Muutos ottaa oman aikansa

”Laitteet ovat mukana päivittäisissä toiminnoissa, ne ovat tulleet osaksi ryhmän arkea”

Viime maanantaina pidimme pilottiryhmien kanssa palaveria. Jokainen esiopetusryhmä sai kertoa omia kokemuksiaan ja ideoita mikä toimi ja mikä ei. Kylläpä mentorin sydäntä lämmitti kun erään päiväkodin lastentarhanopettaja tuumasi laitteiden tulleen osaksi ryhmän arkea. Ja tätähän olemme toivoneet, ei laite edellä vaan oppimisen tukena. Hän kertoili mukavasti siitä, kuinka Omppu-hommiin ei tarvitse tekemällä tehdä omaa tuokiota vaan tvt-laitteisto on luonnollinen osa esiopetuksen arkea.

Viime viikolla päiväkoti Menninkäisessä aamu aloitettin yhteisellä aamupiirillä, jonka jälkeen eskarit kuuntelivat YouTubesta Vivaldin sinfonian ”Syksy”. Esityksen johdattamana käytiin läpi vuodenaikoja ja syksyn merkkejä. Eskarit pitivät tarinatuokion Salaisen maan parissa ja sen jälkeen he ottivat pareittain toisistaan kuvat, muokkasivat kuvia, kirjoittivat nimet ja lopuksi kuvat tulostettiin seinälle. Lisäksi tutustuttiin Ekapeliin ja katsottiiin porukalla lasten tekemiä ”Linnanraunioita”.

150914_Kuva1

Tällä viikolla Pikku-Ketussa pidettiin tuokioita ”Suojatie”-teemalla. Lapset ottivat itsetään ”suojatieselfien”, joka tulostettiin ja liitettiin osaksi tehtävävihkoa. Liikenneturvan sivuilla oli julistekone, jossa lapset saivat tehdä oman julisteen teemalla: ”Sinä teet suojatien.” Kerrassaan hienoja ja pysäyttäviä julisteista tuli.

150914_Kuva2

Aikaisemin Pikku-Ketun väki oli leiponut. Aikuiset olivat tehneet Ompuille kuvitetut ohjeet, joita lapset seurasivat. Myös itse leivontahetki oli kuvattu.

150914_Kuva3

”Miten olla hyvä mentori, kas siinäpä vasta pulma…”

Ennen kuin aloitin työt, mietin mitä se tämä tämmöinen mentori yleensä ottaen tekee. Mitä minulta odotetaan ja mitä minun tulee osata? Päällimmäiseksi mietin, etten osaa vastata kaikkiin kysymyksiin, eikä minulla ole ratkaisua jokaiseen ongelmaan sormia napsauttamalla.

Itse olin mielessäni luonut kuvan kaikkitietävästä mentorista, jolla löytyy vastaus kaikkeen kuin apteekin hyllyltä. Hän istuu kaiken viisauden päällä ja toimii tiennäyttäjänä oikeaan suuntaan. Nyt muutaman viikon jälkeen ajatukseni (ja kauhukuvat) ovat tasoittuneet. Enää en odota itseltäni, että minulla on kaikkeen ratkaisu nyt ja heti. Tätäkin tärkeämpänä näen sen, että mentorina olen sitoutunut työhöni. Mentori on luotettava ja pystyy luomaan suhteita ympäröiviin ihmisiin sekä ryhmiin. Tärkeimpiin ominaisuuksiin lukisin myös lähestyttävyyden, tarmokkuuden ja omistautuneisuuden. Tällä en tarkoita, että yötä päivää painetaan menemään projekti mielessä vaan, että mentori on läsnä siinä hetkessä ja siinä paikassa.

Kaikkiin kysymyksiin ei tarvitse olla ratkaisuja, ainakaan välittömästi. Itse pidän siitä, että suoria vastauksia ei anneta, vaan kukin pystyy toimimaan itsensä ohjaajana. Esimerkiksi sovellusten hakeminen. Kun minulta kysytään hyvää matikkapeliä niin mieluumin vastaan, että laita hakuun sana ”matematiikka” ja katsele mikä vastauksista olisi teidän ryhmään sopiva sovellus. Tähän suuntaanhan me pyrimme ohjaamaan myös eskareita ja koululaisia. Jo kolmen viikon aikana itse olen jäänyt huuli pyöreänä kuuntelemaan, mitä kaikkea ryhmissä on tehty kun välineistö on saatu haltuun ja uskallus tekemiseen on lisääntynyt. Eräs eskariopettaja sanoikin, ettei olisi ikinä vielä kuukausi sitten uskonut, että hän käyttää näin innokkaasti ja osaavasti iPadia osana eskariopetusta.

150914_Kuva4

Emmi

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *