Annen blogi: Jännityselokuvista asiointituntiin

Kyllä mentorina on mukavaa! Arjen työssä mentorilla on aina kollega työparina luokassa. On ilo tehdä yhdessä töitä! Erityisen mukavaa on silloin, kun opekollegalla on aito halu oppia uutta ja rohkeutta käyttää laitteita oppilaiden kanssa, vaikkei ihan vahvimmalla osaamisalueellansa olisikaan. Kun asenne on kohdillaan, homma kyllä hoituu! Oppilaat ovat monessa asiassa meitä aikuisia taitavampia. Olen huomannut, että he opastavat mielellään niin toisia oppilaita kuin aikuisiakin.

Oppilaat ovat ottaneet mentorin innokkaasti vastaan. Yksi oppilas tuumi, että sinulla on kiva työ, kun aina saat olla tunneilla, missä käytetään laitteita. Ja niinhän se on: tabletit, läppärit, oppilaiden omat laitteet ym. ovat ahkerassa hyötykäytössä lähivalmennustuntien aikana.

Mentoritiimillä on hyvä tekemisen meininki! WhatsApp-ryhmässämme vaihdamme lähes päivittäin pikakuulumisia, kysäisemme neuvoa, jaamme kuvia Instagramia ja Twitteriä varten. Viikottainen kolmen tunnin yhteissuunnitteluaika on tehokkaasta käytössä. Jaamme kokemuksia, suunnittelemme tulevaa ja opettelemme yhdessä uutta. Olen vähitellen oivaltanut, kuinka isoon joukkoon kajaanilaiskoteja mentorien työ heijastuu. Yllättävissäkin paikoissa tulee kommentteja: ”Meidän tyttö tykkäsi siitä, mitä teitte.” ”Koko naapuruston pojat kuvaavat nyt elokuvia, kun olitte sen opetelleet.” ”Milloinkas se meidän lapsen koulu on mentorointivuorossa. Ollaan jo odoteltu.”

Mentorointi Keskuskoululla on mennyt vauhdikkaasti. Viiteen viikkoon mahtui monenlaisia juttuja, mitä teimme lähivalmennuspäivien aikana. Teimme paljon samankaltaisia asioita, joista kirjoittelin jo syksyn ensimmäisessä blogissani (kuvaaminen, kuvan liittäminen tarinaan, miellekartan tekeminen, tarina/tietokortti miellekartan pohjalta).

Jännityselokuva 6 lk:lla

Kutosluokkalaiset tutkivat jännitysteemaa monelta kantilta. Projektiin käytettiin kahden viikon aikana eri oppiaineissa 19 tuntia. Lähivalmennuspäivänä kuvasimme ja editoimme jännityselokuvan. Oppilaat käsikirjoittivat elokuvansa etukäteen ryhmissä. Ehdotin storyboardin eli kuvakäsikirjoituksen hyödyntämistä. Elokuva mietitään etukäteen kohtauksittain. Missä kuvataan, mitkä hahmot ovat mukana, mitä puhutaan. Suunnitellaan etukäteen myös, kuvataanko esim. sammakko- tai lintuperspektiivistä, käytetäänkö tehosteena still-kuvia, hyödynnetäänkö lähikuvaa, puolikuvaa jne.

Tämä osoittautui toimivaksi tavaksi! Lähivalmennuspäivän alussa esittelin luokalle lyhyesti iMovien peruskäytön idean. Päivän aikana opastin ryhmiä iMovien käyttöön tarkemmin. Ryhmät toimivat innokkaasti ja omatoimisesti. Elokuvat valmistuivat mukavalla tahdilla.

Kertasimme kokeisiin useamman luokan kanssa. Nelosluokka yhdisti enkun ja yllin kokeeseen kertaamisen. Teemana oli maatila. Teimme läppäreillä PowerPoint-esitykset, jotka tallennettiin luokan yhteiseen kansioon. Tästä aiheutui hieman harmia yhden ryhmän työlle, mutta sinnikkäästi he tekivät esityksensä uudelleen. Toivottavasti koulu saa pian Office 365 -tunnukset myös oppilaskäyttöön, jolloin jokaisella on ikioma tallennuspaikka töilleen.

151005_YL_EN_kokeeseen_kertaus

Kolmosluokkalaisten kanssa kertasimme pihan kasveja. Ajatuksena oli tehdä tietokortit sellaisista kasveista, jotka olivat oppilasparille vieraampia (KeyNote). Hyödynsimme Luontoportti-sivustoa tiedonvarmistuksessa. Oppilaat olivat taitavia kirjaamaan omia muistiinpanoja ja muokkaamaan asiatekstiä niiden pohjalta.

151005_Pihan_kasvit

Vitosluokalla oli teemana lehtometsä. Luokka työsti aihetta useamman oppiaineen tunneilla. He tekivät myös päivän retken Naapurinvaaraan lehtometsään. Siellä he tekivät monenlaisia ryhmätöitä. Lisäksi he kuvasivat koulun digikameroilla lehtometsälle tyypillisiä piirteitä sekä lehtometsän kasveja. Myös vanhemmat osallistuivat illalla retkeen.

151005_Lehtometsa

Lähivalmennuspäivänä teimme miellekartan lehtometsästä. Hyödynsimme retkellä tehtyjä ryhmätöitä, oppilaiden omia havaintoja sekä kirjan tietoja. Näiden pohjalta oppilaat tekivät laajan PowerPoint-esityksen itseään kiinnostavasta lehtometsään liittyvästä asiasta. Oppilaat työskentelivät niin innokkaasti, että omat kuvat jäivät vielä siirtämättä koulun koneille. Päivän päätteeksi työt esiteltiin toisille. Mahtavaa työtä!

Liikenneviikolla kolmosluokkalaiset neuvoivat toisilleen, mitä vanhemmat ja isovanhemmat sekä muut tärkeät läheiset ovat heille liikenteessä liikkumisesta opettaneet. Koostimme asioista upeat esitykset (KeyNote). Päivän lopulla oppilaat kertoivat, että he ovat oppineet paljon tärkeitä asioita liikenteestä.

151005_Liikenneviikko

3-4 E -luokalla tavoitteena oli lausetajun kehittäminen. Harjoittelun kohteena iso alkukirjain ja piste loppuun. iPadilla sanavälin muistaminen oli uusi asia. Tarinoiden lähtökohtana olivat ihanat vanhoista oppikirjoista leikatut kuvat tai netistä haetut kuvat. Osalla oppilaista oli tarinan alku valmiina vihkossa. He kirjoittivat sen pädille ja jatkoivat tarinat loppuun. Osa oppilaista aloitti ihan uuden tarinan. Tarinat kirjoitettiin Pages-ohjelmalla. Oppilaat esittivät omat juttunsa toisille. Upeita lauseita!

151005__vanhat_kuvat

Oppilaan kommentti päivän loppupuolella, kun ope pyysi antamaan palautetta mentorille: ”Opin kirjoittamaan. Kiva kun mielikuvitus pääsi lentoon nopeammin kuin käsin kirjoituksessa.” ”Opin etsimään kuvan netistä ja tallentamaan sen pädille ja siirtämään tarinaan.”

Jakson ajalle sattui kodin ja koulun päivä. Nelosluokan kanssa aiheena oli harrastukset. Parit esittelivät omia harrastuksiaan monipuolisesti luokalle ja vanhemmille. Osa oppilaista kuvasi itse esim. taitoluisteluun liittyvät suoritukset. Osa oppilaista etsi kuvia netistä. Tiedot koottiin miellekartan (Popplet) avulla. Myös vanhemmat tekivät omat miellekarttansa. Harmi, etten ehtinyt napata kuvaa kahden äidin kotityöharrastuksestaan tekemästä hauskasta miellekartasta.

151005_Kodin_ja_koulun_päivä

Väinölän harjaantumisopetuksen isompien oppilaiden kanssa olin mukana matematiikan tunnilla. Harjoiteltiin luokittelua ja lukumäärää OneBillion-pelin avulla. Samalla harjoiteltiin syy-seuraussuhteen ymmärtämistä. Pienempien oppilaiden kanssa olin ensin seuraamassa päivän käynnistystä viittaustunnilla. Ruokailun jälkeen pääsin mukaan asiointitunnille. Kävimme CityMarketissa ostamassa tarvikkeita iltapäivän lettu- ja makkaranpaistokestejä varten. Toisen harjaantumiskoulun oppilaat olivat tulossa vierailulle. Ennen asiointituntia ope tallensi iPadille kuvat ostettavista tarvikkeista. Näitä verrattiin kaupassa tuotteisiin. Kuvia otettiin myös kaupan ulko-ovella ja kassajonossa.

151005__Vainola

Väinölän koulu on mukana pilottihankkeessa. Oppilaille on tulossa 1:1 iPadit, joille hankitaan WidgitGo-kommunikointiohjelma. Tämän ohjelman hyödyntämisessä voin toivottavasti mentorina olla apuna. Henkilökunta toivoi opastusta myös BookCreator-ohjelman käytössä. Oppilaiden on tarkoitus vuoden mittaan tehdä omat kirjat.

Keskuskoulla muutama ope varasi ajan myös henkilökohtaiseen mentorointiin. Tutkimme yhdessä Office 365:een liittyviä asioita, opastin iPadin käytön alkeita, avustin blogin luomisessa. Olin myös tukena tiedostojen siirrossa sähköpostin liitteestä muistitikulle. Tärkeät valokuvat saatiin teetettäviksi!

Kirjoittelin tätä blogia Valio-myrskyn pauhatessa ulkona. Onneksi sähköt eivät menneet kesken työskentelyn. Seuraavaksi  mentorointivuorossa on Teppanan koulu. Maanantai ja tiistai on jo suunniteltuina opettajien kanssa. Tästä on hyvä jatkaa.

 

Tällaisin miettein tällä kertaa!

Anne-mentori

 

 

Taustatietoa Keskuskoulusta:

Keskuskoulu on iso, yhtenäinen peruskoulu, jossa on luokat 1 – 9. Oppilaita koulussa on yli 600. Jaoimme työn toisen mentorin kanssa niin, että minulla on mentoroitavina kaikki 1 – 6 luokat, myös erityisopetuksen ja harjaantumisopetuksen luokat.  Koululla on toimiva langaton verkko. Kaikissa luokissa on opettajan pöytätietokone, älytaulu ja dokumenttikamera. Koulussa on tietokoneluokka ja mediateekki, joissa on pöytäkoneita. Lisäksi on kannettavia tietokoneita. Kirjastossa ja yhdessä luokassa on ns. tyhmiä päätteitä, joilla voi käyttää nettiä tiedonhakuun. Kirjastossa on myös älypöytä, joka on vähäisellä käytöllä. Koululla on myös kolme latauslaukullista iPadeja, jotka ovat tähän asti olleet pääasiassa alkuopetusluokkien käytössä.

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *