Ollin blogi – vauhtia ja monenmoisia tilanteita!

Mentori on pysynyt hyvin kiireisenä – hyvä niin. Sehän kertoo siitä, että meille ja työllemme on tilausta.

Lohtajan jakson jälkeen kävimme Jukka-mentorin kanssa Vuolijoen koululla. Vuolijoen 1.-2. -luokan kanssa harjoittelimme ensimmäisen päivän padin kameran käyttämistä ja kakkoset tekivät ykkösistä haastattelut, jotka toteutettiin Story Creator-sovelluksella. Toisena päivänä tehtiin luontoelokuvat iMovie-ohjelmalla.

150920_Olli_01

3.-4.-liikuntatunnilla kuvasin oppilaiden ponnistuksia Technique-sovelluksella pituushyppypaikalla. Keskityimme pelkästään viimeisiin askeliin ja ponnistusvaiheeseen. Opettaja-lehti ja Vuolijoki-lehti tekivät aiheesta juttua. Hienoa, että hankkeemme saa julkisuutta. Vuolijoella vallitsee  tekemisen meininki, padeja ja laitteita on käytössä mukavasti ja opettajat ovat innostuneita. Onnistuneet projektit pienten oppilaiden kanssa antoivat myös mentorille varmuutta ja uskoa siihen, että pienetkin oppilaat pystyvät käyttämään TVT-laitteita luonnollisena osana koulunkäyntiä.

Lehtikankaan koululla oppilailla on käytössä Google-tilit. Viitosluokkalaiset harjoittelivat itsenäistä tiedonhankintaa päivänmittaisessa projektissa, jossa syvennettiin historian kirjan tietoja. Kakkosluokkalaiset harjoittelivat samaa tiedonhankintaa ja tekivät näyttäviä PowerPoint-esityksiä luokanopettajan valitsemista aiheista.

150920_Olli_02

Kuutosluokkalaisille päivän teemaksi valittiin hyvät elämäntavat. Oppilaat etsivät tietoa, laativat ohjeita, etsivät kuvia ja ottivat niitä myös omilla puhelimillaan. Työt tallennettiin Google-tileille ja jaettiin myös opettajalle. Ykkösten pienryhmän kanssa kertailimme liikennesääntöjä, kuvailimme liikennemerkkejä ja teimme ohjevideoita turvalliseen suojatiekäyttäytymiseen.

150920_Olli_03

Kolmosluokkalaisten kanssa otettiin myös Google-tilejä käyttöön. Aiheena oli vesi. Oppilaat etsivät pareittain vastauksia aiheesta esitettyihin kysymyksiin. Oppilaat etsivät tietoa kirjojen lisäksi myös internetistä. Kahden päivän jakso päätettiin Kahoot-tietokilpailuun vesiaiheesta. Sen perusteella havaitsimme oppilaiden muistavan hienosti tärkeimmät asiat, kun olivat itse ne etsineet ja omaksuneet.

150920_Olli_04

Koulun toisen kakkosluokan kanssa jatkoimme aiheella syksyn satoa. Oppilaat onnistuivat hienosti esityksissään. Keskeneräiset työt tallennettiin Google Driveen, josta oppilaiden on helppo jatkaa töitään myöhemmin.

150920_Olli_05

Kakkos- ja kolmosluokkalaisten pienryhmän oppilaat tekivät iMovie-elokuvat turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Oppilaat kuvasivat, näyttelivät, lisäsivät ohjetekstejä ja editoivat itsenäisesti näyttävät lopputulokset. Ykkösluokkalaisten kanssa kuvattiin luontovideoita. Oppilaiden tehtävänä oli etsiä koulun piha-alueelta luonnon ilmiöitä ja kuvata näitä padien avulla. Elokuviin lisättiin puhetta, koska kaikki oppilaat eivät vielä osaa kirjoittaa.

150920_Olli_06

Perjantain rankkasade pakotti muuttamaan suunnitelmaa, ykkösten kanssa ryhdyttiin etsimään koulun sisältä A, I, U, O- kirjaimella alkavia asioita tai esineitä. Näitä kuvattiin iMovie-ohjelmalla, kuvan päälle lausuttiin asioiden ja ilmiöiden nimiä. Lopuksi harjoittelimme kirjoittamista MyScript Memo -ohjelmalla.

150920_Olli_07

150920_Olli_08

150920_Olli_09

Onneksi saimme osan mentoreille varatuista iPadeista, se helpotti työskentelyä varsinkin ihan pienempien oppilaiden kanssa. Apua iPadien käyttöönottoon löytyi mentorin kotijoukoista.

150920_Olli_10

Toisaalta myös Chromebookit ovat osoittautuneet hyvin käyttökelpoisiksi työvälineiksi oppilaiden kanssa. On hyvä muistaa, ettei opetuksessa tai varsinkaan mentoroinnissa pitäisi liikaa hirttäytyä yhteen työvälineeseen tai tiettyihin ohjelmiin, vaan kehittää monipuolisesti erilaisia työtapoja. Meiltä mentoreilta on myös kyselty paljon joitakin linkkivinkkejä tai tiettyjä ohjelmia, joita pitäisi tehdä tietyillä vuosiluokilla. Mielestäni tässä ajattelussa on vaarana se, että palataan ajatukseen, jossa esimerkiksi harjoitellaan tekstinkäsittelyä tai videon editointia omana aiheenaan. Tärkeämpää olisi muistaa, että nämä tekstinkäsittelyt tai videon editoinnit ovat vain työvälineitä. Aiheet tulisi löytää opetussuunnitelmasta, mentoreiden tehtävä on etsiä erilaisia TVT-laitteita hyödyntäviä työtapoja näiden käsittelyyn.
On hyvin antoisaa työskennellä erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden kanssa. On hienoa, että hankkeemme ottaa huomioon kaikki lapset ja antaa erilaisille oppijoille tasa-arvoiset mahdollisuudet hyödyntää TVT-välineitä oppimisessa jokainen omien edellytystensä mukaan.
Tästä jatketaan vielä pari viikkoa Lehtikankaan koululla ja sen jälkeen siirrytään toiseen Pietari Brahen yksikköön, Soidinsuon koululle. Sen jälkeen ensimmäinen kierros on valmis. Paljon on opittu, mutta hyvin paljon omassa lähivalmennuksessa on vielä kehitettävää.
Uutena asiana on tullut kommentit vanhemmilta, kuinka innostuneita he ovat olleet pilvipalveluiden tarjoamista mahdollisuudesta seurata ja osallistua lastensa opiskeluun kotona. Lapset ovat innostuneina halunneet kotona näyttää, mitä he ovat koulussa tehneet. Parasta tähän mennessä, on ollut se, että jokaisen päivän päätteeksi useampi oppilas on tullut silmät kiiluen kiittämään mukavasta päivästä. Samoin käytävällä kuuluu jatkuvasti: -Olli, milloin tulet taas meidän luokkaan?

150920_Olli_11

TVT-mentori Olli

Jaa tämä:

1 comment on “Ollin blogi – vauhtia ja monenmoisia tilanteita!”

  1. Mikko Saari Vastaa

    Hienoa työtä teette tiedonjakamisenkin osalta. Mukava seurata homman kehittymistä tällä sivustolla!

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *