Rohkeutta ja intoa! Anne-mentorin elokuu

”Rohkeutta ja intoa!” toivotti Saaren Mikko TVT-mentoreiden ja pilottien ensimmäisessä Foorumissa. Rohkeutta ja intoa! Nämä mielessä mennään! Liikkeelle lähdetään aina opetussuunnitelmasta ja oppimisesta. Tietotekniikka on yksi väline, jota käytetään apuna opiskelemisessa.

Aloitimme lähivalmennustunnit heti syyslukukauden toisena päivänä. Siksi oli luontevaa olla omalla, tutulla Lohtajan koululla. Kirjoitan muutamista jutuista, joita teimme elokuun aikana. Nelosluokka kirjoitti tarinan Hassu kesä 2015 (Pages) ja piirsi siihen sopivan kuvan (Sketchbook) tai etsi kuvan netistä. Harjoittelimme kuvien hakemista tekijänoikeudet huomioiden.

Kuvahaku

Luokanopettajan kanssa teimme yhdessä blogin Kidblog-palveluun oppituntien jälkeen. Ajatuksena oli siirtää tarinat blogiin luettaviksi ja kommentoitaviksi. Mutkia matkaan tuli siitä, että KB näyttää muuttuvan maksulliseksi kuukauden käytön jälkeen. Siksi tarinat tällä kertaa peilattiin ja luettiin ääneen luokalle.

Nelosluokan oppilaat tekivät lisätyönä miellekartan itsestään esittäytymistä varten (PoppletLite). Jos olisin… maa, olisin… Jos olisin auto, olisin… Hyvää itsetuntemusta tällä luokalla! Lyhyellä musiikin tunnilla harjoittelimme vielä rohkeaa heittäytymistä uuteen ja musiikin käyttämistä oman ilmaisun välineenä. Kokeilimme nopeasti oman sävellyksen tekemistä (GarageBand). Muutama kappale ehdittiin tunnin lopulla kuunnella.

Jos_olisin

Ykkös- ja kakkosluokkalaisten kanssa keskustelimme aina päivän aluksi siitä, mitä oppilaat tekevät tableteilla ja älypuhelimilla kotona. Pelaaminen, videoiden katsominen, erityisesti pelivideot, striimaus, tubettaminen ja kuvaaminen nousivat esille. Juttelimme myös koulun iPadien opiskelukäytöstä ja annoimme perusohjeet iPadeilla työskentelemisestä meidän koulussa.

Ekaluokkalaiset harjoittelivat Yllin tunnilla tarkkojen havaintojen tekemistä koulun pihalla ryhmätyönä. Löydätkö jotakin kukkivaa, värikästä, pientä, liikkuvaa? Löydätkö jotakin, mikä ei kuulu luontoon. Ota kuvia. Oppilaat löysivät paljon kiinnostavaa pihalta. Luokassa oli hyvä keskustelu asiasta, kun oppilaat esittelivät kuvattuja juttuja. Työskentelyn ohessa tuli tutuksi kuvaaminen iPadilla sekä näytön peilaaminen AppleTV:n kautta.

Toukka

Kakkosluokkalaisilla oli aiheena liikennekasvatus. Mietimme turvallisia ohjeita jalankulkijoille ja pyöräilijöille ryhmätyönä. Toimi näin, älä näin -tyylillä kuvattiin lyhyitä videoita ja kuvia koulun pihalla ja lähialueilla. Ope: ”Mikä oli parasta päivässä?” Oppilas: ”Opin paljon uusia asioita liikenteestä!” Oikeilla jäljillä ollaan, tuumi mentori mielessään tämän lähivalmennuspäivän päätteeksi.

Liikennekasvatus

Ykkösluokan äidinkielessä kuvattiin koulun käytävillä parityönä asioita, joista löytyy A- tai I-äänne. Niitä löytyi paljon. Kun esittelimme sanat toisille, opettelimme samalla peilaamaan kuvat. Ekaluokkalaisen silmin koulu on tosi iso! Lisätyönä harjoittelimme myös numeroiden kirjoittamista iPadille. Katsottiin, tunnistaako kone piirretyn numeron (MyScriptCalculator). Hyvin tunnisti!

A_I_aanteet

Vitosluokka teki tietokortin koulun pihan kasveista parityönä. Aurinkoisena päivänä oli hyvä ottaa kuvia kasveista ja niiden kasvupaikoista. Kasvien tunnistusapuna Luontoportti-sivusto on mainio. Tietoa kasveista etsittiin netistä. Kuvat ja tiedot koottiin KeyNote-ohjelmalla. Myös kakkosluokka keräsi tietoa pihan kasveista ryhmätyönä. Aluksi palautimme mieleen perusasiat kuvaamisesta: pidä iPadin kamera ylhäällä, kuvaa mieluummin vaakasuunnassa, muista tarkennus. Kertasimme myös näytön peilaamisen AirPlayn kautta töiden esittelyvaiheessa.

Kutoset kertasivat sanaluokat kesäloman jälkeen miellekartan avulla (Popplet). Ensin yksin miettien, sitten parin kanssa tietoja vertaillen ja yhdistellen. Lopuksi kirjasta varmistus ja miellekartan täydennys, jos oli tarpeen. Myös ope harjoitteli miellekartan tekemistä. Asia kerrattiin vielä yhdessä open tekemän miellekartan avulla.

Sanaluokat

Kakkosluokan kanssa ajatuksena oli kuvata pieniä ohjevideoita ykkösille siitä, miten olen koululainen meidän koulussa. Ei näin, vaan näin -idealla.  Päivä meni ryhmissä kuvaamiseen, editointia iMoviella saimme hieman alkuun viimeisellä tunnilla. Opin sen, että mentorina puutun rohkeasti siihen, jos suunnitelma näyttää paisuvan turhan isoksi.

Suunnitelmia

Onneksi pystyimme jatkamaan projektia toisena päivänä. Sain avuksi muutaman viime vuoden Viestintä- ja mediataidon valinnaistunneilta tutun kutosluokkalaisen editointiopastajiksi. Saimme kuin saimmekin videot tehdyiksi. Pienistä elokuvista tuli hyviä, mutta prosessi oli raskas sekä opettajalle että oppilaille.

Luokanopettajan ja mentorin yhteisen suunnitteluajan järjestäminen arjen kiireen keskellä on tärkeää. Yhdessä suunnitellen tulee mielekkäitä oppimiskokonaisuuksia. Lohtajan väen kanssa nähdään syysloman jälkeen! Kiitos kollegat, kun sain tulla mentorina luokkaan! Hyvällä mielellä mietin ensimmäistä mentorointijaksoani. Oli hienoa kuulla opettajien kommentteja lähivalmennuspäivien aikana. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Opekommentteja

Maanantaina olen maakunnallisen TVT-OPS-ryhmän työssä ja Ilmiöpohjainen oppiminen -koulutuksessa. Seuraavat viisi viikkoa olen Keskuskoululla mentoroimassa. On ilo palata entiseen pitkäaikaiseen työpaikkaan. Koulu on varmasti muuttunut paljon kuudessa vuodessa. Mentorille onkin aluksi mukavana haasteena ottaa selville, missä mennään tällä hetkellä.

Rohkeutta ja intoa ihmiset! Rohkeutta ja intoa!

Anne

TVT-mentori Anne

 

Taustatietoa Lohtajan koulusta:
Koulussa on n. 300 oppilasta, luokkia on 17 ja opettajia 21. Työtä kahdelle mentorille riitti hyvin. Lohtajan koululla on tehokas langaton verkko ja hyvä laitekanta. Yhteiskäytössä olevia iPadeja riittää kahden luokan oppilaille kerrallaan. Lisäksi entisellä luokallani on 1:1 iPadit käytössä tänäkin vuonna. Luokissa on perusvarustuksena AppleTV, dokumenttikamera, langattomat kaiuttimet, projektori ja pöytätietokone opelle. Lisäksi jokaisella opella on iPad. Koulussa on myös kaksi läppärivaunua, mutta nämä koneet alkavat olla käyttöikänsä päässä. Koulun piha on lähiliikunta-alue. Tämä tarjoaa hyvät puitteet ulkona työskentelemiselle.

Jaa tämä:

3 comments on “Rohkeutta ja intoa! Anne-mentorin elokuu”

    • Anne Vastaa

      Ole hyvä! Odottelemme innolla, milloin pääsemme lukemaan teidän pilottihankkeenne kokemuksista!

  1. Pingback: Annen blogi: Jännityselokuvista asiointituntiin | TVT-mentorit

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *