Mentori Timon alkusyksy

Oli 5. elokuuta 2015 – tuo ”kesän ensimmäinen tai toinen pilvetön päivä” mentorikollegaani lainaten, mutta ei muuta kuin reippaasti lähdin työn touhuun TVT-mentorin määräaikaiseen tehtävään koko lukuvuoden työajaksi. Ai niin, viikkoa ennen koulujen alkuahan me jo aloitimme.

Viikon yhteissuunnittelun jälkeen koitti lukuvuoden aloitusvesopäivä. Tehtävänäni oli kiertää esittelemässä mentorointihanke kouluissa, joissa toimin. Kävin myös yhdessä koulussa, joka sopi hyvin kiertoreittiini, vaikken siellä luultavimmin mentoroikaan.

Aloitin lähivalmennuksen tutussa Keskuskoulussa, jossa olen toiminut matemaattisten aineiden lehtorina kahdeksan vuotta. Työnjaon mukaan toimin enimmäkseen koulun yläluokkien mentorina. Laitoin paperiversiona opettajainhuoneeseen lukujärjestyksen, josta minua sai varata. Yläluokilla ensimmäinen viikko oli opintojen käynnistelyä. Varauksia oppitunneille ei juuri tullut. Opastusta uuden työalustan – Office 365:n – peruskäyttöön pyydettiin toistuvasti. Myös oppimisympäristöjen toimintaongelmat työllistivät ja niitä ratkottiin Kamitin kanssa tuntikausia. Muutamat opettajat käyttivät aikaansa suunnitteluun kanssani. Näistä esimerkkeinä mainittakoon kuljetun reitin kartalle piirtäminen gps-paikannuksella (www.sports-tracker.com) ja kasvin kasvun seurantakuvien kääntäminen videoksi (Windows, Elokuvatyökalu).

Ujuttauduin 9. luokan fysiikan ryhmiin. Tiesin aiheen vuosien takaa. Siihen olin miettinyt kolmen oppitunnin kokonaisuuden. Tästä on kuvaus hankesivulla Projekteja –>Yläkoulun projekteja (Klikkaa, linkkitekstin väri pitää muuttaa).

Touhuttuani puolitoista viikkoa Keskuskoulussa mentoroin kaksiviikkoisen Otanmäen koulussa. Siellä työhöni kuuluivat myös alakoulun luokat. Varauslukujärjestys aloituspäivänä ammotti tyhjyyttään viimeistä tuntia lukuunottamatta. Tunnin mietin – samalla sähköisiä viestejä käsitellen, että mitähän tästä tulee. Ensimmäisellä välitunnilla rohkaistuin ja ehdotin opehuoneessa, että jos kenelläkään ei ole tähän alkuun mitään tarvetta tvt-opastukseen, niin sopiiko, että alan kiertää luokissa ja tehdään siirtotoimenpiteet vanhasta Windows-näkymästä uuteen alustaan. Ehdotus sai hyvän vastaanoton ja pian huomasin olevani ehdotukseni lisäksi opastamassa niin Otavan kuin Sanomapron oppimisympäristöjen käyttöönotossa. Törmättiin samoihin ongelmiin kuin Keskuskoulussa ja Kamitilta saatiin opastusta.

Otanmaki_eOppi_9lk_BI_2

Koulussa oli hyvää TVT-osaamista, mutta myös jonkin verran arkuutta aihepiiriä kohtaan. Biologian opettajalla oli käytössään e-opin sähköinen oppikirja Peda.net alustalla. Sain paljon virikkeitä häneltä ja sivistyimme tvt-asioissa molemmin puolin. E-oppia kokeiltiin sekä Windows- että iPad-koneilla. Oppilaiden Office 365-tunnukset olivat vielä matkalla, joten muistiinpanojen tekeminen padeilla oli haastavaa yhteiskäyttötunnuksilla. Googlen Office paketti toi tähän ratkaisun. Kuvataiteessa perustimme töiden ja työvaiheiden sähköisen galleriaprojektin. Oppilaiden omat älypuhelimet olivat merkittävä osa työskentelyä. Toistin Keskuskoulun fysiikkaprojektin koulun laitekannan ja ohjelmistot huomioiden samalla aiheella hieman eri tavalla.

MUvideo_2lla_iPadilla

Varauskalenterini täyttyi alun jälkeen mukavasti, enkä kokenut toimettomuutta. Alaluokilla saatiin Otavan aapis- ja matematiikkahommat hyvin käyntiin, yksi esitelmä Keynotella ja olin mukana koodaustunnilla. Korvan taakse jäi monia asioita, joita työstetään seuraavalla Otanmäen kaksiviikkoisjaksollani lokakuussa.

Ainakin tähän asti on ollut virkistävää toimia aikaisempiin työvuosiin nähden erilaisissa tehtävissä. Mentoritiimi on innokas, avoin ja hyvähenkinen. On ollut antoisia koulutuspäiviä mentorointipäivien välissä mielenkiintoisista aiheista.

Maanantaina Hauholan koulu kutsuu ja heti ensimmäinen päivä täynnä varauksia.

Timo

Mentori Timo

Jaa tämä:

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *