne myös muille oppilaille. Koodausta harjoittelimme BeeBot-ohjelmalla.

151130_Jukka_02

Shadow Puppet Edulla teimme esityksiä käsitellyistä aiheista esim. puut ja karhu. Oppilaat kuvasivat valokuvia aiheista ja nauhoittivat sitten selostuksen kuvien päälle.

2. luokkien kanssa opeteltiin iPadin käyttöä kuvaten esityksiä ja editoiden niitä iMoviella.

3.-6. luokkalaisten kanssa otettiin käyttöön O365-tunnukset ja opeteltiin ohjelmiston käyttöä sähköpostin, Wordin ja PowerPointin avulla. OneDrive tuli tottakai myös tutuksi.

Kätönlahti

Palasin kierroksen lopuksi Kätönlahden kouluun. Täälläkin pääosassa oli O365-tunnusten käyttöönotto ja ohjelmiston harjoittelu.

Neljä kuudetta luokkaa tekivät myös heti tunnusten käyttöönoton ja ohjelmiston harjoittelun jälkeen yhdessä ryhmätyöt Afrikasta. Esitysten teossa he käyttivät monenlaisia välineitä ja lopuksi esitykset koottiin PowerPointilla. Nämä esitykset sitten esitettiin muille ryhmille. Oli hienoa nähdä usean luokan oppilaiden tekevän innoissaan yhteistyötä päämäärän saavuttamiseksi.

151130_Jukka_03

Yhteenveto

Tällainen työ avartaa silmiä näkemään miten erilaisessa asemassa samankin kaupungin koulut ovat digitaalisten oppimisvälineiden sekä tilojen suhteen. Langatonta verkkoa ei joka koulussa ole tai se toimii vain osassa koulua. Sama tilanne on myös esitysvälineiden suhteen. Onneksi oppilaat ja opettajat ovat innolla mukana uutta oppimassa.

O365 on otettu käyttöön jo useassa koulussa. Ohjelmiston käyttöönotossa on ollut pieniä hankaluuksia, mutta aina niistä on selvitty KamIT:n ansiokkaalla avustuksella.

Oppilaat ovat ottaneet uuden työvälineen innokkaasti vastaan ja jo käyttöönottoa seuraavana aamuna usea oppilas on tullut kertomaan kokeilleensa ohjelmistoa illalla kotonakin. Hienoa!

Mielestäni O365 toimii hyvin oppilaiden työkaluna.

Jukka-mentori

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *