Syksyn antia eskarista

Kalenteri täyttyy joten työlle on kysyntää. Myös varhaiskasvatuksen puolella digiloikka on edennyt  askelmerkkejä pidemmälle. Olemme jo ponnistusvaiheessa. Henkilökunnan kiinnostus on lisääntynyt ja Omppu alkaa tarttua jo useamman käteen, pysyvästi. Moni on kuitenkin harmitellut ääneen puutteellisia tvt-taitoja, joten olemme Riikan kanssa päättäneet ohjata myös muuta henkilökuntaa. Näin varmistetaan, että oppiminen ja tvt-laitteiston käyttäminen jatkuu myös tämän lukuvuoden jälkeen. Tällä hetkellä ohjaukset ovat yksikkökohtaisia, lähinnä yksilö- tai ryhmäohjauksia. Ajatus olisi, että ensi kevään aikana pystytään järjestämään myös teemoitettuja ohjauksia.

Seuraavassa joitakin kokonaisuuksia esiopetuksen puolelta:

QR-koodit liikunnassa: Olin tehnyt Ompun Keynotes-ohjelmalla esityksen QR-koodeista, joiden takaa löytyi eri eläimiä. Eskari otti Ompun, tuli lukemaan QR Readerilla koodin ja hänen täytyi liikkua tämän eläimen tavoin. Tämän jälkeen lapset tekivät pareittain QR-koodit, joiden taakse kätkeytyi jokin eläin. Eskarit ohjasivat toisiaan ja antoivat tehtävän: liiku/ääntele/esitä eläintä/olentoa… Samalla kun kävimme läpi kuva laittamista QR-koodin taakse, puhuimme tekijänoikeuksista. Käytiin läpi sitä, että jokaisen tulee saada kunnia omasta työstään. Aika pian lapset itse heittivät ajatuksen, ettei heidänkään tavaroita ja leluja saa lainata ilman lupaa.

Videointi sadun pohjalta: Eskarit olivat lukeneet tarinaa Urheasta Possusta, jonka innoittamana lapset näyttelivät tarinaa. Osa näytteli, osa kuvasi ja osa toimi järjestelytoimikunnassa. Tarkoituksena on, että seuraavalla kerralla teemme otoksista elokuvan ja eskarit oppivat myös iMovien käyttöä.

Puppetpals ja pelitestaus: Teimme pienissä ryhmissä (2-3 lasta) Puppetpals esityksiä. Hieman hankalaa päiväkodeissa on hiljaisen tilan löytyminen, jotta jokainen saa tehdä oman esityksensä rauhassa. Malttia ja yritystä, niin esitykset tulivat tehtyä ja vieläpä aivan kiitettävin arvosanoin. Lopuksi laitoimme pelipisteitä, joissa eskarit testasivat seuraavia: Bird up!, Pepi Garage, Ekapeli ja piirustusohjelma (Drawing).

Animaatiot: Esikoululaiset olivat tehneet hiilityöt aiheesta Linnanrauniot. Lisäksi he olivat kehitelleet hahmoja, jotka liittyisivät linnaan. Tämän jälkeen lapset olivat saduttaneet valmiit työt.

-iMotion: kuvasimme animaatiot, joissa lapset liikuttivat hahmojaan ja kuvasivat ne kohtaus kerrallaan

-iMovie: animaation muokkaus, epäonnistuneiden kuvien poistaminen, kohtausten lisääminen (monistaminen), sadun äänittäminen

Osalle sadun kertominen nauhalle onnistu opettajajohtoisesti, mutta osa lapsista poikkesi hieman käsikirjoituksesta ja sadutti oman animaationsa uudelleen sen mukaan kuin mitä he olivat kuvanneet. Hienoja esityksiä olivat ja jokainen oli taas omannäköinen teos.

Kajaanin matkailujulisteet: Eskarit olivat käyneet luontoretkellä, sekä kaupunkikävelyllä Renforsin lenkkiä kiertäen. Omppu-laitteet olivat olleet mukana ja oppilaat olivat ottaneet kuvia reitin varrelta löytyneistä kohteista.

-Pic Collage: lapset valitsivat kuvia (2/lapsi) ja asettelivat ne haluamaansa järjestykseen. Halutessaan sai leikata osan kuvasta ja liittää toiseen. Juliste otsikoitiin ja lopuksi katsottiin kaikkien julisteet. Viimeisenä tehtävänä yritettiin keksiä, mistä mikäkin kuva on otettu.

Lego-leffat: Esikoululaiset jakautuivat pienryhmiin joissa tekivät esityksiä Lego Movie Makerilla. Aluksi lasten oli hankala hahmottaa, kuinka monesta peräkkäin otetusta kuvasta voi tulla jotakin joka sisältää liikettä. Animaation työstäminen vaatii aikaa ja keskittymistä. Osalle lapsista oli hieman hankalaa keskittyä kuvien ottamiseen, koska konkreettisesti lopputulos ei ollut nähtävillä. Eskareilla oli myös omat äänitehosteet ja he olivat kovin harmissaan kun tunteella tehdyt räjähdykset ja kiihdytysäänet eivät päässeet nauhalle.

151102_Emmi_1

Lukuvuoden alku on ollut kasvattava myös mentorille itselleen. Vaikka sosiaalinen media ja älylaitteiden tuomat mahdollisuudet ovat olleet selkeä osa vapaa-aikaa, niin en aikaisemmin osannut ajatella yhdistäväni niitä näin tiivisti työhöni. Omat lapseni toimivat äidille pelitestaajina ja heidän kautta saan välittömän palautteen siitä mikä toimii ja mikä ei. Meillä älylaitteet ovat olleet osana kuntoutusta ja toimineet hyvänä mittarina tiettyjen osa-alueiden kehittymistä seurattaessa. Näitä kotona hyväksi havaittuja sovelluksia on helppo ottaa osaksi mentorointia. Henkilökohtaisena haasteena pidän sitä, että sähköisessä muodossa tavaraa on saatavana paljon, joten jokaiselle sieltä myös pitäisi jotakin löytyä.

151102_Emmi_2

Tämän syksyn aikana kaksi asiaa on vetänyt minut mukaansa. Ensimmäinen on Twitter. Aikaisemmin ajattelin, ettei se ole minua varten ja koko layout vaikutti sekavalta vanhaan tuttuun Facebookkiin verrattuna. Arvelin kuitenkin antaa mahdollisuuden ja Twitter imaisi minut mukaansa. Koska korkkaus on vielä tuore, en ole lähtenyt liikkumaan kovin kauas omilta tonteilta. Enemmän otan kuin annan, mutta koko ajan liikkuvampaan suuntaan pyritään. Toinen on Minecraft. Kaikille jotka minua enemmän tuntevat täytyy toistaa, kyllä juurikin Minecraft. Pelaaminen on aikaisemmin ollut aika satunnaista. Välillä olen koukuttanut itseni somessa pinnalla oleviin ajanvietepeleihin, mutta vieroitus niistä on onnistunut suhteellisen kivuttomasti. Vaikkakin HeyDay!:n kerittävät lampaat ja lypsettävät lehmät ovat huutaneet perääni, niin kuitenkin olen pystynyt niistä luopumaan. Ajatus Minecraftin kokeilemisesta lähti eräästä eskariryhmästä. Eskari tuli kysymään, että onko minulla ”se zombi- peli” Ompussa. Eihän minulla ollut, mutta sen verran perheemme 11-vuotias miesvahvuus oli kyseistä peliä vinguttanut, että tiesin mistä on kyse. Kotosalla kokeilin peliä ja se vei mukanaan. Nyt nakuttelen silloin tällöin Pocket Editionia ja päästän sisäisen arkkitehtini valloilleen. Tarkoitus on kokeilla jonkin eskariporukan kanssa Linna-projektin laajentamista myös pelimaailmaan.

151102_Emmi_3

 

 

 

 

 

 

 

 

Työiloa!

Emmi

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *