Mentori Timon toimia syys-lokakuussa

Maanantaina 7.9. lompsin kahdeksi viikoksi Hauholan kouluun – yhteen Kajaanin neljästä yläkoulusta. Office 365:n käyttöönotto oli päivän teema opettajien YS-tunnilla. Kaikki eivät päässeet kirjautumaan järjestelmään tai kokivat osaamisensa puutteelliseksi perusasioita kohtaan. Pitkin viikkoa jelppailin järjestelmän käyttöönotossa ja kerroin mistä toimintaympäristössä on kyse.

8.-luokan valinnaisessa kuvataiteessa oli aiheena piirros- ja muovailuvaha-animaatio. Suurin osa oppilaista käytti omaa laitettaan kamerana. Siistin animaation edellytys on kameran paikallaan pysyminen. Kameratelineiden järjestäminen sai oppilaat innovoiviksi.

kameratelineitä

kameratelineitä

20150910_092212

Joustavan perusopetuksen ryhmä (JoPO) oli saanut iPad-tabletit käyttöönsä. Oppilastunnukset Office 365 -ympäristöön vielä puuttuivat. Tarvittiin jokin paikka, jonne työt voitiin siirtää turvaan, koska laitteita ainakin aluksi käytettäisiin muissakin ryhmissä. Ratkaisuksi valittiin Googlen Drive. Äidinkielessä harjoiteltiin lyhyttä haastattelua Quick Voice- ja iMovie-sovelluksilla. Ryhmän opiskeluun kuuluu työpajatoimintaa. Muun koulun ollessa liikuntailtapäivässä JoPOlaiset huolsivat mopoja seurakunnan moottoripajalla. Muutamat oppilaat eivät osallistuneet huoltotoimiin, vaan kuvasivat niistä iPadeilla kuvia ja videoita ja tallensivat Sports-tracker.com karttasovelluksella kuljetun reitin. Koko ryhmä työsti reilun oppitunnin verran iPadin Keynote-esitysgrafiikkaohjelmalla pajapäiväesitystä seuraavalla viikolla. iMovie-sovellusta käytettiin videoiden hiontaan. Esityksistä tulee tosi havainnollistavia, kun osassa dioja on tekstin ja kuvien ohessa myös videoita upotettuina.

Valinnaisen fysiikkaa ja kemiaa sisältävän tiedekurssin laboratoriotöitä varten tein opettajan kanssa toimintaympäristön JoPO-luokan tapaan Google Driveen. Lisäksi teimme laboratoriotöiden dokumentointiin älypuhelimilla ja tableteilla toimivan tallennus- ja suoralähetyspalvelun http://www.bambuser.com/channel/tvhauhola.

Hauholan kaksiviikkoisen jakson jälkeen oli aika tutustua kolme viikkoa Kajaanin Lyseoon – paikallinen yläkoulu sekin ja vielä suurin sellainen. Koulun laitetilanne oli karu. Kaksi ATK-luokkaa, joissa tilanpuutteen vuoksi pidettiin sellaisiakin tunteja, joissa koneiden käyttö ei ollut jatkuvasti välttämätöntä. Silloin minuun iski tarpeettomuuden tunne; Ei juuri lähivalmennusvarauksia, ei laitteita, ei langatonta verkkoa, sarja kannettavia tietokoneita käyttöön ottamatta. Kaksi ensimmäistä päivää meni laitetoimitusaikatauluja selvitellessä ja muutamien oppituntien yhteissuunnittelussa. Sain sarjan omaan mentorointityöhöni tarkoitettuja tabletteja viikon puolivälissä ja jo seuraavana päivänä koulun tabletitkin saapuivat. Kannettavat koneetkin valmistuivat käyttökuntoon. Reilussa viikossa mobiililaitteiden määrä nousi nollasta lähelle viittäkymmentä. Laitteiden sisäänajotyöt opetusryhmien kanssa ja tilapäiseksi pystytetyn langattoman verkon toimimishaasteet pitivät kiireisenä. Olinko Lyseolla tähän asti työnkuvani mukainen  pedagoginen tuki? Kovin minimaalisesti – teknistä tukea oli suurin osa työstäni. Suhtauduin asiaan tilannehaasteella ja oletin, että käynnistyskankeuksien jälkeen työn luonne muuttuu enemmän opetuksellisten mahdollisuuksien ohjaamiseen. Näin kävikin, mutta vielä oli yksi puuduttava työrupeama – oppilastunnukset kaikille Lyseon luokille. Se tehtiin kolmessa päivässä, tahdilla kaksi luokkaa per oppitunti.

Kotitalousopettaja innostui bambuser.com:n suomista mahdollisuuksista. Nettivideoreseptimahdollisuuden lisäksi oivallettiin, että sovellusta saattoi käyttää myös liikkuvana dokumenttikamerana.

Quizlet.com:n suomat monipuoliset sanastoharjoitusmahdollisuudet saivat suuren suosion kieltenopettajien keskuudessa. Palvelu tekee sanoista, jotka on syötetty kahdella kielellä, viisi erilaista sanojen opetteluharjoitusta. Lisäksi sillä voidaan tehdä testi, joka näyttää sanakokeen tuloksen saman tien. Kahdessa ryhmässä kokeiltiin sähköisen kokeen pitämistä Socrative.com-sivuston avulla. Koetulosten raportointitoiminnot olivat ainakin Quizletin ilmaisversiota monipuolisemmat.

Kahdella äidinkielen opettajalla oli kovasti intoa päästä kokeilemaan tvt-maailmaa oppilaiden kanssa. Toinen kokeili ryhmätyötä modusten kimpussa www.padlet.com –sivustolla. Työn jakaminen oppilaille tehtiin palvelun automaattisen QR-koodijaon avulla – koodinlukusovellus vain päälle ja naks – työskentelynäkymä avautui tablettiin. Toinen opettaja teetti 7.-luokkalaisilla minäkuvaharjoituksen tekstiä ja kuvia yhdistellen. Työskentelyyn käytettiin Keynote-ohjelmaa ja valmis työ käännettiin PowerPoint-muotoon ja lähetettiin opettajalle GoogleDriven kautta.

Kahoot.it-palvelua kokeiltiin 7. luokan työväline- ja alkuainekertauksessa. Yhden ryhmän kanssa kokeiltiin Quizletiä kielten opetuksen tapaan. Luokassa juuri ja juuri toiminut langaton verkko pilasi hieman työskentelyn mielekkyyttä. Kesken oppimispelin hetkellisesti katkennut verkkoyhteys turmeli muutaman oppilaan osallistumisen. Kamitilta saatiin kuitenkin Lyseon keskeneräisen langattoman verkon rakentamisen ajaksi tablettien mukana kulkeva langaton tukiasema kesken työskentelyn ja verkko-ongelmat poistuivat kokonaan.

Tunnilta juuri palannut langattoman verkon tukiasema.

Tunnilta juuri palannut langattoman verkon tukiasema.

On aika hengähtää syysloman merkeissä. Viikon jakso Otanmäen koulussa starttaa seuraavaksi.

Mentori Timo

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *