Vauhtia ja mielenkiintoisia tilanteita

Mentorin työpäivät ovat mielenkiintoisia ja vaihtelevia. Pääpaino työssä on toki työskentely esiopetusryhmissä, mutta sen lisäksi työpäiviin kuuluu uusia laitteiden käyttöönottaminen ja käyttöönottokouluttaminen, palaverien vetäminen,  koulutuksiin osallistuminen, erilaisten ohjeiden laatiminen, oman toiminnan suunnittelu ja arviointi, yhteistyö eri tahojen kanssa, puhelinkonsultointi jne.  Ei käy elämä tylsäksi ja yksitoikkoiseksi. Ongelmanratkaisukykyäkin saa jatkuvasti kehittää, kun vastaan tulee uusia ja odottamattomia tilanteita. Yksi haasteista on ollut päiväkodeista puuttuva Wi-Fi-verkko, mutta tähän mennessä kaikesta on selvitty, jos ei sillä ensimmäisellä keinolla, niin sitten toisella tai viimeistään kolmannella.

Ensimmäiset aluepalaverit on nyt pidetty, eli olemme jakaneet esiopetusryhmät kahdeksi alueeksi ja kokoonnumme säännöllisesti  yhteen kuulemaan, miten tvt-laitteistoa on hyödynnetty eri ryhmissä. Tarkoitus on jakaa tietoa, kuulumisia ja kokemuksia päiväkotien välillä, jolloin hyvät käytänteet ja sovellukset saadaan leviämään tehokkaasti eri yksiköihin. Aluepalavereista saimme hyvää palautetta ja niille oli selvä tilaus. Päiväkodeissa iPadit on otettu käyttöön positiivisella vireellä ja niitä hyödynnetään monella eri tavalla. Intoa ja halua oppia hyödyntämään tvt-laitteita opetuksessa on ja me mentorit olemme tietysti tukena ja apuna kaikessa, mitä meiltä keksitäänkään pyytää. 🙂

Aluepalaverissa päiväkodit sopivat myös itselleen eskariryhmäparit, joiden tarkoituksena olisi noin kerran viikossa soitella toisilleen FaceTime-puheluita. Ja tietysti nimenomaan lapset soittelevat keskenään mitä esikoulussa on tehty ja mitä kuuluu. Jännityksellä jään odottamaan, miten soittorinki lähtee pyörimään, hyvä ainakin oli vastaanotto ryhmien aikuisilla.

Päiväkotivierailut ovat lähteneet hyvin pyörimään. Vierailen säännöllisesti ryhmissä ja ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan muodostuu päivän sisältö. Näin alkuvaiheessa monessa ryhmässä on harjoiteltu valokuvaamista. Kuvia on harjoiteltu ottaamaan itsestä, kaverista ja ympäristöstä. Purolan päiväkodissa harjoiteltiin myös omien maalauksien muokkaamista PhotoEditorin avulla. Monessa paikassa loppuhuipennuksena lapset ovat saaneet ottaa itsestään selfieitä PhotoBooth-sovelluksella. Voi sitä naurun määrää, kun kuvia on katseltu!

150928_Emmi_1

Kettukallion pilottipäiväkodissa tehtiin lasten kanssa linna-animaatioita LegoMovie-sovelluksen avulla. Lapset olivat rakentaneet sokerinpaloista pienissä ryhmissä linnat ja valmistaneet hahmot, sekä juoni oli myös etukäteen mietitty. Tällä ensimmäisellä kerralla aikuinen oli ryhmässä kuvaajana ja lapset siirsivät hahmoja juonen edellyttämällä tavalla. Juttelimme ryhmän opettajien kanssa, että jatkossa lapset voivat itsekin toki olla kuvaamassa, mutta nyt ensimmäisellä kerralla saivat keskittyä tarinan rakentamiseen. Lopuksi katsoimme jokaisen ryhmän animaatiot ja hienojahan niistä tuli! Teimme vielä lisää animaatioita osan lapsista kanssa Puppet Pals -ohjelman avulla. Käytössämme oli maksullinen Director’s pass -lisäosa ja sen avulla teimme lapsista hahmot, jotka seikkailivat omissa linnoissaan. Lisäosa maksaa 4,99 €, mutta on kyllä hintansa arvoinen!

150928_Emmi_2

Pääsimme Emmin kanssa viime viikolla myös vierailemaan Jyväskylässä, jossa on jo kolmatta vuotta ollut iPadit esiopetuksessa käytössä. Jyväskylässä eHipsu-hanke on alkanut vuonna 2013 ja siitä lähdimme oppia ottamaan. Vierailimme ensimmäisenä Pohjanlammen päiväkodin esiopetusryhmässä, jossa lto Matti Honka esitteli meille käytännön työskentelyä iPadien kanssa. Olin aiemmin mieltänyt Kahoot!-kyselytyökalua lähinnä koulumaailmaan soveltuvana, mutta näimme, kuinka se hienosti taipuu esimerkiksi mielipidemittariksi esiopetuksessa. Matilta saimme myös monta hyvää vinkkiä siitä, miten videotykkiin liitettyä iPadia voi hyödyntää. Seuraavaksi pääsimme keskustelemaan eHipsu-kordinnaattoreiden, Merja Hautakankaan ja Teijo Paanasen kanssa eHipsu-projektin vaiheista ja käytänteistä. Mielenkiintoista oli kuulla ja keskustella miten eri tavalla asiat eri kaupungeissa järjestetään ja mitä kaikkia hyväksi havaittuja ideoita voisi meillä hyödyntää. Tapaamisesta jäi kyllä pää täyteen ideoita siitä, mitä kaikkea Kajaanissa voisi kokeilla ja mitä kannattaa huomioida omassa työssään. Päivän päätteeksi tapasimme vielä Kasvun ja oppimisen keshittämispäällikön Päivi Koiviston, joka kertoi meille Jyväskylän varhaiskasvatuspalveluiden kehittämistyön rakenteista ja pedagogisesta täydennyskoulutusssuunitelmasta. Koko päivä oli erittäin mielenkiintoinen ja kaiken opitun ja kuullun sulattelussa saattaa mennä hetki. Uusia ideoita ja ajatuksia saimme runsaasti eli matkan tavoite täyttyi kirkkaasti.

Tästä on hyvä jatkaa syksyä eteenpäin. Mentori on tullut päiväkodeissa tutuksi ja kynnys ottaa yhteyttä madaltuu koko ajan. Kiva on myös huomata, että kysyntää ja tarve mentorin työlle on. Vilpitön positiivinen palaute tulee päiväkodeista sekä lapsilta, että aikuisilta työpäivän päätteksi, silloin tietää, että oikealla tiellä ollaan!

150928_Emmi_3

Riikka

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *