Annen blogi: Ohjelmointia, sadutusta, O365, …

Edellisen blogini kirjoittamisen jälkeen siirryin Teppanan koululle. Siellä varauslukujärjestys täyttyi nopeasti ja mentorointi lähti mukavasti käyntiin. Koulun tietokoneluokka oli varattu koko mentorointijakson ajaksi lähivalmennustunteja varten. Sopivasti juuri ennen Teppanaan siirtymistäni saimme käyttöömme loputkin mentoripädit. Käytössäni on kymmenen iPadia, joille on asennettu ohjelmat, jotka itse koen pedagogisesti järkeviksi oppimisessa. Kiitos Pasi ja Teemu roudaamisavusta. Lebalaukku ei ihan pyörän tarakalla kulje paikasta toiseen!

Teppanan jälkeen palasin Lohtajalle tuttuun kouluun. Tuntui kuin kotiin olisi tullut. Ensimmäisenä päivänä mentoroin entisessä ”omassa” luokassani. Huomasin, kuinka rentouttavaa on, kun jokaiselle oppilaalle on nimi ja heidät tuntee muutenkin hyvin. Ensimmäiselle mentorointiviikolle sattui alkuopetuksen uintiviikko. Varauskalenterini vapaat tunnit hyödynsimme niin, että opastin koulunkäyntiavustajille iPadien pedagogista käyttöä. He saivat juuri läksykerhon käyttöön kaksi iPadia ja laite oli useimmille vieras. Avustajilla on upeita ideoita oppimisen tukemiseen! Lohtajan jälkeen palasin Keskuskoululle. Ensimmäiset päivät olin Kalevan koulun harjaantumisopetuksen ala- ja keskiluokissa.

Uudessa opetussuunnitelmassa koulun arkeen tulee ohjelmointi. Se on mietityttänyt opettajia.  Olemme koodanneet useimpien luokkien kanssa jollakin tavalla. iPadille on saatavilla monia alakouluun sopivia ohjelmia. (Bee-Bot, Scratch Jr ovat hyviä aloittelijoille.) Lisäksi olemme hyödyntäneet Koodaustunti -sivustoa. Sieltä löytyy hyvää materiaalia tuntikäyttöön. Taitaville oppilaille tekemistä riittää Code combat -sivustolla, jossa koodaamaan opitaan pelaamalla. On ollut ilo huomata opettajien innostuvan ohjelmoinnista. Ohjelmoinnin ja koodauksen tulemisesta kouluun on tehty turhankin iso juttu. Loogista ajattelua on opettu koulussa aina. (Blogin loppupuolella on muutama ajatus sopivista appseista.)

151124_Anne_KoodausParhaillaan on menossa Koodiaapinen MOOC, jossa noin 2600 opettajaa tutustuu ohjelmointiin. Jos koodaamisen opetteleminen kiinnostaa, tämä ilmainen verkkokurssi järjestetään keväällä uudestaan. Suosittelen osallistumista!

Alkuopetuksessa innostuimme digitaalisesta tarinankerronnasta! Kuvasimme oppilaiden kanssa pehmolelujen seikkailuja koulussa ja koulun pihalla. Harjoittelimme myös kuvien editointia ja rajasimme tarvittaessa kuvia Kuvat-appsilla. Sadutimme tarinat Shadow Puppet Edun avulla. Ohjelmaan valitaan sopivat kuvat, joihin kerrotaan tarina puhumalla. Työskentelimme yhdessä parin kanssa. Ohjelma tallentaa tehokkasti myös taustaäänet. Rauhallisen työskentelypaikan löytäminen jokaiselle parille oli haastavaa. Oman äänen kuuleminen  tallenteelta töiden esitysvaiheessa oli jännittävää.

 

Shadow Puppet Edu on vallan mainio ohjelma. Siihen voi enimmillään valita 100 kuvaa ja esityksen kesto voi olla 30 min. Ohjelmassa on tarjolla mm. Nasan kuvia. Äänen lisäksi esitykseen voi lisätä tekstiä, taustamusiikkia ja erilaisia tehosteita. Ehdottomasti tutustumisen ja käyttöön ottamisen arvoinen ohjelma!

151124_Anne_Pehmolelut_koulussa

Kakkosluokkalaiset harjoittelivat sujuvaa kirjoittamista. He kirjoittivat parityönä tarinoita pehmolelujensa seikkailuista. Tälläkin kertaa kuvasimme ensin leluja eri puolilla koulua. Harjoittelimme myös kuvien muokkaamista ja liittämistä tekstiin. (Kamera, Pages).

151124_Anne_Tarina

Miellekarttoja (Popplet) hyödynsimme monella tavalla. Kokosimme tietoa erilaisista Yllin aiheista. Kalevan koulun keskiluokassa pohdimme hyvää elämää biologiassa ja suunnittelimme terveellistä aamupalaa kotitalouden tunnin alussa.

151124_Anne_Kotsa_aamupala

Elokuvia (iMovie) hyödynsimme luokan sääntöjen tekemisessä. Keräsimme ajatuksia aluksi miellekartan avulla. Valitsimme ryhmille aiheet, joita he kuvasivat. Kuvaamisen jälkeen katsoimme elokuvat ja keskustelimme luokan säännöistä sekä toisten huomioon ottamisesta. iMoviella teimme myös uutisen, tietoiskun ja mainoksen sekä kekristä että  Halloweenista. Lisäksi kuvasimme jännitys- tai kauhuteemaisia elokuvia. Näiden tekemisessä apuna oli ennalta tehty kuvakäsikirjoitus, jonka pohjalta oli hyvä lähteä kuvaamaan kohtauksittain. Instagramissamme on pieni pätkä elokuvasta Kauhupenaali Teppanassa.

151124_Anne_Luokan_saannot

Keskuskoulu on parhaillaan ottamassa Office 365 -tunnuksia oppilaskäyttöön. Aluksi olin enemmänkin teknisenä kuin pedagogisena tukena salasanojen vaihtamisessa ja turvakysymysten asettamisessa. Tunnusten käyttöönoton jälkeen tutustuimme uuteen työskentely-ympäristöön ja pilvipalvelun ideaan. Teimme tehokkaasti töitä oppilaille ennestään tutuilla Word- ja Power Point -ohjelmilla. Teemoina mm. Pohjoismaiden ilmasto ja kasvillisuusvyöhykkeet sekä joulutarinoiden kirjoittaminen.

151124_Anne_O365Office 365:n käyttöönotto mahdollistaa uudenlaisen jakamisen kulttuurin kouluilla. Vinkkinä kerron, että Lohtajan koululle on tehty Sivustoille yhteinen Opetusmateriaalit-osio, jossa opettajat jakavat tekemäänsä materiaalia toisille. Koululla on sovittu tavoitteeksi, että jokainen laittaa vähintään yhden jutun jakoon syyslukukaudella ja yhden kevätlukukaudella. Yhdellä nelosluokalla on ollut syksystä asti Class Notebook päivittäisenä työskentelyalustana. Tälle luokalle otimme O365-tunnukset käyttöön jo toukokuussa ja heillä on 1:1 iPadit. Alkuopetuksen opettajat hyödyntävät OneNotea yhteisenä suunnittelualustana.

Meiltä mentoreilta pyydetään aina välillä listausta ohjelmista, joita kannattaa käyttää. Itse vierastan ajatusta sellaisen tekemisestä. Appseja tulee ja menee. Ominaisuudet saattavat muuttua yllättäen päivitysten myötä. Luokat ja ryhmät ovat erilaisia, opettajat ovat erilaisia. Mieluummin kannattaa itse miettiä, mitä haluaa opettaa ja mennä sovelluskauppaan. Siellä voi kokeilla erilaisia hakusanoja myös muilla kielillä kuin suomeksi ja tutkailla hakutuloksista, mikä olisi omalle opetusryhmälle sopivin ohjelma. Vinkkejä ohjelmista saat myös näistä mentoriblogeistamme. Lisäksi Instagram-tilillämme mainitsemme ohjelmia, joilla olemme kuvissa olevia juttuja toteuttaneet. Koodaus-kuvassa on vinkiksi muutamia ohjelmointiin liittyviä appseja, jotka tällä hetkellä ovat mentoripädeilläni.

151124_Anne_Koodaus_02

Lopuksi vielä pieni vinkki, joka voi helpottaa ilmaisten, mainoksia näyttävien appsien käyttöä. Jos työskentelyssä ei tarvita nettiä, kannattaa kytkeä asetuksista lentokonetila päälle ennen ohjelman avaamista. Tällä asetuksella mainoksia ei yleensä näytetä.

Jatkan Keskuskoululla vielä muutaman viikon. Vuoden viimeisellä kokonaisella viikolla siirryn mentoroimaan Teppanaan.

Anne

 

 

Taustatietoa Teppanan koulusta:
Teppanan koulun luokkien tietotekninen varustustaso vaihtelee paljon, muutamassa luokassa on älytaulu, joissakin luokissa on dokumenttikamera ja tykki, joissakin luokissa opettajalla on käytössä tietokone. Opettajainhuoneessa on yhteiskäytössä yksi tietokone. Opettajilla ei ole henkilökohtaisia laitteita. Koululla ei ole yhtään tablettia. Syksyllä koulun heikohko langaton verkko toimi opettajainhuoneen seutuvilla, mutta verkon salasana ei ollut henkilökunnan tiedossa. Tukiasemat tarvittiin kuitenkin toiselle koululle, joten mentorointijakson aluksi KamITin Esa viritteli langattoman verkon toimimaan tietokoneluokassa. Iso kiitos KamITin väelle ja helpdeskille! Apua saa aina, kun sitä tarvitsee. Mentorille oli terveellistä olla välillä paikassa, jossa langaton verkko ei toimi joka puolella ja jossa laitteitakin on vaihtelevasti käytössä.

Taustatiedot Lohtajan koulusta  ja Keskuskoulusta  olen kirjoitellut aiempiin blogeihini.

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *